För att minska lukt från upphängd hink kanske man kunde förbättra komposteringen genom att sätta till måttliga mängder jord och/eller gammal kompost. Det tar bort det mesta lukten från köttrester. (Fiskrester är däremot svårare att få bort lukten från.) Dock kanske detta leder till att larverna i högre grad förpuppar sig i hinken.
Vid vanlig kompostering vill man undvika flugor, dels för att de kan sprida sjukdomar, dels för att de flyger iväg med en del av näringen när de är klara. Dessutom tror jag att t.ex. mask gör bättre kompost än fluglarver. (Efter fluglarver blir det mer geggigt.) Det är ganska lätt att undvika fluglarver om man komposterar växtavfall, svårare med animaliskt avfall. Sånt som hjälper mot fluglarver vid animaliskt avfall är dels varmkompostering, dels kompostering med markkontakt + täckning med jord, stråmaterial etc.
Vill man i stället ha fluglarver kan man överväga att göra tvärtom: sval kompostering och ej markkontakt. Plus tillgänglighet för flugor att lägga ägg. Dock skulle jag själv inte vilja odla larver av husflugor och spyflugor, även om jag hade höns att utfodra dem med. Det finns smittorisker och de är förbaskat irriterande.
(Inlägget är omredigerat, främst i tredje stycket.)