Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insektsodling på avfall att användas som djurfoder.  (läst 10963 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Insektsodling på avfall att användas som djurfoder.
« skrivet: 25 aug-12 kl 12:41 »
Hittade en väldigt intressant video om att odla insekter för att mata höns. Borde även fungera för fiskar, t ex i en aquaponicsverksamhet e d. Verkar som att insektsodlingen kan konkurrera ut sojafoderproduktionen både gällande effektivitet och miljövänlighet.

Vad tror ni om detta? Vilka insekter skulle kunna fungera i Sverige för detta?

Why Grow Insects - Robert Olivier @ Natural Farming Hawai'i
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Maria C S

• Småland
SV: Insektsodling på avfall att användas som djurfoder.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 13:11 »
Grattis du är helt på rätt spår.

Om man ska producera eget foder så är alltid proteinet det som ställer till problem.

Det finns en mängd olika insekter som kan vara av intresse och snäckor mm

Här är min egen film om hur man odlar ex zophorbas larver.

Zophorbas odling

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 20:07 »
Tack!  ;D

Men kan man använda zoophobas, syrsor eller dubia till "Grub composting"? De måste effektivt omvandla vårt matavfall till protein som går att skörda inom rimlig tid. I USA kör det med "Black Soldier Fly" vars larv är väldigt effektiv foderomvandlare. Kalkylerna de lägger fram är ju smått fantastiska. Duger maggots från svenska flugor?

What is Grub Composting

Så här enkelt måste det fungera om det ska bli lönsamt i Sverige.

Growing Black Soldier Fly Larvae
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Maria C S

• Småland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 21:30 »
Tack!  ;D

Men kan man använda zoophobas, syrsor eller dubia till "Grub composting"? De måste effektivt omvandla vårt matavfall till protein som går att skörda inom rimlig tid. I USA kör det med "Black Soldier Fly" vars larv är väldigt effektiv foderomvandlare. Kalkylerna de lägger fram är ju smått fantastiska. Duger maggots från svenska flugor?

Syrsor är väldigt känsliga så nä.. men zophorbas och mjölmask, gråsuggor kanske gräshoppor.

Dubia Nej

Mindre snäckor ja.

Maggots tja kanske.. har inte studerat det

Vet dom som lagt fiskrens uppe på nät taket och skakat nätet så larverna ramlat ner.. men .. lukten så nä... det ska ju inte vara för osmakligt.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-12 kl 22:22 »
Ok, men varför inte dubia? De förökar sig väl rätt effektivt, överlever det mesta och äter typ allt?

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 23:02 »
Ok, men varför inte dubia? De förökar sig väl rätt effektivt, överlever det mesta och äter typ allt?

Nä jag är inte Imponerad av dubias förökning , och kackelackor skulle jag inte fodra till höns då risken e stor att dom smiter.

julius97

• -
« Svar #6 skrivet: 18 sep-13 kl 23:04 »
dyngmask har jag plockat hela våren. Gjorde ett expriment på finhackad flis. byggde en hög låda av pallkragar och i med flisen. ca 10 kilo dyngmask la jag i som jag odlat i en lika dan låda fast med matrester löv kaffesump mm. Tog ca två månader för flisen att omvandlas till en kanonjord att lägga på potatislandet. masken skulle säkert kunna vara ett bra mat  till hönsen om jag nu haft några. plockade ca 10 kilo mask innan jag spred ut jorden men fanns säkerligen över 10 kilo mask till i bingen.

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 sep-13 kl 16:00 »
Tar upp dom sista potatisarna från halmbädds odlingen och i botten är det fullt med mask.
Så jag plockar mask och potatis. Vilken art det är vågar jag inte säja men dom ska få bo i garaget i en låda och matas med kaffesump och skal från rotsaker.
Jag vill ha sorter som är anpassade för våran kyla även om det inte blir riktigt så kallt i garaget så kan det gå ner till någon minusgrad. Tanken är att det ska bli mat till hönsen i vinter och att agna meten vid fisketurer.
Vi får se hur det går.

Julius fanns det små maskar med i flisen när du tog jord nu ?

octavianus

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-13 kl 17:52 »
om man skulle vilja prova att göra som i filmen, med black soldier flyes, var får man tag i sådana larver i sverige?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 okt-13 kl 22:17 »
om man skulle vilja prova att göra som i filmen, med black soldier flyes, var får man tag i sådana larver i sverige?

Förbjudet att ta in som jag förstått det. :( Men man kan använda vanlig husfluga också. Dock ett sämre alternativ pga. smittorisker eller vad det var. Men det går.

Länghultarn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 okt-13 kl 17:44 »
Jag såg en enkel konstruktion med en spann som hängts upp i i en trefot i en hönsgård. I Spannen hade dom proppat ned en massa gamla köttrester och sen ett lager halm för luktens skull. Längs med nederkanten på spannen var borrade hål.
Flugorna hittade ner i spannen och la sina ägg. När de sen kläcktes kröp larverna ut ut hålen och ramlade ned på marken där någon glupsk höna genast slukade den.
Verkade som en väldigt simpel lösning som iaf borde funka på vår, sommar höst.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 01 nov-13 kl 08:23 »
Jättesmart ju! Men det gäller att det är på ett ställe där man står ut med lukten. Billig lösning för att minska flugproblemen på bondgårdar iaf! =D

Finns det liknande lösningar man kan använda för andra typer av insekter eller för att få ned lukten på fluglösningen?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 01 nov-13 kl 09:28 »
För att minska lukt från upphängd hink kanske man kunde förbättra komposteringen genom att sätta till måttliga mängder jord och/eller gammal kompost. Det tar bort det mesta lukten från köttrester. (Fiskrester är däremot svårare att få bort lukten från.) Dock kanske detta leder till att larverna i högre grad förpuppar sig i hinken.

Vid vanlig kompostering vill man undvika flugor, dels för att de kan sprida sjukdomar, dels för att de flyger iväg med en del av näringen när de är klara. Dessutom tror jag att t.ex. mask gör bättre kompost än fluglarver. (Efter fluglarver blir det mer geggigt.) Det är ganska lätt att undvika fluglarver om man komposterar växtavfall, svårare med animaliskt avfall. Sånt som hjälper mot fluglarver vid animaliskt avfall är dels varmkompostering, dels kompostering med markkontakt + täckning med jord, stråmaterial etc.

Vill man i stället ha fluglarver kan man överväga att göra tvärtom: sval kompostering och ej markkontakt. Plus tillgänglighet för flugor att lägga ägg. Dock skulle jag själv inte vilja odla larver av husflugor och spyflugor, även om jag hade höns att utfodra dem med. Det finns smittorisker och de är förbaskat irriterande.

(Inlägget är omredigerat, främst i tredje stycket.)
« Senast ändrad: 01 nov-13 kl 12:18 av Anders S »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 01 nov-13 kl 09:44 »
En hängande mask-kompost inne i hönsgården måste väl vara drömmen för hönorna ;D Kanske utrustad med elektrisk pådrivning av maskarna under tiden hönorna är aktiva så överskottsmaskarna inte rymmer på natten när hönorna sover.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 nov-13 kl 10:05 »
Ungefär så här?  :D

How to grow black soldier fly larvae (BSFL)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 01 nov-13 kl 11:16 »
Härligt! Det finns mycket kul att bygga till hönsen (och ankorna med) ;D

Zakk

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 02 nov-13 kl 00:28 »
Hej å hå..mitt andra inlägg.

Ang B.dubia.
Jätte enkel att odla.
Förökar sig som F*N.
Bara att hålla dom mörkt & varmt i stor hammarplast låda.
Lock behövs ej eftersom dom ej kan klättra.
Sen är det bara att bjuda på det mesta.
Jag testade att lägga ner nån mus pinkis....(mus unge) efter att vi matat våra andra djur.
Den var borta på nån timme.

Men varmt & mörkt är facit.
Lite havregryn/kattmat i botten.
Apelsin & äpple är uppskatat åxå.

Detta är bara egen erfarenhet.
Barn sover inte,dom ligger på laddning.

Maria C S

• Småland
« Svar #17 skrivet: 02 nov-13 kl 16:46 »
Välkommen Zakk  :)

Finns inga bara egna erfarenheter.
Att lyckats är bevis på att man gör rätt.

Jag vet inte än idag varför mina Dubia inte förökade sig BRA, visst fick jag fler men inte så det imponerade.

Så min fråga till dej är HUR varmt och luft fuktighet ?? torrt fuktigt ??
Hur bor dom .. bottenmaterial mm.

Mvh Maria

Zakk

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 02 nov-13 kl 19:18 »
Just nu kör vi på döskalle kackerlacka.
Men dubiorna körde vi ovanpå ett terrarium så det kan har varit runt 30 grader kanske.
Körde lite havregryn på botten och sen ett par lager med äggkartonger.
Sen om man ska mata bort så ta i första hand hanar.

Ha en fortsat bra helg.
Barn sover inte,dom ligger på laddning.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 02 nov-13 kl 21:01 »
Ta en skyffel kompost med mask och släng in till hönsen ibland, brukar fungera utmärkt!
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser