Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spricka i avloppstank :(  (läst 5477 gånger)

mulen

• Lappland
spricka i avloppstank :(
« skrivet: 29 aug-12 kl 08:28 »
Hej, har en fundering, slamgubben sa att vi hade en spricka i ena kammaren av vår trekammarbrunn. Den kammare där vattnet samlas. Detta då det var låg nivå vatten i denna kammare jämfört med de övriga två. Samt att han påstod att det var en spricka i botten. Själv tyckte jag det mest såg ut som en smutsrand, men han vet väl bättre..En fundering nu är bara hur lagar jag denna spricka på enkelt vis. Den är längst ner i kammaren vid utloppet till filteringen i den kammaren. Vad händer om jag inte lagar det? Risk att vatten kommer under brunnen och att den havererar och flyter upp? Anmärkning hos kommunen? Kan jag laga det hela själv på något vis, eller vem kontaktar jag. Det är en trekammarbrunn i plast...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: spricka i avloppstank :(
« Svar #1 skrivet: 29 aug-12 kl 08:40 »
Hur gammal är trekammarbrunnen? Det är inte så att det finns möjlighet att reklamera den? Alternativt jobbet som gjordes när den installerades?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

mulen

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-12 kl 09:43 »
Funderade på det också. Den är bara 5 år gammal brunnen. Den är i plast....vet dock inte hur det är med garanti och sånt på den. Någon som vet vad som brukar gälla? Blir ju tyvärr en dyr kostnad om jag måste köpa en ny. Denna kostade ca 110000 kronor!!!! Slamgubben trodde att det kunde gå att svetsa eller laga sprickan....men visste inte vart jag skulle vända mig...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 29 aug-12 kl 10:32 »
Om du tittar här: http://husagare.avloppsguiden.se/ansvar-och-roller.html så ser det ut som om du ska ha möjlighet till garanti.

Edit: Uppdaterade länken så att den inte skulle gå till mina jobbgrejor... B-)
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 13:11 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

mulen

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-12 kl 10:44 »
kommer inte åt länken... ???
Hade ju varit trevligt om det gick på garantin, också grävningen isåfall för bara den går ju på ett par tusenlappar om dom måste gräva upp och sätt i en ny brunn...

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 aug-12 kl 10:50 »
 Om den nu är av plast så kan du ju krypa ner och göra rent se så plastar du   i botten  . Det bor de ju gå tycker ja .

mulen

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-12 kl 11:12 »
Om den nu är av plast så kan du ju krypa ner och göra rent se så plastar du   i botten  . Det bor de ju gå tycker ja .
Känns som ett litet otrevligt äventyr men vad gör jag inte för att tjäna pengar :) Hur menar du med att plasta den? Använder jag något särskilt för att göra detta?
Slamgubben sa att det finns en risk att det är en sten som ligger under som åkt upp och trycker och gjort sprickan underifrån- det är i kammaren som fylls med vatten. Han påpekade först att det var lite vatten i den och därav sprickan. Brukar det vara lite i just den kammaren. Jag tvekar inte på hans kunskap, men jag såg aldrig sprickan själv tydligt. Utan tyckte mest att det såg ut som en rad av smuts- ( kan ju alltid hoppas iallafall)

Kapsyl

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 18:42 »
Vet du hur underarbetet gjordes när tanken lades ner? Skulle det ligga en sten under som orsakat sprickan kan det mycket väl bli ogjort arbete när du lagar den. När det gäller att laga den skulle jag nog gjort rent och sedan gått på med glasfiber och polyester, som man lagar en skada på en plastbåt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 01 sep-12 kl 19:31 »
Garanti gäller bara om säljaren/installatören uttryckligen har lämnat sådan, det finns inget lagstadgat om den saken.

Men däremot finns det ju lagstadgad reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, 10 år för arbeten/fast installerade prylar på hus, och dit bör man ju rimligtvis kunna räkna en avloppstank. 2 eller 3 år för lösa småprylar.

Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt visar sig om det blir tvist om det är fel på produkten/tjänsten eller inte.
Om säljaren har lämnat garanti så är han tvungen att bevisa att varan är felfri om det blir en tvist, men om det är reklamationsrätten som ska åberopas så är det köparen som måste bevisa att den är felaktig samt att felet fanns redan vid leveransen, även om det inte har visat sig förrän senare.

Lämpligen ser man till att samla ihop all dokumentation på brunnen och installationsarbetet - offerter, arbetsbeskrivningar, fakturor, kvitton och annan medföljande dokumentation. Sedan kontaktar man säljaren/entreprenören och om man inte blir nöjd kan det vara aktuellt att blanda in kommunens konsumentvägledare.  Det skulle också kunna tänkas att någon försäkring skulle kunna ersätta skadan, eller för den delen att försäkringsbolaget kan hjälpa till att driva process mot någon annan ansvarig. Om det verkar så, så är det nog lämpligt att blanda in försäkringsbolaget innan något annat görs.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 01 sep-12 kl 22:10 »
TS nämner att det ar lägre nivå i ett av facken i trekammarbrunnen.
Det förstår jag inte riktigt, det är väl förbindelse mellan facken nånstans långt nere?

mulen

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-12 kl 14:32 »
Det löste sig! Det gick på installatören/ grävarens försäkring, så nu har jag en ny brunn!
En liten fråga bara av ren nyfikenhet. Hur fungerar egentligen en trekammarbrunn och hur ska det se ut. Med annledning av vad slamgubben sa att det var väldigt låg nivå i ett av facken. Och nu när jag kikat i brunnen efter 2 dagars användning så är ju 2 av facken relativt redan fulla med vätska och det tredje ser mer eller mindre tomt ut.....

kbh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 15:00 »
Det löste sig! Det gick på installatören/ grävarens försäkring, så nu har jag en ny brunn!
En liten fråga bara av ren nyfikenhet. Hur fungerar egentligen en trekammarbrunn och hur ska det se ut. Med annledning av vad slamgubben sa att det var väldigt låg nivå i ett av facken. Och nu när jag kikat i brunnen efter 2 dagars användning så är ju 2 av facken relativt redan fulla med vätska och det tredje ser mer eller mindre tomt ut.....
Gött mos då   för dig .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 18:26 »
Trekammarbrunnen ska "sortera" avfallet. Den sorterar bort saker som flyter, och sådant som sjunker i vatten. I första kammaren samlas en kaka som flyter på vattnet, och en del sjunker till botten med tiden. De andra kamrarna är också för sedimentering.

Mellan första och andra kammaren är ett hål relativt långt ner, så att vattnet rinner till kammare 2. Mellan kammare 2 och 3 finns hål för vattnet relativt högt. Därför kan effekten bli att två kammare är högre än den tredje innan vattnet hunnit fylla brunnen. Det som sedan styr nivån är höjden på avlopp från brunnen. Ofta har man en krök eller ett T-rör där avloppet börjar, så att man undviker att ting som flyter inte fortsätter in i frånflödet.  Meningen är att vattnet ska finnas i brunnen åtminstone något dygn.
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 18:29 av Edgar »

mulen

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 02 sep-12 kl 19:11 »
Oki. Ja det är väl typ så det ser ut hos mig nu. Var lite nyfiken mest vad som hände mellan de olika kammarna. I min brunn ligger nu kammare ett och två ungerfär på samma nivå med vätska, men sista kammaren som går ut mot infilteringen där är nivån väldigt låg- och långt ifrån utloppsröret.
Säkert precis som det ska vara  :)

mulen

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 18 aug-13 kl 09:18 »
Ja då var det snart dags för tömning av brunnen. Kikade idag under locket och tänkte bara höra med er om det verkar normalt. Alla tre kammarna var ungerfär i samma nivå. Vad jag kommer ihåg såg jag bara ett rör ovanför ytan. Det såg ut som att det var avloppsvatten, vätska i alla tre kammarna. Verkar det normalt? Läste någonstans att det är bra att fylla brunnen med vatten till något nivåsteck efter varje tömning stämmer det?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 18 aug-13 kl 09:51 »
Du kan fylla vatten så att nivån kommer någon decimeter över hålet mellan första och andra kammaren, då slipper du att något flyter över till andra kammaren när brunnen fylls upp. Men det är ett marginellt problem eftersom det oftast inte är så många toabesök innan det totala vattenflödet lyft vattnet over hålet av sig självt.

mulen

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 18 aug-13 kl 10:45 »
Oki. Låter lite överkurs att fylla på med vatten då...
Men att det är samma nivå i alla tre kammarna det är normalt eller?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 18 aug-13 kl 11:02 »
Japp, som Edgar skrev, det är bara när den fylls upp det är olika.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser