Garanti gäller bara om säljaren/installatören uttryckligen har lämnat sådan, det finns inget lagstadgat om den saken.
Men däremot finns det ju lagstadgad reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, 10 år för arbeten/fast installerade prylar på hus, och dit bör man ju rimligtvis kunna räkna en avloppstank. 2 eller 3 år för lösa småprylar.
Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt visar sig om det blir tvist om det är fel på produkten/tjänsten eller inte.
Om säljaren har lämnat garanti så är han tvungen att bevisa att varan är felfri om det blir en tvist, men om det är reklamationsrätten som ska åberopas så är det köparen som måste bevisa att den är felaktig samt att felet fanns redan vid leveransen, även om det inte har visat sig förrän senare.
Lämpligen ser man till att samla ihop all dokumentation på brunnen och installationsarbetet - offerter, arbetsbeskrivningar, fakturor, kvitton och annan medföljande dokumentation. Sedan kontaktar man säljaren/entreprenören och om man inte blir nöjd kan det vara aktuellt att blanda in kommunens konsumentvägledare. Det skulle också kunna tänkas att någon försäkring skulle kunna ersätta skadan, eller för den delen att försäkringsbolaget kan hjälpa till att driva process mot någon annan ansvarig. Om det verkar så, så är det nog lämpligt att blanda in försäkringsbolaget innan något annat görs.