Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några fladdermusholkar...  (läst 17676 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #20 skrivet: 17 aug-12 kl 08:56 »
Smart med fladdermusbilderna, så slipper folk fundera

christelle

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 17 aug-12 kl 10:24 »
Vart placerar man en fladdermusholk

Vilka härliga holkar! Placera dem inte direkt på en husvägg för då får du skura - dom sölar ner, möjligen kan man ju slå en avståndsbit närmast väggen för att få ut holken en bit? Och nog inte direkt i söderläge för det blir nog för varmt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #22 skrivet: 17 aug-12 kl 10:53 »
Vilka härliga holkar! Placera dem inte direkt på en husvägg för då får du skura - dom sölar ner, möjligen kan man ju slå en avståndsbit närmast väggen för att få ut holken en bit? Och nog inte direkt i söderläge för det blir nog för varmt.

OK, men ska man sätta dem högt upp, nära taket? Och hur ser man att holken används (om man nu inte sätter den utan avstånd så att det syns på väggen  ;))

//ARCTICA

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 17 aug-12 kl 11:09 »
Måste byggas! Fast jag kör nog naturellt stuk utan batman.. Kan de alltså hänga direkt i en ohyvlad bräda?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 17 aug-12 kl 13:08 »
Fladdermusholkar bör placeras 3-4 meter upp, i söder- eller västerläge, skyddade från direkt solljus, utan tät växtlighet direkt utanför holken.

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/daggdjur/fladdermoss/fladdermusholkar.1037.html

Kan de alltså hänga direkt i en ohyvlad bräda?

Ja, men man kan sätta in en liten list för att göra det lättare för dem.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kurt

« Svar #25 skrivet: 17 aug-12 kl 13:22 »
Fågelholkar gör man ju öppningsbara så att man kan städa den, och då ser man ju också om det bott någon i dem. Dessa behöver ju inte städas, men kan man se utanpå om de har varit bebodda? Eller borde man göra dem öppningsbara, vilket å andra sidan riskerar att orsaka drag.

FM

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 aug-12 kl 13:30 »
så är ni välkomna hem till mig, det kan behövas ett par hundra olika holkar där, så jag kan hjälpa ganska många tvångsmässiga holktillverkare.

;D  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #27 skrivet: 17 aug-12 kl 13:33 »
Fågelholkar gör man ju öppningsbara så att man kan städa den, och då ser man ju också om det bott någon i dem. Dessa behöver ju inte städas, men kan man se utanpå om de har varit bebodda? Eller borde man göra dem öppningsbara, vilket å andra sidan riskerar att orsaka drag.

Det stod i någon beskrivning att man skulle täta dem med luktfritt lim för att undvika drag. Jag har inte läst något om detta angående vanliga fågelholkar, så jag antar att fladdermöss är känsligare för drag.

En anledning till detta kan vara att fågelholkar endast används på våren, medan fladdermusholkar även används på vintern som övervintringsplatser.

Ett enkelt sätt att se om de är bebodda är att sätta en list allra längst ner, som bajset hamnar på. Annars får man helt enkelt gå runt på dagarna och titta upp i dem, och se om några små lurviga djur tittar tillbaka på en. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 17 aug-12 kl 17:28 »
Du kan sätta upp fladdermusholkar på min mark, om de är snygga och om de fästs så att de inte skadar en framtida sågklinga.

Tack för erbjudandet :) Jag har 40 hektar mark som först ska fyllas med fladdermusholkar och fågelholkar. Varför jag ställde frågan var för att jag tänkte på denna tråd 
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113553.0
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 17 aug-12 kl 17:36 »
Jag fattade skämtet, StellanJ.  ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 17 aug-12 kl 17:50 »
Tack för erbjudandet :) Jag har 40 hektar mark som först ska fyllas med fladdermusholkar och fågelholkar. Varför jag ställde frågan var för att jag tänkte på denna tråd 
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113553.0

Jag förstod det, minns tråden med blandade känslor. Som nybliven ägare av en liten gård med lite skog, så vill jag gärna gynna det vilda djurlivet, särskilt de som kan decimera antalet mygg (eftersom myggen är ofattbart förtjusta i just mitt blod). Samtidigt har man ju massor av skulder och massor av kostnader, så jag är inte intresserad av att någon förstör det bästa sågtimret med spikar.

Får massor av spillbitar från ladugårdsrenoveringen, de kommer att bli holkar, gärna ett antal fina fladdermusholkar, och de kommer att placeras på ett sätt som är bra för djurlivet, men inte förstör mitt kapital, som jag verkligen kommer att behöva. Vill någon sätta upp fler holkar, med samma syfte, på min mark, så är man varmt välkommen att göra så, efter att först kommit överens med mig om var holkarna ska placeras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 17 aug-12 kl 20:02 »
Ja, men man kan sätta in en liten list för att göra det lättare för dem.

Hur sätter man listen då i så fall. Vi har redan snickrat tre stycken idag och satt upp ;D. Hoppas de tycker om dem - gott om mat finns det till dem i alla fall ::)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 17 aug-12 kl 20:26 »
Hur sätter man listen då i så fall. Vi har redan snickrat tre stycken idag och satt upp ;D. Hoppas de tycker om dem - gott om mat finns det till dem i alla fall ::)

Är nog lättast att göra det innan man sätter ihop den. ;) Jag tolkar det som att man ska sätta den vågrätt på insidan av holken på den största av plankorna, rätt nära taket.

jenses

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 17 aug-12 kl 21:08 »
Är nog lättast att göra det innan man sätter ihop den. ;) Jag tolkar det som att man ska sätta den vågrätt på insidan av holken på den största av plankorna, rätt nära taket.

se här: http://www.instructables.com/id/Free-Green-Energy-Efficient-Insect-Repellant/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 17 aug-12 kl 21:13 »
se här: http://www.instructables.com/id/Free-Green-Energy-Efficient-Insect-Repellant/

Fast han hade ju ingen list, han hade massor skåror istället.

Förresten skrev han att sydöst är den bästa riktningen, inte sydväst som jag skrev.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 17 aug-12 kl 21:36 »

Haha, ja det förstår jag förstås ;). Blev kanske lite dålig meningsföljd där. Men tänkte om vi skall göra fler så kan man ju sätta en list i då.

Oops, satte våra i typ östligt till nordöstligt läge. Men det kanske går det med. Får sätta nästkommande bättre. Tänkte bygga en större (bredare) också som en hel familj/koloni kan bo i :D.

Och så skall vi fixa svalholkar och svalbrädor också :). Komsi-komsi alla söta små myggätare! Titta vilka mysiga kojor vi har till er! ;D
« Senast ändrad: 17 aug-12 kl 21:41 av Paradisgården »

JFOT

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 25 okt-12 kl 18:43 »
Haha, ja det förstår jag förstås ;). Blev kanske lite dålig meningsföljd där. Men tänkte om vi skall göra fler så kan man ju sätta en list i då.

Oops, satte våra i typ östligt till nordöstligt läge. Men det kanske går det med. Får sätta nästkommande bättre. Tänkte bygga en större (bredare) också som en hel familj/koloni kan bo i :D.

Skåror ska räcka och det är ingen nackdel att sätta upp flera holkar i direkt närhet av varandra som vätter åt olika håll. Då kan mössen bara kravla över till en annan holk om det blir för varmt eller kallt i den de befinner sig i.

En annan variant av holkar är helt öppna nertill och så har man fyllt hela insidan av parallella skikt.
http://www.jwaller.co.uk/batgroup/bat_boxes.asp

TL

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 15 dec-15 kl 21:03 »
Puttar upp  :D
om en int har någe att göra i vinter
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #38 skrivet: 15 dec-15 kl 22:26 »
Puttar upp  :D
om en int har någe att göra i vinter
Mvh Thomas

:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
PetterEngvall, anlet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser