Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några fladdermusholkar...  (läst 16746 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Några fladdermusholkar...
« skrivet: 15 aug-12 kl 23:24 »
... Som fick väldigt många "likes" på Facebook:  ;)



Jag använde följande ritning: http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/fladderholk3.htm

... Samt tätade springorna med spackel och spikade fast takpapp överst.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #1 skrivet: 15 aug-12 kl 23:36 »
Ha, ha Dom är ju as coola
Hälsningar från Michael

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 23:39 »
Ha, ha Dom är ju as coola


Tack! Jag funderar på att göra fler i framtiden. Kolla bara vad många Batmanmärken man har att välja mellan:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #3 skrivet: 16 aug-12 kl 08:48 »
Snyggt! Like! Gilla!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gråkråka

  • Inlägg: 174
    • Blekinge
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #4 skrivet: 16 aug-12 kl 08:58 »
Grande! Jag som precis börjat fundera på att införskaffa/tillverka dylika. Tack för inspirationen :D
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #5 skrivet: 16 aug-12 kl 09:43 »
Såå Coola!!!
Vet vad det blir för "fritidssyssla" ikväll :D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Händig Man

  • Gäst
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 09:47 »
Måste bara fråga, varför bygger du inte "vanliga" fladdermusholkar, de med snedtak ?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #7 skrivet: 16 aug-12 kl 11:58 »
Måste bara fråga, varför bygger du inte "vanliga" fladdermusholkar, de med snedtak ?

Två skäl:

1) Jag har lite ont om material. De ritningar till holkar med snedtak som jag hittade kräver bredare plankor än den ritning som jag använde. Mina bredaste plankor var 14,5 cm och enligt ritningen jag använde skulle man ha en 15 cm bred planka, så det passade bra.

2) Lättja. Det är mycket enklare att bara kapa brädor rakt av än att såga till sneda väggar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #8 skrivet: 16 aug-12 kl 12:01 »
Häftiga Henrik :)!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Pullarius

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #9 skrivet: 16 aug-12 kl 12:04 »
Hur gör man rent dom invändigt?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #10 skrivet: 16 aug-12 kl 12:08 »
Hur gör man rent dom invändigt?

Väldigt bra fråga. :D Det stod inget om det, så jag gissar att det inte är något som man behöver oroa sig över? Hursomhelst så är öppningen neråt, och fladdermössen ska hänga precis över öppningen, så mycket av skräpet ramlar nog ut av sig själv.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Pullarius

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #11 skrivet: 16 aug-12 kl 20:27 »
Vad skall jag kunna komma på för ursäkt för att inte göra några sådana här ?

Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #12 skrivet: 16 aug-12 kl 22:44 »
Vad skall jag kunna komma på för ursäkt för att inte göra några sådana här ?

Mats

Du kanske gillar myggbett? En enda fladdermus fångar 4000-7000 mygg per natt!

Eller så kanske du gillar att utrota arter? Flera fladdermusarter i Sverige är utrotningshotade.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Händig Man

  • Gäst
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #13 skrivet: 16 aug-12 kl 22:46 »
Två skäl:

1) Jag har lite ont om material. De ritningar till holkar med snedtak som jag hittade kräver bredare plankor än den ritning som jag använde. Mina bredaste plankor var 14,5 cm och enligt ritningen jag använde skulle man ha en 15 cm bred planka, så det passade bra.

2) Lättja. Det är mycket enklare att bara kapa brädor rakt av än att såga till sneda väggar.

Så mkt krångligare kan det ju inte vara även med handsåg, men så länge de funkar så spelar det nog ingen större roll, kan ta måt och bild på de som hänger i skogen där jag bor, finns ju som känt är mkt fladdermöss i min omgivning
och även holkar

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #14 skrivet: 16 aug-12 kl 22:50 »
Snygga holkar till dom fina fladdermössen :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #15 skrivet: 16 aug-12 kl 23:59 »
Så mkt krångligare kan det ju inte vara även med handsåg, men så länge de funkar så spelar det nog ingen större roll, kan ta måt och bild på de som hänger i skogen där jag bor, finns ju som känt är mkt fladdermöss i min omgivning
och även holkar

Det stod, där jag hittade den, att "den norska modellen" var lika bra som den "vanliga". Så då tog jag den. Om två modeller är lika bra väljer jag den enklare. ;)

Och det krångliga är inte själva sågandet, det krångliga är att få rätt vinkel.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #16 skrivet: 17 aug-12 kl 06:49 »
Får man sätta upp fladdermusholkar på någon annans mark utan att fråga markägaren?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #17 skrivet: 17 aug-12 kl 07:46 »
Får man sätta upp fladdermusholkar på någon annans mark utan att fråga markägaren?
Du kan sätta upp fladdermusholkar på min mark, om de är snygga och om de fästs så att de inte skadar en framtida sågklinga.

Är det fler som känner ett behov av att sätta upp diverse holkar, men inte har mark till det, så kan jag rädda er från att åka fast för egenmäktigt förfarande (jag är bara lite intresserad av fördelarna det ger mig, i huvudsak är jag helt osjälvisk  o:)...), så är ni välkomna hem till mig, det kan behövas ett par hundra olika holkar där, så jag kan hjälpa ganska många tvångsmässiga holktillverkare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hatte

  • Inlägg: 71
    • Uppland
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #18 skrivet: 17 aug-12 kl 07:58 »
Brukar sätta upp uggleholkar på skogshyggen. Det har aldrig varit nåt problem om man sätter dem på högstubbar. Kanske passar för fladdermus holkar också
Hatte

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Några fladdermusholkar...
« Svar #19 skrivet: 17 aug-12 kl 08:36 »
Hej!
Först, SKITSNYGGA FLADDERMUSHOLKAR Henrik!!!

Vart placerar man en fladdermusholk?

//ARCTICA


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser