Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasval, lantrashöns  (läst 8782 gånger)

JBF

• Småland
SV: Rasval, lantrashöns
« Svar #20 skrivet: 08 aug-12 kl 20:42 »
När det gäller att tupparna är våldtäktbenägna, fick jag tipset att skaffa tre ungtuppar samtidigt och se vilken som har trevligast beteende och behålla den. Vad tror ni om detta?

Ja, skaffa tre och behåll dem allihop, förutsatt att de är bra individer. Det är bara bra att ha flera tuppar, ur många aspekter. Tre är helt klart bättre än två i alla fall.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

tessg

• -
« Svar #21 skrivet: 08 aug-12 kl 21:11 »
Ja, skaffa tre och behåll dem allihop, förutsatt att de är bra individer. Det är bara bra att ha flera tuppar, ur många aspekter. Tre är helt klart bättre än två i alla fall.

Att tre är bättre än två har jag förstått, men jag kommer inte att ha någon jätteflock, max 10 djur får det bli, och då känns det som att en tupp räcker?? Annars blir det tre tuppar och 7 hönor, och med tanke på att de nu skall vara våldtäktsbenägna (om det nu skulle bli orusthöns för mig) känns det lite tufft för hönorna...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

tessg

• -
« Svar #22 skrivet: 08 aug-12 kl 21:13 »
Jag är ju nybörjare på höns, men jag tycker det låter som en förskräcklig egenskap med våldtäktsbenägna tuppar... Skulle nog inte vilja ha en sådan ras även om den var utrotningshotad. Flaxandet är väl ett mindre problem tycker jag.

Jag tänker lite samma som du. Skall lantraserna bevaras till varje pris? Vad är det man vill bevara? Vet inte riktigt hur jag ställer mig till detta, har inte funderat klart... :-\
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 08 aug-12 kl 21:38 »
Nu är jag på min första hönsflock med en tupp. Och jag har då Bohuslän-dals svarthöns. Men min tupp är en riktig gentleman mot sina hönor. Visst föreslår han gärna lite hanky-panky genom att erbjuda något gott, fälla ner vingen och dansa för hönan. Men lägger hon sig inte då, så respekterar han det och gör något annat istället. Inga som helst våldtäktstendenser. Ändå har alla ägg utom två, som jag inte vet riktigt med, varit befruktade. Så han gör ändå sitt jobb fullt tillräckligt.  ;D

Vi hade en Bohus-Dals svarttupp till fyra Lohmanhöns som aldrig lade sig ner, hur mycket han än lockade med mat och dansade, och han började våldta dem till slut. Efter ett tag slutade de försöka springa iväg under akten, men de började aldrig lägga sig ner.

Jag är ju nybörjare på höns, men jag tycker det låter som en förskräcklig egenskap med våldtäktsbenägna tuppar... Skulle nog inte vilja ha en sådan ras även om den var utrotningshotad. Flaxandet är väl ett mindre problem tycker jag.

Jag tror inte hönor far direkt illa av det, annat än att de tycker att det är lite bökigt. Efteråt bara ruskar de på sig och fortsätter leta mat i godan ro. Och de undviker inte tuppen när han inte våldtar dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

JBF

• Småland
« Svar #24 skrivet: 08 aug-12 kl 21:40 »
Jag vill understryka att tuppar överlag kan vara lite bryska mot hönorna. Därav ordvalet "våldtäktsbenägen". Det är inget illa menat med det.Det är inte så att vissa raser är det mer än andra, det är snarare individuella skillnader tuppar emellan. Så tänk inte på det när ni skall välja ras. Det finns trevliga tuppar och hönor i alla raser, precis som det finns galningar!

Skall du ha tio hönor ca så räcker det ju med en tupp, men för genetiska mångfalden är det bra att använda så många tuppar som möjligt. Plus att det är ett himla besvär med en tupp. Plötsligt ligger han död, eller blir tagen av räven och du står utan tupp. Det kan vara besvärligt att få tag på en tupp om det är off season så att säga. Ha hellre en tupp till i beredskap.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

tessg

• -
« Svar #25 skrivet: 08 aug-12 kl 22:00 »
Jag vill understryka att tuppar överlag kan vara lite bryska mot hönorna. Därav ordvalet "våldtäktsbenägen". Det är inget illa menat med det.Det är inte så att vissa raser är det mer än andra, det är snarare individuella skillnader tuppar emellan. Så tänk inte på det när ni skall välja ras. Det finns trevliga tuppar och hönor i alla raser, precis som det finns galningar!

Skall du ha tio hönor ca så räcker det ju med en tupp, men för genetiska mångfalden är det bra att använda så många tuppar som möjligt. Plus att det är ett himla besvär med en tupp. Plötsligt ligger han död, eller blir tagen av räven och du står utan tupp. Det kan vara besvärligt att få tag på en tupp om det är off season så att säga. Ha hellre en tupp till i beredskap.

Menar du att jag trots liten flock skall satsa på 3 tuppar? För två verkar ju inte vara bra. Annars blir det ju lite svårt att ha en i beredskap, kan ju inte gärna ha en reservtupp i uthuset...
vad händer om tuppen skulle stryka med och flocken får vänta på tupp tills det är "tuppsäsong"? Blir de helt vilsna?

och förresten vad bra att du anser att det beror på individ snarare än ras vad gäller tupparnas beteende, då kan man ju i värsta fall byta tupp tills man får tag i en som sköter sig?
« Senast ändrad: 08 aug-12 kl 22:03 av tessg »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 aug-12 kl 22:03 »
Viktigt, viktigt!!!!

Jag håller INTE alls med om genbanksansvarigs uttalande om Orusthöns (tycker också det låter som om Ronny inte heller är inne på det spåret)

Jag hade en flock Orust för några år sedan och har även haft en hel hoper andra raser före och efter.

Jag skulle dessutom vilja sticka ut hakan och säga att ett sådant uttalande rent skadar rasens rykte och jag kan bara inte fatta hur en person som sitter för att bevara rasen uttalar sig på ett sådant sätt ??? ??? :'(

Däremot tycker jag inte att det är ett klokt val att ha flera Orusttuppar ihop. De är måna om sina damer och gillar inte konkurrens från andra tuppar. Försök istället få tag på en föräldraflock med trevliga djur och tupp.... se sedan till att uppfödaren väljer tupp till dig, utifrån personlighet.

Vill oxå tillägga att tuppar som vill vara ensamma tuppar i hönsflocken inte alls har större benägenhet att ge sig på människor.

Jag tycker dessutom att det är en bra idé att åka till en privatperson och titta på hönsen. Ha då i bakhuvudet att höns är väldigt medvetna om vilka som är främlingar och vilka som är deras vanliga människor. Det kan alltså hända att de går och gömmer sig när ni kommer.... bara för att de inte känner er. Titta mer på hur de beter sig i kontakten med sin vanliga skötare  :)

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 08 aug-12 kl 22:06 »
.... hönsen blir inte vilsna av att vara utan tupp ett litet tag..... det brukar inte heller vara några större problem att hitta just ny tupp ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

tessg

• -
« Svar #28 skrivet: 08 aug-12 kl 22:27 »
Viktigt, viktigt!!!!

Jag håller INTE alls med om genbanksansvarigs uttalande om Orusthöns (tycker också det låter som om Ronny inte heller är inne på det spåret)

Jag hade en flock Orust för några år sedan och har även haft en hel hoper andra raser före och efter.

Jag skulle dessutom vilja sticka ut hakan och säga att ett sådant uttalande rent skadar rasens rykte och jag kan bara inte fatta hur en person som sitter för att bevara rasen uttalar sig på ett sådant sätt ??? ??? :'(

Däremot tycker jag inte att det är ett klokt val att ha flera Orusttuppar ihop. De är måna om sina damer och gillar inte konkurrens från andra tuppar. Försök istället få tag på en föräldraflock med trevliga djur och tupp.... se sedan till att uppfödaren väljer tupp till dig, utifrån personlighet.

Vill oxå tillägga att tuppar som vill vara ensamma tuppar i hönsflocken inte alls har större benägenhet att ge sig på människor.

Jag tycker dessutom att det är en bra idé att åka till en privatperson och titta på hönsen. Ha då i bakhuvudet att höns är väldigt medvetna om vilka som är främlingar och vilka som är deras vanliga människor. Det kan alltså hända att de går och gömmer sig när ni kommer.... bara för att de inte känner er. Titta mer på hur de beter sig i kontakten med sin vanliga skötare  :)

Lycka till

Vad bra att du har en positiv uppfattning om rasen!

Jag känner att det blev lite dumt att jag skrev vad genbanksansvarig hade sagt, det blev lite ryckt ur sitt sammanhang, som jag skrev ovan berättade hon mycket om hönsen och även positiva saker såklart! Men just det här med våldtäktsbenägenheten och flaxigheten kändes för mig som ren hönsnybörjare lite skrämmande.
Vill nog gärna försvara hennes uttalande för hon beskrev på ett ärligt sätt SIN uppfattning om rasen, och det tycker jag är bra.

tessg

• -
« Svar #29 skrivet: 08 aug-12 kl 22:28 »
Jennyt, jag måste bara få fråga, vad var det som gjorde att du slutade med Orusthönsen?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 08 aug-12 kl 22:46 »
Jag vill ha ALLA  raserna :P :P :P :P har svårt att hålla mig till en o:) Det är den enda anledningen jag inte håller genbank på höns.

Allting handlar om vilka andra raser man jämför med när man beskriver en hönsras. Jag håller med om att Orusthöns inte tillhör de raser man behöver flytta på för att kunna gå frammåt. Man kan köra över gårdsplanen utan att köra över dem och det har helt klart sina fördelar oxå ::) ;D Att de skulle vara mer våldtäktsbenägna än andra håller jag dock inte med om. Kanske är hennes tupp det :-\

Det faktum att du skrev ut vad hon sa har ju både sina för och nackdelar det med. Visst, det blev taget ur sitt sammanhang, men å andra sidan får jag möjlighet att ge dig en annan bild :)

Ankor håller jag däremot i genbank :D

Ronny

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 08 aug-12 kl 23:49 »
Tror du kan glömma det där med våldtäktsbenägna tuppar. Har du inte fler tuppar än 1 på 5 hönor har då aldrig jag upplevt det som något problem, oavsett ras. Andrikar däremot kan vara rent översexuella om man jämför med tuppar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 08 aug-12 kl 23:53 »

Det ligger ingenting i att orusttuppar skulle vara mer "våldtäktbenägna" än andra. Kanske är det så hos en viss uppfödare men generellt sett för hela rasen - nej, nej, nej absolut inte!

Ronny

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 09 aug-12 kl 00:08 »
Glömde säga...alltså det är ju så här. En rutinerad hönsmänniska ser ju om någon tupp är lite för het på gröten. En sån tupp bör vara ensam med sina hönor eller tas bort. Som JBF säger så kan man ha flera tuppar om man ser att det går lugnt och sansat till i flocken. Det går egentligen inte att dra alla tuppar och allra minst olika raser över en kam! Folk är alldeles för snabba att generalisera och tillskriva olika raser olika egenskaper.

tessg

• -
« Svar #34 skrivet: 09 aug-12 kl 08:03 »
Ok, vad bra! Jag skulle ju gärna vilja satsa på orusthöns egentligen, eftersom det finns så få kvar. Men jag vill samtidigt ha trevliga höns som jag och barnen kan umgås lite med, mata, osv. Skall absolut se till att besöka någon privat med orusthöns innan jag funderar vidare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 09 aug-12 kl 09:23 »
Man kan definitivt ha två tuppar i en flock, det måste inte vara antingen en eller >3. Särskilt om man har två tuppar som växt upp ihop, eller om man sparar en tuppkyckling, så att rangordningen är avgjord i ung ålder, så går det bra. Däremot kan det vara svårt att sätta ihop två vuxna tuppar i en flock.

Jag skulle aldrig ha bara en tupp, om jag kunde välja. Det kan vara svårt att få tag på en tupp, om det är fel säsong, eller ovanlig ras. Dessutom är det jobbigt med karantän, och jag skulle aldrig släppa in nya djur i mina grupper utan karantän, smittrisken är för stor, tycker jag. Inte kul om man får in något som gör att man får slakta ut alla djur och sanera allt. Det är inte ens kul om man måste medicinera alla djuren.

Genbank kräver tyvärr (i princip, ibland kan de visst göra undantag) att man köper in levande djur. Det innebär alltid en risk för smittspridning. Därför bör man köpa in de djur man behöver, och sedan hålla koll på att de är friska. Ska man köpa in några nya djur bör de placeras i karantän i minst en månad, tycker jag.

Har man inte genbank, så kan man satsa på avelsägg, som man desinficerar, då är det väldigt få sjukdomar som kan följa med. Eller så kan man köpa unga kycklingar, som inte gått ute med flocken, då är man ganska säker, om uppfödaren varit noggrann.

Höns är roligt, jag vill inte avskräcka någon, men man bör läsa på och skaffa sig kunskaper, så att man inte tar onödiga risker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tessg

• -
« Svar #36 skrivet: 09 aug-12 kl 09:58 »
Ja det verkar vara en hel del att tänka på med höns...
När vi var i djurparken för att titta på orusthönsen passade vi på att titta på de andra djuren också. Kanske borde göra som min treåring föreslog: "mamma, jag tycker vi köper pingviner istället!!"
 :D ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 09 aug-12 kl 10:34 »
Hahaha, pingviner verkar enkelt ;)

Närå, det är inte så kompliserat. Hitta en hönsägare som du klickar med, då kan du ringar henne/honom närsomhelst frågorna dyker upp. Smidigt :)

Lycka till med dina Orusthöns, de är helt klart värda att bevara :-*

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #38 skrivet: 09 aug-12 kl 10:39 »
Ok, vad bra! Jag skulle ju gärna vilja satsa på orusthöns egentligen, eftersom det finns så få kvar. Men jag vill samtidigt ha trevliga höns som jag och barnen kan umgås lite med, mata, osv. Skall absolut se till att besöka någon privat med orusthöns innan jag funderar vidare.

Min enda erfarenhet av orusthöns är från Borås djurpark. Jag har positiva saker att säga om dem:

- Större delen av deras utegård bestod av ett meterhögt stängsel som de inte flög över. Visserligen gick det folk utanför hela tiden, som de kanske inte ville flyga in i, men det tyder ju på att det inte är så rymningsbenägna.

- Det fanns knappt ett grässtrå kvar i deras inhägnad, men hönorna gick ändå runt och krafsade och pickade livligt i jorden. De verar vara väldigt bra fodersökare.

- Tuppen stod mest och glodde vakade över sina hönor. Inget överdrivet galande eller aggressivt beteende.

- Hönorna gick obekymrat runt precis i kanten av inhägnaden, en dm från människor. Så de verkar inte skygga.

- Flera av hönorna ruvade. Detta var mitt i sommaren.

Två bilder på dem:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 09 aug-12 kl 14:50 »
Hej... Har du Kinda nu flindra? Lite roligt är det! Så  kan tupparna/hönorna ha roskam, men den blir/är fortare röd på tupparna än hönor.... Bråkar de ihop är det också ett tecken på tupp. Och är det nu en tupp och de håller sig samms, tycker jag man gott kan ha två tuppar... Om höken kommer så varnar tupparna hönorna så ev strycker en tupp med då har du en till.... I vintras hade jag 7 ungtuppar, fick ett besök av höken han tog (som tur ä en tupp) jag  var glad att jag hade flera! Lycka till mvh Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 3 användare
Berberis, G-son, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser