Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårt med vikten om man äter vegetariskt  (läst 25805 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:svårt med vikten om man äter vegetariskt
« Svar #20 skrivet: 12 feb-07 kl 23:13 »
kan det vara så att vegetariskt är så gott att man äter större portioner än man hade gjort annars.....?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LimJans

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 25 feb-07 kl 17:20 »
Jag är normalviktig (156 cm/54 kg) och jag har varit vegetarian i ca 5 år. Min flickvän är däremot rund (160 cm/85 kg) trots att vi äter samma mat.... ?

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #22 skrivet: 12 apr-07 kl 10:45 »
Har varit vegetarian och periodvis vegan, nu mjölkfri vegetarian. Är uppvuxen i en vegetarianfamilj och har ätit helt vegetariskt sedan jag var tolv, alltså i elva år nu.  Varken jag eller någon annan i min familj har någonsin lidit av bristsjukdomar eller undernäring. Jag har, och har alltid haft ett bmi runt 24-25, detsamma gäller hela familjen.

Tror att det är viktigt att man gillar all mat och alltid äter sådana mängder att man känner sig mätt. Ska tillägga att proteinbrist är ytterst ovanligt i västvärlden, bara man äter mjölkprodukter.

Jag vet att vänner till mig inte fixat att vara vego, antagligen för att man helt enkelt äter för liten mängd mat. Som vegetarian kan man fylla på hur mycket grönt som helst på talriken utan att gå upp i vikt. Problemet ligger antagligen i sockerintaget, som hos de flesta idag...
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

asinja

« Svar #23 skrivet: 23 sep-07 kl 15:11 »
Jag är själv vegan och får ständigt höra att jag äter väldigt ofta / alltid är hungrig. Hade inte reflekterat över detta själv, förrän min omgivning började göra sina röster hörda. Blev först lite nojig och tänkte att de hade rätt, kanske äter jag för ofta?
Men som vegan måste man fylla på med energi väldigt tätt om gångerna, mellan de "ordinarie" målen äter jag alltid frukt eller knaprar nötter osv. Så är det med oss gräsätare, vi måste ständigt fylla på med energi, titta på korna - de gör inget annat än tuggar gräs hela dagarna ;) Är man hungrig bör man absolut äta, annars gör man sig endast en björntjänst.

Jag skulle vilja påstå att jag äter en väl sammansatt vegankost, dessutom dricker jag aole vera varje dag och får därigenom i mig alla essentiella aminosyror, och viktiga vitaminer som ex. B12.
Och trots att jag nu tillåter mig äta mer sötsaker och "onyttigt" än vad jag gjorde under mina år som laktovegetarian går bara vågen åt ett håll - neråt - och jag har ett BMI på knappa 18. Så jag kan nu unna mig utav livets goda utan någon tokig noja! :)
Och vad gör väl ett kilo hit eller dit? Så länge man gör saker med måtta är det väl ingen katastrof!
Dansa vilt min själ, lär dig aldrig att marschera!

begion

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 25 sep-07 kl 11:29 »

Jag har ätit vegetariskt i 8 år och upplever absolut inte att det är svårare med vikten jämfört med när jag åt djur. Jag kan inte heller se någon teoretisk förklaring till varför vikten skulle påverkas av att man byter proteinkälla från djurkött till baljväxter?

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 okt-07 kl 09:25 »
Var vegetarian som yngre och mådde jättebra av det.
Av olika skäl blev det ändå att jag övergick till kött igen, men jag har aldrig varit bekväm med det och i perioder så har jag riktig avsmak för kött. Har just bestämt mig för att bli vegetarian igen.

Men det här med vikt och vegetariskt...jag har många vegetarianer i min omgivning och de har kroppsvolym alltifrån magra till mulliga, dock ingen riktigt överviktig.

Jag tror att det är individuellt, liksom att jag inte tror att alla mår bäst av att äta vegetariskt.
Så jag blir lite beklämd när ni skriver till Lotus att denne slarvat med kosten. Lotus kanske är en av dessa som inte mår bäst av att vara vegetarian.

Ni tenderar stundom till att låta lite "sekteristiska" i er vegetarianism.

Eller iaf att skapa ännu ett "vi-och-dom" i en dikotomi, har vi inte nog med sådant i vår värld?

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 18 okt-07 kl 09:29 »
Man ska läsa hela tråden, fr då såg jag att det var fler än jag som ville bryta generaliseringen.
Världen är god  :D
/Maya

hoj

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 18 nov-07 kl 16:30 »
Detta inlägg kanske breddar debatten en aning... Jag har aldrig kallat mig "vegetarian" men det säger egentligen ingenting om vad jag har ätit och inte, utan mer om vad jag tycker om sådana "titlar". Jag har under hela mitt vuxna liv haft många vänner och bekanta som valt att inte äta kött, och ett mindre antal som helt valt bort animalier. Har aldrig känt mig provocerad av detta.

I början lät jag mig påverkas - man äter som man umgås - och då blev det ju inte så mycket kött. Jag gick då, utan att märka det, från en låg normalvikt till undervikt och fick alltmer problem med min hälsa; ont i ryggen, ont i benen mm. Till slut hade jag så ont att jag inte kunde gå!

Jag fick bara råd om träning, aldrig om kost. Försökte läsa mig till vad som var bra, men all "hälsorådgivning" utgår ju ifrån att man är överviktig, och moraliserar över ätandet. Efter ett par års lidande och sökande efter orsaker och lösningar började jag förstå att jag har en ovanligt hög ämnesomsättning och att jag bör äta mer än de flesta. Aptit har jag för lite av på grund av all moralisering från alla håll; förr kunde jag njuta av mat men nu är det svårare, också för att det blivit ett "måste".

Har kämpat mig upp i normalvikt igen och mår nu bättre (men är fortfarnade klen). Metoden är att äta ofta - fem - sex gånger om dagen - och inte snåla på fettet. Äter också mer hälsomedvetet och ekologiskt nu. Äter inte särskilt mycket kött nu heller, fisk någon gång i månaden kanske, men tänker att jag borde äta det oftare.

Linser och kikärter kan jag lätt tröttna på i längden + att de har relativt låg proteinhalt, soja är jag allergisk mot (men har ätit det ändå ibland), bönor gillar jag inte - och som sagt är aptiten livsviktig för mig. Quorn har jag ätit mycket men blivit skeptisk efter att ha läst en del, till exempel i den nyutkomna boken "Den hemlige kocken" (någon mer som läst den?).

Så jag överväger att faktiskt öka min köttkonsumtion... till någon gång i veckan kanske. Får väl dra mig undan så ingen "djurvän" tar illa upp (de glömmer kanske att även jag är ett djur?). Min åsikt är att vi borde bry oss om alla djur, inklusive människan. Varför finns det inget namn för oss som väljer ekologisk mat? Giftbesprutning od. drabbar både arbetarna, växterna, djuren och konsumenterna!

Alltså, jag är inte intresserad av att sätta upp titlar och hierarkier mellan männiksor. Jag tror inte det gagnar djuren heller att man hela tiden tvingas välja mellan olika extremer. Jag ska börja leta efter bra fisk och vilt och kött från djur som haft det bra på ekologiska gårdar. Tips mottages tacksamt!

Min slutsats är i alla fall att vi människor är olika och har olika behov. Det viktiga tror jag ändå är att äta bra, riktig, ekologisk mat med både bra kolhydrater, bra fett bra protein samt antioxidanter, variera sig och njuta, tugga ordentligt(!) och ha en positiv atmosfär omkring sig. Kan verkligen rekommendera boken "Den hemlige kocken"!

/en som bor i Göteborg
Det du inte vet, det vet du inte.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #28 skrivet: 18 nov-07 kl 20:36 »
Jag tycker precis som Hoj, att det är viktigt att vara lyhörd över sin egen kropps behov. Vi är alla olika. Jag har varit allätare, vegetarian+fisk, vegan, vegetarian och för att nu vara vegetarian+fisk igen. Jag kände att jag inte fick i mig tillräckligt med protein annars, och har också svårt att äta stora mängder mat.

Jag har aldrig haft svårt att hålla en ok vikt, alltid legat på gränsen mellan "undernärd" och "normalviktig" enligt BMI och trivts med det, det passar min konstitution. Men när jag gick över på en mer vegetarisk kost gick jag plötsligt upp i vikt...6-7 kg...och det var inte så kul eftersom allt lade sig på det mindre bra sättet ur hälsosynpunkt - mitt på magen. När jag blev vegan gick jag ned till min trivselvikt igen men nu när jag äter mjölkprodukter får jag tänka lite igen så att det inte blir fel (dvs magen växer). Jag antar att jag började äta mycket sådant som jag normalt sett inte ätit så mycket av tidigare som köttätare, dvs mycket ost och bröd, för att få kroppen nöjd i sitt proteinbehov. Ost är ju väldigt koncentrerad energi och bröd innehåller ju mycket kolhydrater och som jag på den tiden inte var någon surdegsfantast, så var det naturligtvis väldigt snabba kolhydrater i de bröden dessutom ::)

Nu har jag plussat på fisk och skaldjur, vilket känns bra, dock funkar det inte med kött längre. Jag har testat vid ett flertal tillfällen och det är bara att inse att i det här skedet av livet känns det bättre att utesluta det. Utan att för den skull moralisera över andras val. Min dotter äter t.ex. en blandad kost, även om hon föredrar vegetarisk mat.

Ett tips till Hoj: Om det är konsistensen på kokta (kok)bönor du inte tycker om, så kan det funka bättre om man mal/mixar dem, blandar med lite mixade nötter/frön, skorpmjöl, potais/ris, ägg eller liknande och steker biffar av smeten. Då lassar min dotter in mycket, annars får bönorna ligga orörda (och jag är nog rätt lika själv  ;) )
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 20:37 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Solros42

• Älskar dass och mat utan E-nr
    • Dalarna
« Svar #29 skrivet: 19 nov-07 kl 06:19 »
Det kan vara svårt med vikten om man som jag är känslig med blodsockret. Om jag äter mycket kolhydrater (som det finns rikligt av i veg kost) så åker blodsockret upp och därmed också insulinet, sen åker det ner lika fort igen och jag blir sugen på mer mat. Har varit veg och gick upp en massa, jag åt mycket bröd och potatis mjölkprod och ost. Har en mer balanserad kost idag, så ren som möjligt utan E-nr, och mindre med bröd å potatis och det funkar bättre. Mer av grönsaker som höjer blodsockret långsamt. Har också läst "Den hemlige kocken" mycket intressant bok, borde läsas av alla. Kan rek Gunnar lindgrens hemsida om margarin, äter inte marg efter den läsningen.   :P

segsäter

« Svar #30 skrivet: 11 jan-08 kl 19:11 »
jag blev tjockare under perioden jag var vegetarian  :(
tror det berodde på att jag aldrig blev riktigt mätt eller att mättnadakänslan inte höll i sig så länge som när man äter kött. antagligen åt jag bara fel, för lite proteiner kanske.

jag vill utesluta kött igen men är så rädd att gå upp i vikt!

Haha. jag gick med upp en massa i vikt. alltså...som vegetarian äter man mer kolhydrater och har man (som jag) lätt att gå upp i vikt från kolhydrater så...blir det så.
Sedan tror jag att många nybörjarvegetarianer börjar äta väldigt mycket ost och väldigt mycket nötter och frön för att få i sig tillräckligt med protein, något som också brukar lägga på några extra kilo på magen.

Men rent generellt sätt så tror jag inte att man kan dra några slutsatser om under eller övervikt hos vegetarianer. Allt är ju individuellt.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 18 jan-08 kl 09:24 »
Ja, det är nog väldigt individuellt.
När jag åt kött låg jag på nästan exakt 54 kg år efter år (ca 170 längd).
Nu när jag inte äter animalier så är det nästan samma, fast vikten brukar ligga lite lägre, runt 52 kg.
Det är viktigt att lyssna på sin kropp och känna efter vad den mår bra av.
Själv älskar jag de flesta bönor, linser och ärtor, frukt och grönsaker är himmelskt!
Så det passar mig fint att vara vegan, samtidigt som mitt samvete är i ro.
Våra kroppar fungerar på lite olika sätt, vare sig vi äter kött eller inte, vi har olika blodtyper och spelar säkert också in. Det skulle vara konstigt om alla gick ner i vikt av att äta exakt samma mat.

dntoll

• Spell of Play
SV: svårt med vikten om man äter vegetariskt
« Svar #32 skrivet: 15 feb-08 kl 10:08 »
Jag har inga problem med att hålla uppe vikten som vegetarian, det är nog snarare tvärtom, tror detta har mer med hur mycket motion man får  ::)

fastfrusen

• -
« Svar #33 skrivet: 19 mar-08 kl 09:49 »
Måste ju också säga min mening   ;D
Har inte ätit kött på 12-13 år nu... Alltså mer än halva mitt liv.  8)

Jag har oftast hållt mig stadigt på en vikt långsamt ökande fram till i 18-19 års åldern (antar att man växte då  ;) )
Sen åkte jag till tyskland ett år. Bodde inneboende i en familj med hemmafru som lagade underbar mat, där det åt mycket ost och vitt bröd, pizza varje fredag (de drev en resturang som var öppen på fredagar) mitt liv där var också mer stillasittande än det någonsin varit.... På ett halvår gick jag upp från ca 63 till 70 kg!!! (170 lång) Det är ju inte så mystiskt... men vad som är inntressant.. (och lite läskigt) är att när jag flyttade hem till sverige igen.. lagade min mat själv och inte hade nån bil gick jag ner 13 kg på ett halvår!!!  :o :o :o från 70- 57 är ett ganska stort hopp... Speciellt som jag själv inte ansträngde mig det minsta för att gå ner i vikt... Jag som alltid fått höra att jag är för mager (alla i min familj är kraftigare än mig) kände mig som ett benrangel...

Nu bor jag på svalbard, (alltså kallt klimat) och har 3km till universitetet plus att jag jobbar utomhus.. och ligger stadigt på 59-60 kg.. Spelar ingen roll vad jag äter.... (har försökt gå upp lite för å ha lite reserver att ta av på längre turer  ;) )

Så jag tror inte att det har att göra med om man väljer att äta kött eller inte, utan som för alla andra VAD man äter och framförallt hur man lever och hur man mår....
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 24 sep-08 kl 15:40 »
Fastfrusen:
Liksom du så är jag övertygad om att det handlar om energiintag i förhållande till energiförbrukning.
Tankning- körning.

Givetvis i kombination till anlag. Så om man lyssnar på sin kropp och ger den vad den vill ha, vare sig mer eller mindre så tro jag att de flesta av oss då kommer att ha den vikt/volym vår kropp mår bäst av.

Själv har jag tankat mer än vad jag förbrukat ett tag  och är lite extra kramgo.

Men hösten är underbar så det kommer nog att ge sig med det, vem kan låta bli att lufsa i skog och park nu?

LillaMor

« Svar #35 skrivet: 25 sep-08 kl 16:14 »
Läste någonstans att olika blodgrupper är anpassade för olika typ av föda. Blodgrupp A var mera vegetarianer, medans blodgrupp O var de ursprungligare Jägarna, och att O:arna använde kött som bränsle, medan A:arna bildade slaggprodukter av kött, och istället fick sitt "bränsle" frän vegetabilier. Kommer inte ihåg hur det var med B, och Ab.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #36 skrivet: 25 sep-08 kl 16:36 »
Läste någonstans att olika blodgrupper är anpassade för olika typ av föda. Blodgrupp A var mera vegetarianer, medans blodgrupp O var de ursprungligare Jägarna, och att O:arna använde kött som bränsle, medan A:arna bildade slaggprodukter av kött, och istället fick sitt "bränsle" frän vegetabilier. Kommer inte ihåg hur det var med B, och Ab.

Blodgruppsdieten är rent nonsens. Det är vetenskapligt bevisat. Personligen är jag 0, och jag mår fördjävligt dåligt på "jägarkost".
elliha.blogspot.com

Jordefamn

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 25 sep-08 kl 16:38 »
Jo, jag har läst om det rönet också, men även avhandlingar som behandlar det som den här forskaren har skrivit.
De senare avhandlingarna påvisade att forskaren inte haft nån särskild koll på sina källuppgifter och fått det lite bakvänt.
Vissa saker stämmer säkert, men de senare avhandlingarna hävdade att det var blodgrupp A som kom först och alltså var de ursprungliga jägarna/samlarna, medan 0 kom efteråt och är mer anpassad efter odlad mat. B och AB skulle vara rätt unga blodgrupper som hade ytterligare anpassningar till t.ex. spannmål, jag minns inte exakt.
Det är mycket intressant, men det verkar inte som att forskarna är helt överens ännu.
Dessutom tror jag inte blodgruppen är det som har störst inverkan. Det finns så många faktorer.

Gurkan4

« Svar #38 skrivet: 10 nov-08 kl 00:56 »
Är väldigt ny lakto-ovo-vegetarian men än har min vikt inte förändrats (med andra ord fortfarande rejält knubbig). Mycket beror på att jag ännu inte kommit in i några bra vanor med kosten. Mycket har att göra med att jag jobbar som förskollärare och äter pedagogiskt och den veggiemat som jag får ofta inte är ätlig vilket gör att jag äter för mycket till mellanmål och till kvällsmat. Så...
Någon som har recept på en kall och god bönröra som håller sig några dagar i kylskåpet och som kan ätas kall?

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #39 skrivet: 04 dec-08 kl 10:45 »
Du ville ha rescept på kall bönröra..... Då passar ju hummus bra. Lätt att bre på mackor, eller som röra till potatis t.ex.
4 dl kokta kikärtor
1-2 msk tahin (sesampasta) (som jag utesluter ibland när jag inte har hemma)
1-2 msk citronsaft
1-2 msk tamari(sojasås)
1 liten vitlöksklyfta pressad
3/4-1 dl kikärtsspad
persilja
Mixa allt utom persiljan som du strör över sist. Gott på pitabröd eller chapatis med oliver eller paprika till.
Abbe
vegetarian

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser