Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomatplantorna blir högre och högre, hjälp!  (läst 7024 gånger)

sizz

• Uppland
Tomatplantorna blir högre och högre, hjälp!
« skrivet: 10 aug-12 kl 10:20 »
Jag har ett växhus där jag planterat tomatplantor, väl tätt men det verkar gå fint... Dock är dom galna i att växa uppåt, nu har dom nått taket och sätter fortfarande nya blommor och försöker växa uppåt, vad ska jag göra?!
Toppklippa?!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Tomatplantorna blir högre och högre, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 10:31 »
Jag har toppat alla plantor när de nått taket, så de kan lägga energin på att få de befintliga tomaterna att mogna istället för att bara växa sig längre...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 10:38 »
Jag brukar toppa mina tomatplantor när plantan har 5 eller 6 tomatklasar.

Finns det inga klasar så brukar jag hur som helst toppa plantan fr.o.m. augusti eftersom blomning i augusti inte hinner ge skörd var jag bor.
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

sizz

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-12 kl 11:03 »
När ni toppar, klipper ni bara toppen rakt av misstänker jag, men ska det göras precis ovanför ett bladveck, spelar det någon roll?

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #4 skrivet: 10 aug-12 kl 11:08 »
Jag tror inte det spelar så stor roll var man kapar plantan (ovanför eller under bladveck). Själv så brukar jag toppa plantan strax ovanför bladvecket eftersom jag tycker att det ser snyggare ut så...
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

johena

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 10 aug-12 kl 20:45 »
Toppa alltid ovanför ett bladveck. Knipsar du under ett bladveck kommer stambiten som är kvar ner till nästa bladpar vissna och vara mottagligare för div. angrepp och sjukdomar.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Bo

« Svar #6 skrivet: 11 aug-12 kl 14:38 »
Jag toppar aldrig tomatplantorna. Det är upptill de friska bladen finns och man vet aldrig hur länge säsongen varar. Omogna klasar klipper jag av i oktober - november och hänger upp för att eftermogna.

johena

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 11 aug-12 kl 16:02 »
Det beror ju på var man bor. Söderut kanske man kan låta bli, men om man vet med sig att det brukar vara nattfrost i augusti, vilket det är på många platser, gör man ganska klokt i att toppa. Särskilt denna bedrövliga sommar... Då hinner även de översta tomatklasarna få lite storlek, så man kan ta in och eftermogna. Annars blir det ju bara små pluttar. Är min erfarenhet. Men jag talar bara för mig själv :) Bor i zon 5-6.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

CharlieN

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 13 aug-12 kl 12:59 »
Förr brukade man toppa tomatplantor efter sjunde förgreningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jepsson, Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser