Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27161 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: KANINBRIST
« Svar #80 skrivet: 22 aug-12 kl 13:08 »
En kanin högtid i september kanske?

Ja ingen dum ide ! Marknad är ju nånting man skapar, genom att skapa efterfrågan och kanske en tidpunkt då det finns i det allmäna medvetandet, som hög säsong för kanin kött NU passa på medans det finns.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gösta

« Svar #81 skrivet: 22 aug-12 kl 15:49 »
Detta var helt tydligt ett hett ämne. Bra att kunna ta del av andras synpunkter och erfarenheter. Visst, det bildas lite sidopspår men det är ju vanligt.
Vill bara för tydlighetens skull berätta vad jag rekommenderar en person som vill starta upp med kaninproduktion. Starta med 4 honor + en hane. Alternativt 8 honor + 2 hanar. ALDRIG MERA I UPPSTART.
Varför? Kaniner förökar sig relativt snabbt och du måste hinna med att lära dig djuren och sköta om dem på bästa sätt. 4 honor ger ca 30 ungar per parning. De skall ha någonstans att bo när de tas från modern 8 honor ger ett 60-tal ungar per parning....!
När du sedan har fått in rutin och känner att nu är det dags att öka så gör det försiktigt. Många har kört för hårt från start. När jag träffat dem senare så har jag frågat hur det går. Jo det var ju det här med burar. Jag fick för mycket kaniner och hann inte med burbygget, städningen kom i käm och därmed sjukdomar så jag har slutat. Att komma upp i en besättning på 30 avelshonor vilket är en undre gräns för lönsamhet, tar minst ett år, kanske två. De kalkyler jag presenterar tar ett antal år att bygga upp. Du skall däremot aldrig skaffa flera djur än att det känns bra för din situation.
Slakteri:
Gärna 10 - 20 uppfödare som tillsammans levererar 500 kaniner per månad än en uppfödare som levererar den mängden. Detta både för djuren men också för slakteriet. Slutar den stora uppfödaren så blir slakteriet utan djur. Slutar en av de små påverkar det inte så mycket.
Vill även ta död på en gammal myt. Kaniner gräver inte för sitt höga nöjets skull utan för att skaffa sig skydd för sig själva och sin avkomma.
Grävönskemålet är något människan har tillfört i sin okunnighet.
Lika fel som att minken vill köra ett par motionsrundor i poolen före frukost.
Gösta

Broberg

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 22 aug-12 kl 21:13 »
Så om man håller kaniner med skydd och bra bolådor så gräver de inga bon, även om de har möjlighet?

8zw

• Södermanland
« Svar #83 skrivet: 22 aug-12 kl 22:20 »
Mina kaniner krafsar och gräver en del utan att det blir några större hål så det verkar endå vara en syssla som de gillar att göra.
Visst de kanske inte gör det för sin höga nöjes skull men det är endå en naturlig syssla för dem. Tror inte de skaffar ungar för att de tycker det är roligt häller precis utan för att de helt enkelt är programerade till det. Gräver gör de väl även för att slipa ner klorna.
Men jag anser inte att kaniner måste gräva egna bon i marken för att må bra utan det går bra att ha de i bur/betesbur med nätbotten/boxar inomhus. Gräva och krafsa lite i bottenströet lär de göra endå för det är naturligt för dem att försöka gräva.
Men man vill förståss hindra dem från att gräva sönder marken och rymma. Som tamdjur har de redan tillgång till skydd och bon.
Påfågelduvor.

Broberg

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 22 aug-12 kl 22:30 »

Men jag anser inte att kaniner måste gräva egna bon i marken för att må bra utan det går bra att ha de i bur/betesbur med nätbotten/boxar inomhus. Gräva och krafsa lite i bottenströet lär de göra endå för det är naturligt för dem att försöka gräva.
Men man vill förståss hindra dem från att gräva sönder marken och rymma. Som tamdjur har de redan tillgång till skydd och bon.

Inte jag heller, men det är inte att "låta dem vara kaniner" fullt, hehe. Däremot tycker jag inte de ska sitta i små burar, likväl som höns och mink.

Till kaniner funkar det med större boxar, lösdriftsanordningar och liknande.

Maria C S

• Småland
« Svar #85 skrivet: 22 aug-12 kl 23:07 »

Till kaniner funkar det med större boxar, lösdriftsanordningar och liknande.

Nej det gör det inte för alla raser och linjer dom är väldigt olika i temperamentet.
Kaniner är INTE flock djur !

Dom lever i kollonier och har egna bohålor som dom försvarar med sitt liv ocht med en radie av 5 meter.

Kanin burar är och upplevs av kaniner som en trygg håla.

Jag har inte iaktagit något direkt grävbehov men strån att tugga på vill dom ha och behöver dom för att slipa ner sina tänder som växer hela livet.

Honor som bygger bo gör gärna ett bo av halm och hår från buken.
Endel honor tycker om bolådor ( men långt ifrån alla)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Broberg

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 22 aug-12 kl 23:14 »
Nej det gör det inte för alla raser och linjer dom är väldigt olika i temperamentet.
Kaniner är INTE flock djur !

Då har man fel djur och inga som är passande för självhushållaren.

Och andra sidan spelar det ingen roll. Har du en ko som inte går ihop med andra kor så sätter du väl inte den i en liten bur? Den får en egen hage eller får hamna i grytan.

Broberg

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 22 aug-12 kl 23:23 »
Dom lever i kollonier och har egna bohålor som dom försvarar med sitt liv ocht med en radie av 5 meter.

Ja, en "kolloni" i varje avdelning? Har aldrig påstått att det är bra att ha 500 kaniner ihop, lika lite som 500 hönor.

Broberg

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 22 aug-12 kl 23:27 »

Honor som bygger bo gör gärna ett bo av halm och hår från buken.
Endel honor tycker om bolådor ( men långt ifrån alla)

Och många av de resterande drar hellre ner halmen en meter under marken.

8zw

• Södermanland
« Svar #89 skrivet: 23 aug-12 kl 00:23 »
Jo det är sant att kaniner inte är flockdjur och honor ska helst inte hållas tillsammans. De behöver en egen box/bur.
Med tillräckligt stort utrymme kan flera honor dela då varje kan få sitt eget revir men är inget jag rekomenderar utan vuxna honor ska hållas ensamma men uppskattar att se och höra andra kaniner.
Försöker man ha honor ihop blir det lätt bråk eller att vissa honor blir nertryckta och mår dåligt. Det är något man oftast inte ser så är dumt att chansa.
Finns såklart undantag också med honor som går bra ihop. Ibland är det dock så att de som ''går bra ihop'' egentligen är en dominant hona som äger reviret medan den andra honan blir nertryckt och måste finna sig i att dominanta honan bestämmer.
Jag har för tillfället två unghonor ihop som trivs tillsammans men kommer sära på dem när det blir dags att ta kullar på dem, Om de ens fortsätter gå bra ihop fram tills dess.
Påfågelduvor.

Broberg

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 23 aug-12 kl 00:39 »
Jo det är sant att kaniner inte är flockdjur och honor ska helst inte hållas tillsammans. De behöver en egen box/bur.
Med tillräckligt stort utrymme kan flera honor dela då varje kan få sitt eget revir men är inget jag rekomenderar utan vuxna honor ska hållas ensamma men uppskattar att se och höra andra kaniner.
Försöker man ha honor ihop blir det lätt bråk eller att vissa honor blir nertryckta och mår dåligt. Det är något man oftast inte ser så är dumt att chansa.
Finns såklart undantag också med honor som går bra ihop. Ibland är det dock så att de som ''går bra ihop'' egentligen är en dominant hona som äger reviret medan den andra honan blir nertryckt och måste finna sig i att dominanta honan bestämmer.
Jag har för tillfället två unghonor ihop som trivs tillsammans men kommer sära på dem när det blir dags att ta kullar på dem, Om de ens fortsätter gå bra ihop fram tills dess.

Hos vilda kaniner. Lever det bara en hona i varje koloni?

8zw

• Södermanland
« Svar #91 skrivet: 23 aug-12 kl 01:03 »
Nej men det lever bara en hona i varje lilla revir. De dominantaste honorna brukar bo i mitten av kollonin medan de svagare bor i utkanten. Så lite kiv och slagsmål händer nog titt som tätt även i det vilda när de gör upp rang. Därför är det bäst att varje hona får sin egen bur. De behöver då inte slåss och ingen behöver bli nertryckt. De trivs att vara nära andra kaniner men vill ha sitt eget revir. I en bur händer det lätt att en hona tar hela som revir. Beror såklart på hur stor buren är.
Reviren är inte särskilt stora utan är oftast bara någon enstaka kvm runt bohålans ingång. Så i en box på 10kvm går det nog att hålla 2-4 honor om man ställer ett bo i varje hörn. Men som sagt risken är stor att det blir bråk därför tycker jag att det är bäst att varje hona får ett helt eget utrymme. Går bra att skilja av med nät. Honorna kan då se och prata med de andra honorna och nätet funkerar som en bestämmd avskiljare mellan reviren.
Ska man avla är det ju lika bra endå att de bor avskilt. Man vill inte riskera att honorna går in och förstör varandras bon, lägger ungar i samme bo eller har ihjäl ungar. Sen blir det också svårt att veta vems ungar det är om fler honor får ungar samtidigt.

Däremot så anses kaniner som går att ha ihop med andra kaniner önskvärda och är någonting man kan avla fram mer av. Precis som katter har avlats att gå bra ihop med andra katter trots att de i vilt tillstånd är revirbänägna och ensamlevande (vilket massor av tamkatter fortfarande är).  Snälla individer dyker upp med aveln. Kan tänka mig att många dvärgraser har blivit så avlade efter hur snälla de är och nog trivs utmärkt att bo med andra kaniner i samma bur utan att slåss. Men det är inte naturligt för dem.
Växer kaninerna upp tillsammans brukar det inte vara några större problem men man får isåfall hålla stenkoll på att ingen blir nertryckt eller att de börjar slåss.
Det är fortfarande individuelt om de accepterar sällskap eller inte.
« Senast ändrad: 23 aug-12 kl 01:08 av 8zw »
Påfågelduvor.

Broberg

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 23 aug-12 kl 01:09 »
Nej men det lever bara en hona i varje lilla revir. De dominantaste honorna brukar bo i mitten av kollonin medan de svagare bor i utkanten. Så lite kiv och slagsmål händer nog titt som tätt även i det vilda när de gör upp rang. Därför är det bäst att varje hona får sin egen bur. De behöver då inte slåss och ingen behöver bli nertryckt. De trivs att vara nära andra kaniner men vill ha sitt eget revir. I en bur händer det lätt att en hona tar hela som revir. Beror såklart på hur stor buren är.
Reviren är inte särskilt stora utan är oftast bara någon enstaka kvm runt bohålans ingång. Så i en box på 10kvm går det nog att hålla 2-4 honor om man ställer ett bo i varje hörn. Men som sagt risken är stor att det blir bråk därför tycker jag att det är bäst att varje hona får ett helt eget utrymme. Går bra att skilja av med nät. Honorna kan då se och prata med de andra honorna och nätet funkerar som en bestämmd avskiljare mellan reviren.
Ska man avla är det ju lika bra endå att de bor avskilt. Man vill inte riskera att honorna går in och förstör varandras bon, lägger ungar i samme bo eller har ihjäl ungar. Sen blir det också svårt att veta vems ungar det är om fler honor får ungar samtidigt.

Däremot så anses kaniner som går att ha ihop med andra kaniner önskvärda och är någonting man kan avla fram mer av. Precis som katter har avlats att gå bra ihop med andra katter trots att de i vilt tillstånd är revirbänägna och ensamlevande (vilket massor av tamkatter fortfarande är).  Snälla individer dyker upp med aveln. Kan tänka mig att många dvärgraser har blivit så avlade efter hur snälla de är och nog trivs utmärkt att bo med andra kaniner i samma bur utan att slåss. Men det är inte naturligt för dem.
Växer kaninerna upp tillsammans brukar det inte vara några större problem men man får isåfall hålla stenkoll på att ingen blir nertryckt eller att de börjar slåss.
Det är fortfarande individuelt om de vill ha sällskap eller inte.

Därför ska varje tamdjur ha en alldeles egen bur, för bland dem alla, blir det rangordningar. En höna i varje bur. Höns är grymma. Kan kaniner också vara. Och ledarston, oj oj.. Och korna, de kan de.. Suggor också ska sitta i bur. Många honor kan även flippa till och beté sig mindre bra mot sina ungar, så det är bäst att de skiljs åt med en gång. En varsin bur och ersättning löser saken galant.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #93 skrivet: 23 aug-12 kl 08:55 »
Därför ska varje tamdjur ha en alldeles egen bur, för bland dem alla, blir det rangordningar. En höna i varje bur. Höns är grymma. Kan kaniner också vara. Och ledarston, oj oj.. Och korna, de kan de.. Suggor också ska sitta i bur. Många honor kan även flippa till och beté sig mindre bra mot sina ungar, så det är bäst att de skiljs åt med en gång. En varsin bur och ersättning löser saken galant.

Eller så kanske djuren ska vara vilda istället?

Ska man ha kaniner och inte vill att de ska bita ihjäl varandra så är enskilda burar för varje djur att föredra. Så är det bara.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Malines här igen

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 23 aug-12 kl 09:11 »

Ska man ha kaniner och inte vill att de ska bita ihjäl varandra så är enskilda burar för varje djur att föredra. Så är det bara.

Hur många djur måste man ha ihop på hur liten yta för att de ska bita ihäl varann? Hos mig har det funkat att ha dem tillsammans i ett stort bås.

Existens!

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 23 aug-12 kl 09:12 »

Jo, så är det ju med alla djur.. Man skulle kunna säga att en burhöna med 4 kompisar i en bur har ett bättre liv än en frigående i en flock. I mobbningshänseende. Men i övrigt?

Men ska man kombinera ett fåtal djur i en bur som känns acceptabelt stor, så kommer ju kostnaderna att skena iväg så det blir omöjligt att sälja köttet.

Så då får man ställa sig frågan hur man ska aktivera eller lugna djuren så dom låter bli att utveckla ett onormalt beteende.

Hur aktiverar man kaniner..?

Som oinvigd känns det ju spontant som att man borde hägna in ett halvt hektar med gräs, och släppa ut ett antal hundra där. vad skulle hända då?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 23 aug-12 kl 09:23 »
DE SKULLE BITA IHJÄL VARANN!!!

;D

Existens!

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 23 aug-12 kl 09:25 »
Hur kommer det sig då att vissa hedar utomlands är helt översvämmade med kaniner??  :)

Rööf

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 23 aug-12 kl 09:26 »
Problemet är ju dock att i butiken finns det bara det kött som ligger där. Det finns inga alternativ utan man får köpa det kött som säljs.

Prata med den som har hand om charkavdelningen och fråga om de inte kan ta hem det som du vill ha. Efterfrågade en viss köttvara i min lokala butik och det var inga problem, de tog hem ett litet antal av just den varan.

Broberg

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 23 aug-12 kl 09:30 »
DE SKULLE BITA IHJÄL VARANN!!!

;D

Och honorna skulle förtrycka varandra, så de skulle bryta ihop psykiskt.

En gubbe farsan kände på 50-talet hade det så, med stor inhängnad. Tror inte gubben är tillgänglig för frågor nu bara.. Problemet med den sortens drift blir nog för de som vill ha stenkoll på alla individer och ungar, eftersom de gör bona rätt djupt ner under marken.
Eller nej, det gör de ju inte, för om man bygger dem trygga, fina bolådor så gräver de ju inte...

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser