Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurslag att försörja sig på?  (läst 15027 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
SV: Djurslag att försörja sig på?
« Svar #20 skrivet: 06 sep-15 kl 00:42 »
Nu var det ett tag sen ni skrev här. Hur har det gått? Lite nyfiken på vilken hönsras du säljer avelsägg från, eko-trädgård. Och hur går det med bina? Drar de in som förväntat?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 02 okt-15 kl 21:29 »
Jag har får och lämnar lamm till scan .Sedan några år har jag minskat ner på fåren och ökat upp gässen.
Tjänar mer på 72 st avelsgäss än lamm efter 40 tackor plus eu stöd.Omsättningen är mindre men VINSTEN är större ,sedan är det mindre jobb .Alla djur finns hemma,inga eu kontroller,inga söndriga elstängsel pga vildsvin.Men visst de äter mycket och focus krävs under 3-4 månaders kläckning.
Sedan får man ju passa på att utnyttja att det är poppis att ha lite fåglar ,köper man då fågelfoder på bulk ca 3000 kg i stöten så kan man lätt sälja vidare en del foder med ca 50 procents påslag och ändå ligga en bra bit under lantmännens säckpriser.
Min vinst på foder försäljningen brukar täcka min egna foderkostnad,allt som krävs är en silo (ev en spannmålskross) och att vara trevlig .
Samma gäller mina slaktankor.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Sommartorparn

« Svar #22 skrivet: 10 okt-15 kl 15:56 »
Satt och läste Tore Wretmans memoarer, och där står det bl a om (bresse-)duvor. Det kanske skulle vara något att föda upp och sälja till fina restauranger.

kurt

« Svar #23 skrivet: 10 okt-15 kl 16:36 »
Satt och läste Tore Wretmans memoarer, och där står det bl a om (bresse-)duvor. Det kanske skulle vara något att föda upp och sälja till fina restauranger.

Knappast, det skjuts ganska mycket duva, och restaurangerna gör knappast skillnad på vad det är för duva! Som det påpekats tidigare så tjänar man mycket mera om man kan ha udda avelsdjur i stället för att sälja djur till slakt. De som tidigt var ute med avelsstrutsar tjänade pengar för 15 år sedan, nu senast var det alpackor som var i ropet (med det är nog över nu?). 

Halte

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 10 okt-15 kl 17:13 »
Ja det tror jag med.. Sverige är ju ganska slutet när det kommer till olika raser av våra djurslag. De som orkar ta tag i byråkratin omkring import av nya raser har många år där man kan ta ut riktigt bra priser för avelsdjur.

Exempelvis Dexter-kor, Walliska Svartnosfår, olika raser av hängörongetter är några raser som tagits in de senaste åren och där avelspriserna är höga och efterfrågan vida överstigande tillgången. Ungerskt Ullsvin är något jag tror skulle få stor efterfråga än och höga priser. Även att ta in en besättning till med Wallisk Svartnosfår.. Den besättning som finns i Sverige är belagt med försäljningsförbud i flera år till tyvärr pga att inköparen köpte besättningen några kilometer in i fel land.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 4 användare (3 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser