Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasval, lantrashöns  (läst 8794 gånger)

tessg

• -
Rasval, lantrashöns
« skrivet: 05 aug-12 kl 09:06 »
Jag skall snart skaffa höns, och jag vill ha en lantras som behöver bevaras. Jag funderar på  Orust, Öland eller gotlandshöns. Jag vet dock inte så mycket om dessa raser, någon som har erfarenhet?  Hur mycket värper de? Förökar de sig bra? Är tupparna av vissa raser mer "galande" än andra, eller beror det mer på individen? Vill ju inte att grannarna ska störa sig...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Ronny

• Skåne
SV: Rasval, lantrashöns
« Svar #1 skrivet: 05 aug-12 kl 13:09 »
Man, kan inte säga att det är någon generell rasskillnad vad gäller såna här egenskaper. Lite individuella skillnader förekommer naturligtvis, men inget som skiljer mella dessa tre raser. Om vi ser till rasernas genomsnittliga siffror, så är det också rätt lika. Efter en höna som inte ruvar kan man vänta 120-150 ägg om året. Det beror väldigt mycket på hönans ålder. De värper mest första säsongen.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tessg

• -
« Svar #2 skrivet: 06 aug-12 kl 08:01 »
Ok, tack. Då får det väl bli slumpen som får avgöra vilken ras det blir, dvs vilken ras som smidigast går att få tag på när hönshusbygget är klart!
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.

rackarns

• Närke
« Svar #3 skrivet: 06 aug-12 kl 11:46 »
vart bor du? välj den sort som hör hemma i dina trakter.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 06 aug-12 kl 12:05 »
Jag skulle valt de som är mest hotade.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

tessg

• -
« Svar #5 skrivet: 06 aug-12 kl 12:31 »
Jag bor i Västergötland, så orusthöns ligger väl närmast. Enligt siffror jag hittat från 2010 är den också den mest hotade av de tre raserna. Kanske ska satsa på dem då...?

tessg

• -
« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 07:42 »
Tack flundra, bra ide att ta kontakt och åka och titta på hönsen. Känns som jag borde ha kunnat komma på den iden själv, men man blir lätt beroende av detta forum och tror man kan lösa allt på nätet, och glömmer det mest självklara.. :P.
 Nåväl, nu har jag pratat med genbankansvarig för orusthöns som ju var den ras jag främst funderade på. Fick dock reda på att de är flaxiga, skygga samt att tupparna är väldigt våldtäktbenägna. De har tydligen orusthöns i slottskogen så jag skall ändå åka och titta på dem, men blev lite tveksam till rasen.
Hon rekommenderade gammalsvensk dvärghöna, sa att de var sociala och lugna, att de passar bra när man som jag är hönsnybörjare och har små barn. Dock vill jag kunna slakta och äta överskottsdjur, så dvärghöns känns lite pyttiga. Jag fick dock kontaktuppgifter till en som har dessa, och en titt på dem kan ju inte skada.
Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av de andra två lantraserna jag var intresserad av, nämligen Ölands och gotlandshöns?
Är de flaxiga och osociala, eller lunga? Är tupparna trevliga eller våldsamma?
Skall kontakta genbanksansvariga även för dessa raser,men det kan ju aldrig skada att få lite åsikter här också :)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #7 skrivet: 08 aug-12 kl 07:50 »
Du är välkommen på besök hos våra Öländska dvärghöns utanför Trollhättan om du är intresserad.
mvh
Jonas & Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

tessg

• -
« Svar #8 skrivet: 08 aug-12 kl 09:01 »
Tack för inbjudan :) är dock tveksam till om dvärghöns är min grej, eftersom jag vill slakta lite också

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #9 skrivet: 08 aug-12 kl 10:03 »
Hej tessg
Vi har Ölandshöns, en toppenras som "har allt". Sociala, mängder av fina färger, toppen äggläggning och stora fina kroppar.
Mina har dessutom utmärkt ruvlust. Hittills i år har ca 50% ruvat.
Jag har en flock till salu om ni kan tänka er att bli genbank (www.kackel.se)
AJ på Forsnäs Hemman

Video på en av våra "pannkaks-stunder"
olandshons.mpg

Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

tessg

• -
« Svar #10 skrivet: 08 aug-12 kl 11:47 »
Låter intressant! Genbank vill jag absolut bli! Kan man"skicka" höns på något sätt? Jag bor utanför Alingsås och ni verkar finnas en bra bit härifrån... Jag har inte fått kontakt med genbankansvarig än, vill gärna hitta någon i närheten som har för att åka och titta.
Nu ska jag packa ihop barnen och åka till slottskogens djurpark och spana in orusthöns, ska bli spännande att titta med egna ögon!

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #11 skrivet: 08 aug-12 kl 13:06 »
Jag ska åka ner till jönköping i början på september. Som lapplänning vet jag inte hur långt det är från dig, men det kanske kan vara ett alternativ.

Orusthönsen är ju till och med ännu mer hotade än Ölandshönsen, så nog skulle dom behöva en till bevarare. Jag funderade också på Orusthöns för 4 år sedan, men det blev Ölandshöns. Det var främst vikten som fällde avgörandet, det är ändå ganska mycket jobb att slakta ett djur och för samma arbete får man betydligt mycket mer kött på Ölandshönsen (vikt 1993-2009 Orusthönor 1,35 kg, Ölandshönor 2,06kg, O-tuppar 1,86 kg, Ö-tuppar 2,8 kg).

Lycka till med hönsvalet och grattis till din nya hobby! Det är så roligt att ha hönor.
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 aug-12 kl 15:07 »
Har verkligen genbanksansvarig för orusthöns sagt på det viset? De är visserligen mindre och därmed rörligare än tex ölands- och gotlandshöns, men inte är de för övrigt annorlunda i temperamentet!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tessg

• -
« Svar #13 skrivet: 08 aug-12 kl 16:51 »
Nu har jag spanat in orusthönsen. Jag tror tyvärr inte det klickade mellan mig och dem. Däremot hade de också Bohuslän-dals svarthöns, som jag tidigare ratat på förhand, så att säga. De var riktigt fina, lite små kanske.
Dock hade det nog varit bättre att besöka någon privat som hade rasen, och få prata lite och bekanta sig närmare med hönsen. På djurparken var det lite svårt att riktigt få en blid av djuren, de flesta höll sig ganska långt in i hägnet.
Ser fram emot att spana in Ölands och gotlandshöns också.
Ja, faktiskt var det så som jag fick rasen beskriven. Sedan sa hon såklart mer om rasen, och många positiva saker också, men de jag skrev ovan var det somfick mig att bli tveksam.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 08 aug-12 kl 17:22 »
De orusthöns jag har träffat har varit synnerligen trevliga! Givetvis lite flaxiga om de blev skrämda men annars precis som vilka "lätta" hönsraser som helst! Dessvärre är de flesta tuppar väldtäktsbenägna, men det får man bara ta!

Jag är partisk men tycker att Ölandshönan är en väldigt bra lantrashöna, som behöver fler bevarare (även om Orust är än mer i behov av nya genbanker.)
Ölandshönsen är ganska vilda som unga (personlig åsikt) men lugnar ner sig när de börjar närma sig året ungefär. Betydligt mer färgsprakande än Orust i alla fall, om färgen är något man lägger in i sitt val av ras! Värper precis som andra lantrashöns och tupparna är ganska lagom i storlek för grytan! Det man nu jobbar med i genbanken är att få upp ruvningsprocenten, som hittills varit lite för låg. Nu börjar man närma sig acceptabla nivåer igen i flera av besättningarna.

Kolla med genbanksansvarig om du kan få adresser i din närhet. Kolla detsamma med Gotlandshönsen om de intresserar dig!

JBF

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

tessg

• -
« Svar #15 skrivet: 08 aug-12 kl 18:10 »
Jag har fått nr till folk med gotlandshöns, skall inspektera dessa! Ska nog ta reda på någon privatperson med Orust också innan jag ger upp vad gäller dem, eftersom de behöver bevaras vill jag gärna ge dem en chans till.
Jönköping är inte så långt för mig, så skulle jag bestämma mig för ölandshöns så ska jag ha detta i åtanke!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 08 aug-12 kl 19:47 »
Dessvärre är de flesta tuppar väldtäktsbenägna, men det får man bara ta!

Våldtäktsbenägen gör väl inte så mycket (hönsen brukar vänja sig), men frågan är om de attackerar människor?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Eurydike

• Småland
« Svar #17 skrivet: 08 aug-12 kl 20:03 »
Däremot hade de också Bohuslän-dals svarthöns, som jag tidigare ratat på förhand, så att säga. De var riktigt fina, lite små kanske.
Dock hade det nog varit bättre att besöka någon privat som hade rasen, och få prata lite och bekanta sig närmare med hönsen. På djurparken var det lite svårt att riktigt få en blid av djuren, de flesta höll sig ganska långt in i hägnet.
Bohuslän dals svarthöns är helt underbara och jättevackra. Nyfikna, sociala, snälla, fodersnåla, bra ruvare och mödrar. Dem rekommenderar jag varmt. Du hade gärna fått komma hit och träffa min lilla flock men det är väl ca 20 mil från Alingsås hit, och jag är ganska säker på att det finns någon genbank närmare.

tessg

• -
« Svar #18 skrivet: 08 aug-12 kl 20:07 »
När det gäller att tupparna är våldtäktbenägna, fick jag tipset att skaffa tre ungtuppar samtidigt och se vilken som har trevligast beteende och behålla den. Vad tror ni om detta?

Eurydike

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 aug-12 kl 20:14 »
Nu är jag på min första hönsflock med en tupp. Och jag har då Bohuslän-dals svarthöns. Men min tupp är en riktig gentleman mot sina hönor. Visst föreslår han gärna lite hanky-panky genom att erbjuda något gott, fälla ner vingen och dansa för hönan. Men lägger hon sig inte då, så respekterar han det och gör något annat istället. Inga som helst våldtäktstendenser. Ändå har alla ägg utom två, som jag inte vet riktigt med, varit befruktade. Så han gör ändå sitt jobb fullt tillräckligt.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser