Kanske är det lite dum fråga det här men kan man baka surdegsbröd med dinkelvete?
Släng hela klabbet!!
När era surdegsbröd jäser, jäser de på höjden också då? De jag har bakat har jäst till dubbel storlek på plåten men, bara på bredden orkar inte upp liksom. (Har ställt samma fråga på annan surdegstråd men, inga svar.)
Av den anledningen brukar jag baka surdegsbröd i avlånga formar. Sen läste jag nyss (om jästdeg visserligen) att formade limpor ska kylas före gräddningen, för då ska de hålla formen bättre. Men det har jag inte testat själv. Bröd i formar ser proffsigare ut än platta, låga limpor, tycker jag. Om jag hade några bra korgar, såna där tätt flätade av halm eller gräs, skulle jag kanske försöka med det. Undrar hur man gör för att de ska tåla värmen. Det måste ju gå, för det har jag sett på film att bagerierna gör.
Pröva med t ex några obesprutade vindruvor (jag har tom använt russin) i ett knyte, 8dl mjöl och 7,5dl vatten.
Ursäkta en total brödnybörjare (som sällan eller aldrig haft ett lyckat brödresultat ) men vad menar du med knyte? Ska vindruvorna vara inslagna i tyg? Eller plast?