Juvrerna blir stora och hårda efter avskiljningen. Det går tilllbaka efter några dagar, till en vecka. Det är inte alls ovanligt att tackor får juverinflammation i samband med avskiljningen!!! Ta tempen på henne - är hon hängig, behöver hon penicillin omedelbart! Annars avlivning, med en gång! Du kommer aldrig att kunna ta lamm på henne igen, även om du botar henne med penicillin, så det kan underlätta beslutet...!!
När det har gått tre veckor efter avskiljningen så kan du känna igenom juvret på de tackor som är kvar... Har de då förhårdnader/knölar i juvret, så är det ett säkert tecken på att där finns juverinflammation som kommer GARANTERAT blossa upp i samband med nästa lammnign. De tackorna ska avlivas.
Detta är lite Off Topic, men:
Jag hade en förstagångslammare som fick trillingar i år (hon var två år gammal). Henne hittade jag knölar på när jag gick igenom tackornas juver, tyvärr. Det var nog så att tre lamm blev för hårt på hennes juver, så trillingar är inte alltid av godo!
(Jag säger varje sommar/höst att : Nästa år ska jag slå ihjäl en av alla trillingar som kommer!!! Så har jag inte hjärta till det, i allafall... Men de för bara lidande med sig...)