Kul med hönsval och lantrasbevarande!
Jag tänker som så att skillnaden i karaktär mellan olika lantraser kanske är mindre än den mellan olika flockar och linjer av samma "ras". Så jag skulle nog inte stirra mig blind om jag hade träffat EN flock med t ex Orusthöns som man inte gillar karaktären på, i det fall jag verkligen var intresserad av att bevara dem och värderar lantrashönsens generella kvaliteter. Jag tror t ex att jag och min sambo upplever våra höns på ett helt annat sätt än vänner och andra besökare som kommer och tittar på hönsen. De är ju vana vid oss, kommer när vi ropar, tittar på oss när vi pratar, tar mat ur handen osv. För oss är de karaktärer. De är alltså mer försiktiga med folk de inte känner igen, och upplevs kanske inte lika tama. Däremot kan alla snabbt se att de är världens vackraste höns såklart!
Vi har Ölandshöns sedan i våras och är otroligt nöjda - helt fantastiska på alla sätt. Vi har 5 höns och 2 tuppar vilket fungerar jättebra. Jag har inget att jämföra med men upplever iaf tupparna som väldigt bra med hönorna. De är aktiva och effektiva födosökare och ger alltid de godaste bitarna till hönorna. Båda tupparna parar sig med honorna - men jag upplever också att de blir ratade då och då, och inte alls är "våldsamma".
Jag hade också några alternativa lantraser när jag funderade på höns, men hjärtat fick bestämma. Av någon anledning hade jag bestämt mig för Ölandshöns (utan att nånsin ha träffat en enda, men pratat med MÅNGA ölandshönsägare). Och så blev det Ölänningar, och nöjda är vi! Lycka till med ditt val!