Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårt med vikten om man äter vegetariskt  (läst 25806 gånger)

joma

• Gäst
svårt med vikten om man äter vegetariskt
« skrivet: 07 dec-06 kl 19:01 »
är det vanligt att man väger för lite om man äter vegetariskt eller är det bara som man kan tro.  skulle vara intressant att höra vad ni andra har för åsikter och erfarenheter.

rosita51

• Skåne
Re:svårt med vikten om man äter vegetariskt
« Svar #1 skrivet: 07 dec-06 kl 19:53 »
Det beror ju helt och hållet på VAD man äter. Även om man äter vegetariskt ska man se till att äta varierat och få i sig alla näringsämnen.  ;)
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 dec-06 kl 20:25 »
Håller med Rosita helt o hållet. Alla som är vegetarianer har ju olika diet. Jag har alltid varit smal, som köttätare i drygt 20 år och som vego i drygt 10 år.

Att vara smal är väl dessutom inte nån "medicinsk diagnos" ... att ligga ett par tre kilo under medelvikten behöver ju inte betyda att man är undernärd.

En varierad kost är nog det bästa, bönor, linser, olja, soja, ägg, ost osv. plus massa grönsaker o en del bröd, pasta, ris m.m. ... så är det nog ingen fara.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 dec-06 kl 22:15 »
Jag skulle nog äta mig tjock även som vegetarian...  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

martinki

• ljuspunkt
« Svar #4 skrivet: 08 dec-06 kl 04:25 »
Hej!

Det ÄR svårt att hålla vikten som vegetarian, det stämmer. För mig betyder det: det är svårt att *inte* gå ner.

Martin

örna

« Svar #5 skrivet: 12 dec-06 kl 18:22 »
Jag har alltid varit vegetarian, dvs under alla mina 23 levnadsår, och är inte underviktig! De senaste 6 åren har jag varit vegan och har tyvärr gått upp många kilo under den tiden ::)
Jag tror som en dela ndra har påpekat att det helt och hållet beror på hur man sätter ihop sin kost och inte om man livnär sig på frukt och grönt eller på kött

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #6 skrivet: 12 dec-06 kl 19:57 »
Jag själv gick upp 5 kg på Levande Föda (jag var 5 kg underviktig) och mina kurgårdsgäster går alltid ner i vikt (om de har övervikt) på den levande kosten.

Jag blev dessutom av med min kroniska tarmsjukdom, Morbus Chron's.

Rå vegankost sätter kroppen på den mest atletiska och optimala vikten som är perfekt för människan för att vara vig, stark och snabb. Detta är mycket personliga upplevelser, men även från många tusentals människor som gått över till en mer rå vegankost (levande föda).
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #7 skrivet: 23 dec-06 kl 12:11 »
Intressant tråd, för jag funderar just en hel del kring detta!
Denna höst har jag slutat äta kött och upplever att jag tappat en hel del i vikt i samband med det.

Jag var vegetarian under min uppväxt från ca 15-23 år och då var jag smal som en pinne  ;)  vägde knappt 50 kg/165 cm hög.
I samband med att jag fick familj och barn började jag äta kött igen och har fortsatt med det i många år. Min vikt har gradvis ökat och det beror väl också på ålder och barnafödandet.

Men efter att jag fyllt 40 har jag börjat känna mig lite pluffsig och få ansats till "kärringmage". Jag är inte fet precis, utan jag har väl pendlat mellan ca 62-65 kg men kände mig inte så bekväm i det.

I oktober slutade jag äta kött efter att ha deltagit i en kurs i personlig utveckling där det bara serverades vegetarisk mat. När jag kom därifrån kände jag en avsmak för kött och bestämde mig för att sluta.
Har ätit helt vegetariskt sedan dess, och kilona har rasat. I dagsläget väger jag ca 58 kg och där vill jag gärna hålla mig. Att banta är inget självändamål utan det har bara blivit så i samband med att jag slutade äta kött och ändrade om mina kostvanor!

Nu vill jag gärna försök hålla kvar min vikt på denna nivå så jag inte försvinner helt och hållet....  ;)
Tips, någon?

Jag äter fisk några  gånger i veckan och mycket grönsaker, pasta (bara fullkorn), ris, bönor, experimenterar lite med tofu och quorn-produkter, använder en del ost i matlagningen.

Måste tillägga att jag känner mig "lättare" rörligare och framför allt piggare sedan jag slutat äta kött. Mår mycket bra av det!  :)
Why be normal when you can be yourself?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jan-07 kl 17:46 »
Intressant tråd, för jag funderar just en hel del kring detta!
Denna höst har jag slutat äta kött och upplever att jag tappat en hel del i vikt i samband med det.

Jag var vegetarian under min uppväxt från ca 15-23 år och då var jag smal som en pinne  ;)  vägde knappt 50 kg/165 cm hög.
I samband med att jag fick familj och barn började jag äta kött igen och har fortsatt med det i många år. Min vikt har gradvis ökat och det beror väl också på ålder och barnafödandet.

Men efter att jag fyllt 40 har jag börjat känna mig lite pluffsig och få ansats till "kärringmage". Jag är inte fet precis, utan jag har väl pendlat mellan ca 62-65 kg men kände mig inte så bekväm i det.

I oktober slutade jag äta kött efter att ha deltagit i en kurs i personlig utveckling där det bara serverades vegetarisk mat. När jag kom därifrån kände jag en avsmak för kött och bestämde mig för att sluta.
Har ätit helt vegetariskt sedan dess, och kilona har rasat. I dagsläget väger jag ca 58 kg och där vill jag gärna hålla mig. Att banta är inget självändamål utan det har bara blivit så i samband med att jag slutade äta kött och ändrade om mina kostvanor!

Nu vill jag gärna försök hålla kvar min vikt på denna nivå så jag inte försvinner helt och hållet....  ;)
Tips, någon?

Jag äter fisk några  gånger i veckan och mycket grönsaker, pasta (bara fullkorn), ris, bönor, experimenterar lite med tofu och quorn-produkter, använder en del ost i matlagningen.

Måste tillägga att jag känner mig "lättare" rörligare och framför allt piggare sedan jag slutat äta kött. Mår mycket bra av det!  :)

jag är inte vegetarian, men gillar helt enkelt inte för mycket kött...äter hellre frukt,färska grönsaker,potatis,ris. ;D

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #9 skrivet: 15 jan-07 kl 15:52 »
Jag har varit vegetarian i omkring åtta år och jag var överviktig när jag började, men har inte gått upp eller ned pga av det vegetariska. Numer är jag smalare, men det var för att jag tog ett aktivt beslut att förbättra mina matvanor och inte på att vara vegetarian. Om man är vegetarian så kan man om man vill slarva lika mycket som en köttätare...
elliha.blogspot.com

Lotus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-07 kl 11:04 »
jag blev tjockare under perioden jag var vegetarian  :(
tror det berodde på att jag aldrig blev riktigt mätt eller att mättnadakänslan inte höll i sig så länge som när man äter kött. antagligen åt jag bara fel, för lite proteiner kanske.

jag vill utesluta kött igen men är så rädd att gå upp i vikt!

martinki

• ljuspunkt
« Svar #11 skrivet: 18 jan-07 kl 19:08 »
Hej,

det låter som om Du levde på vitbröd, marmelad och nutella. Jag sätter i mig frukt över hela dagen, äter nästan oavbrutet. Varje dag 1-2 gånger en varm rätt plus hemgjord bröd vid ett par tillfällen.

Vad har Du då ätit, folk brukar vanligtvis gå ner när de väl skipper köttet?!

Martin

Ps: Jag har tappat över 20 kg sedan jag blev vegetarian /vegan!
« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 19:10 av martinki »

Lotus

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 18 jan-07 kl 22:37 »
Hej,

det låter som om Du levde på vitbröd, marmelad och nutella. Jag sätter i mig frukt över hela dagen, äter nästan oavbrutet. Varje dag 1-2 gånger en varm rätt plus hemgjord bröd vid ett par tillfällen.

Vad har Du då ätit, folk brukar vanligtvis gå ner när de väl skipper köttet?!

Martin

Ps: Jag har tappat över 20 kg sedan jag blev vegetarian /vegan!

:)Ja visst kan man tro att jag åt en massa godsaker! nej det var "lagad" vegetarisk mat, åt även fisk. Linser, bönor...iofs mycket pasta, ris och potatis.

Var aldrig riktigt mätt!! Eller blev hungrig snart efter måltid.

Känns ju betryggande att du gått ner så mycket- då kanske jag borde våga igen?

martinki

• ljuspunkt
« Svar #13 skrivet: 19 jan-07 kl 11:02 »
Hej!

Har Du ätit regelbundet då? Eller sparat in över dagen och hämtat igen på kvällarna? Så konstigt! Tuggade Du ordentligt då?

Vad som kan hjälpa är ju att Du tvingar Dig att äta saker som Du tycker mindre om när hungern (aptiten) kommer smygandes. Som än omlärning.  Lätt att äta sig mätt på bara kikärtsplättor när de väl ligger framme, men det är inte konstigt då att man går upp i vikt sedan.

För mig fungerar det så: jag älskar vårt surdegsbröd och de pastejerna jag gjort, så jag vill helst direkt efter uppvaknandet sätta i mig MASSOR. Men jag har lärt mig att skippa dessa massor i och med att jag först sätter i mig en färsk "shake" (Smoothie) gjord på  färska: rödbeta, frukt, grönsaker (olika) istället (i mixern, inte bara saft!). 5 dl varje morgon. Efter det är brödsuget så gott som borta. Om det inte är det unnar jag mig bröd utan dåligt samvete ...

Det har gått så långt att jag älskar min shake mer än brödet - det är bara en fråga om hur man vill ha det, tror jag. Lätt att ge efter för suget efter en portion till eller bröd, man kan avslöja sig själv ganska bra när man förbjuder sig själv att äta av viss mat och tillåter däremot andra saker som man inte känner sig direkt sugen på. Som rödbeta (som jag tyckte var usch). För man måste lära sig skilja mellan hunger och aptit, eftersom det senare av båda gör en fet.

Hej då
Martin

Ps: Socker använder vi inte  längre och bara fullkornsprodukter, inte vit ris heller.
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 11:07 av martinki »

lasse-maja

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 jan-07 kl 14:43 »
martinki  :D

Vill du berätta hur du gör din goda smoothie?
Har du vatten i mixern också? Tänker att det blir en tjock gröt annars..

Har du någon favvoblandning?  :P

martinki

• ljuspunkt
« Svar #15 skrivet: 21 jan-07 kl 18:56 »
Hej!

Jag har alltid  ~5 dl vatten (eller sojamjölk eller kombucha) i mixern, så tar jag 1-2 råa rödbetor (spelar ingen roll hur stora de är, ibland pyttesmå ibland rejäla bumlingar), alltid 1-2 äpplen, ibland kiwi, ibland päron, när jag känner för det 1-2 stjälkselleristjälkar. 1-2 citroner (limoner) eller saft, men alltid ska det vara med nåt surt! En handfull russin. Lite berberis (torkade). Ibland groddar.

Egentligen finns det inget annat recept än bara anvisningen: rödbeta+vatten, resten hänger på vad Du har i Ditt kök och vad Du tycker om!

Ibland har jag mandlar i eller valnötter eller hasselnötter också. Så konistensen blir ibland som krämig "glass" eller när jag känner att det vore för mäktig så skipper jag allt och tar bara rödbetan och äpplen.

Det sitter i handleden, känn efter när Du tittar på Ditt personliga utbud och tar det Du vill. Men ät det sedan också, oavsett hur det smakar. På så vis lär Du känna både grönsakerna, frukterna, kombinationerna och Din kropp.

Det är kul ;)

Martin

lasse-maja

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jan-07 kl 23:47 »
mmmm  :P!

Tack för beskrivningen!
Det här blir spännande

;D

martinki

• ljuspunkt
« Svar #17 skrivet: 23 jan-07 kl 07:10 »
Hej,

jag glömde en sak: jag har alltid i 1 matsked linfröolja och "en ark" Norialg.

Martin

mirakel

• Närke
« Svar #18 skrivet: 30 jan-07 kl 17:51 »
Hej!
Jag är vegetarian sedan ca 8 år tillbaka och har många vänner som är det också. Bland dem finns det både dem som är underviktiga och dem som är överviktiga. Min upplevelse är att det är de som i högre grad äter varierat och ej så mycket produkter av vitt mjöl som håller sig "idealviktiga". Jag upplevde att jag under mina två år som vegan inte gjorde att jag gick ned i vikt, men jag blev mer smidig i kroppen, i leder osv. Man kan också se på foton av mig under mina veganår att jag hade mycket bättre hy (dvs inga finnar etc.)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #19 skrivet: 12 feb-07 kl 22:43 »
Inte svårare att hålla vikten för att man är vegetarian! Har legat och pendlat med något kilo under 20 årsvikten och ett par tre över.
Har varit laktovegetarian i C:a 45 år och har överlevt, så det är inte omedelbart dödande!!! ::) Det är nog som en del i tidigare inlägg skriver att ätbeténdet betyder mer. Sedan är det ju det där med hur mycket man rör sej och hur pass kondition man har.

Har en flygarkompis som gått över till stenålderskost och har gått ner mycket i vikt , mår betydligt bättre och trivs med livet.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 2 användare
Vallheden, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser