Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "sen" juverinflammation?  (läst 2181 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
"sen" juverinflammation?
« skrivet: 28 aug-12 kl 16:20 »
Hej på er. Det finns säkert massvis med trådar här om mastit och andra juverproblem men jag orkar inte sitta och leta..

Har en tacka som lammade 14 april (första lamningen) som nu har stort och hårt juver.
Hon stötte bort det ena lammet tidigt men vi kunde hålla tackan så lammet kunde dia. Det omtyckta lammet kunde dia som vanligt medan det bortstötta fick passa på att dia bakifrån när systern åt. De hade tydligt varsin spene och det syntes att juverhalvan som det bortstötta lammet åt från skiljde sig åt från den andra.

Nu har de gått på bete hela sommaren. Vi flyttade undan lammen för ca 1,5 veckor sedan. Alla utom ett lamm, som fick bli kvar då hon var så knepg att få fatt i. Det är ett av lammen till tackan med svullet juver.

För ca 3 dagar sedan nämnde sambon att en av tackorna inte var så "fylld" i buken som de andra - är ju lite svårt att se när ullen börjar komma tillbaka. Hon har varit skraj och svårhanterad men nu är hon ju hängig så man kan gå fram till henne utan att hon rusar iväg. Tackan har magrat av och juvret är hårt.

Kan passa på att säga att vi hade en annan tacka som fick hårt juver efter att vi flyttade hennes lamm (ett par veckor tidigare). Det gick till sig efter några dagars svullnad, så nu vet jag inte vad jag ska tro.. Slakt?

Tacksam för svar och övrigt spånande :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

• Norrbotten
SV: "sen" juverinflammation?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-12 kl 16:34 »
Kan förtydliga...

Det som gör mig lite fundersam är att det skulle bli inflammation nu. Efter så lång tid, jag tänker att lammen borde vara i princip avvanda redan. Därför vore det konstigt om svullnaden kommer sig av att vi tagit undan 1 av hennes lamm. Borde inte bli ett sånt abrupt slut på diandet..
Och det känns som om risken för bakterier i juvret (mastit) borde minska ju mindre tackan ger di, för nog uppkommer väl de flesta juverproblemen rätt snart efter lamning?

Och så var det det där med den andra tackan vars juver blev stort och hårt men som sedan blev bra igen av sig själv efter ett par dagar..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-12 kl 19:02 »
Juvrerna blir stora och hårda efter avskiljningen. Det går tilllbaka efter några dagar, till en vecka. Det är inte alls ovanligt att  tackor får juverinflammation i samband med avskiljningen!!! Ta tempen på henne - är hon hängig, behöver hon penicillin omedelbart! Annars avlivning, med en gång! Du kommer aldrig att kunna ta lamm på henne igen, även om du botar henne med penicillin, så det kan underlätta beslutet...!!

När det har gått tre veckor efter avskiljningen så kan du känna igenom juvret på de tackor som är kvar... Har de då förhårdnader/knölar i juvret, så är det ett säkert tecken på att där finns juverinflammation som kommer GARANTERAT blossa upp i samband med nästa lammnign. De tackorna ska avlivas.
Detta är lite Off Topic, men:
Jag hade en förstagångslammare som fick trillingar i år (hon var två år gammal). Henne hittade jag knölar på när jag gick igenom tackornas juver, tyvärr. Det var nog så att tre lamm blev för hårt på hennes juver, så trillingar är inte alltid av godo!
(Jag säger varje sommar/höst att : Nästa år ska jag slå ihjäl en av alla trillingar som kommer!!!  Så har jag inte hjärta till det, i allafall... Men de för bara lidande med sig...)
« Senast ändrad: 28 aug-12 kl 19:04 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 28 aug-12 kl 22:38 »
Tack för svar :)

Men det är ju här jag är lite konfunderad ;) Är det den "normala" svullnaden som kommit på tackan? Alltså Hur vet jag om det är mastit? Är det bara febertemp det hänger på eller kan jag kolla det på något annat sätt?

Jag är medveten om att mastittackor bör slås ut. Nåt problem att käka en sån tacka förresten eller är inflammationen bara lokal?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 28 aug-12 kl 22:44 »
Kan du prova att mjölka ur lite ur den onda juverhalvan så ser du om det är "fel". När man mjölkar både kor, getter o får tar man ju ur lite grann i ett provkärl. Dels för att öppna spenen och få bort det som sitter ytterst och kan ha bakterier mm, dels för att se om mjölken är flockig dvs har någon form av inflammation som ger klumpar.
Kan vara värt att prova men bered dig på en brottningsmatch om tackan inte är van vid en sån här behandling...  ;D
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 28 aug-12 kl 22:56 »
Jag skall försöka kolla.
Men det finns inte en ond juverhalva utan det är hela juvret som är svullet och hårt. Kan tänka mig att det skulle vara bra att lätta på trycket lite.

Älgen

• Halland
« Svar #6 skrivet: 28 aug-12 kl 23:47 »
När jag hade kor som jag handmjölkade, så fick de 10 st alvedon.
Då gick juverinflamationen oftast över, plus att man masserar lite

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser