Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårt med vikten om man äter vegetariskt  (läst 25803 gånger)

Jordefamn

• Skåne
SV: svårt med vikten om man äter vegetariskt
« Svar #40 skrivet: 04 dec-08 kl 12:07 »
En sak att hålla koll på om en äter veganskt är B12!
De andra vitaminerna får veganer ofta i sig mer av än köttätare, men just det här är lite marigt.
Jag gick rätt plötsligt ner i vikt nyligen, till just under 50 kg, vilket gjorde att jag inte kunde ge blod längre och jag lät en läkare undersöka det.
Det visade sig att jag hade B12-brist och jag ska nu få Behepan, ett tillskott av vitaminet (cyanokobalamin).
Anledningen är troligtvis att jag gör egen havremjölk istället för att köpa sådan med tillsatser och att jag "glömt" att ta vitamintabletter regelbundet.

B12 lagras i levern och förrådet varar ofta 3-6 år efter att en inte får ett tillskott längre, men allvarlig brist kan ha allvarliga symptom, t.ex. blodbist och nervproblem.
Varför får vi då i oss så lite B12 nu när det på andra håll i världen, t.ex. Indien och Iran, finns folk som klarar sig fint på vegankost och utan tillskott? Jo, vi tillverkar tillräckligt av vårt eget B12 i tjocktarmen, men det tas bara upp i tunntarmen (fast i Indien finns folk som har B12-tillverkande bakterier även i tunntarmen, troligtvis beroende på deras mer naturliga kost). Nu för tiden rengörs de flesta grönsaker väldigt noga och då försvinner det mesta aktivt B12 som finns i marken, som vi annars skulle fått i oss. Det går att använda sitt eget B12 från tarmen om en gör ett extrakt, men det känns lite... motbjudande. Dock är en bra kompromiss att gödsla grönsakerna med egen avföring och sedan inte tvätta dem alltför noga (vilket dock kan medföra andra problem, pga. vår dåliga tarmmiljö eller med t.ex. spolmask). Att äta färska norialger ger också ett tillskott, men inte torkade (då är vitaminet inaktivt), så tabletter verkar vara det säkraste i vårt onaturliga samhälle.
Kanske kan vissa här leva mer naturligt och på så sätt få sitt behov ändå!

Så se till att du får tillräckligt med B12 (det är ingen större mängd egentligen), sol på sommaren och fina grönsaker, så har du nog alla förutsättningar för den bästa hälsa! :)

LillaMor

« Svar #41 skrivet: 04 dec-08 kl 19:25 »
Har för mig att det finns B12 i surkål, om den inte är uppvärmd...
Men kan man göra detta utan mjölkprodukt? Tänkte på veganer...

LillaMor

« Svar #42 skrivet: 04 dec-08 kl 19:33 »
Jag gör en god Hummusvarian

"Mumma Humma! (Barnens favorit)

Mixa kokta sojabönor med
solrosolja.
Krydda med örtbuljong av god kvalite, och ev lite salt.

Smakar som Tartex original.

Vill du ha ett magrare alternativ, kan du byta ut en del av oljan mot vatten, men originalet blir krämigare i smaken. Bra om man är vegetarian, men inte vill stoppa i sig omestrade fetter från margarin etc..

Hur gör man föresten egen havremjölk?
« Senast ändrad: 04 dec-08 kl 19:35 av LillaMor »

Jordefamn

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 04 dec-08 kl 19:41 »
Har för mig att det finns B12 i surkål, om den inte är uppvärmd...
Men kan man göra detta utan mjölkprodukt? Tänkte på veganer...

Surkål går utmärkt att göra utan mjölk, har inte hört talas om någon surkål med mjölk i, men det kanske finns.
Mjölksyrabakterierna finns på grönsakerna, kålen.
Dock har undersökningar visat att det mesta B12 som finns i mjölksyrade produkter är inaktivt "B12" (som inte är aktivt i människokroppen) [livsmedelsverket] och som i vissa fall visat sig hindra upptaget av aktivt B12 (fast den undersökningen var på torkade spirulina- och norialger), vilket är väldigt synd, men det finns många andra bra saker med mjölksyrat! :)

Obs, hommus går att göra med gula ärtor med, men det smakar lite mer ärtsoppa och är krämigare. :P
Ska testa med gråärtor också någon gång.

Citera
Hur gör man föresten egen havremjölk?

Havremjölk (ca 5 dl)

1 dl havregryn
5 dl vatten
ca 1 msk olja
lite salt/socker (vilket du tycker smakar bäst)

Mixa allting och sila sedan bort havregrynsmassan (du kan pressa ur den med för att få maximalt med havremjölk).
Färdigt!
Om du vill ha en mer gräddlik konsistens så har du i mer olja.
« Senast ändrad: 04 dec-08 kl 19:43 av Jordefamn »

LillaMor

« Svar #44 skrivet: 06 dec-08 kl 12:00 »
Tack! ska bli kul att testa! Brukar själv göra sojamjölk,
och tycker det då är gott med lite vanilj i.

fastfrusen

• -
« Svar #45 skrivet: 19 dec-08 kl 00:20 »
Tack! ska bli kul att testa! Brukar själv göra sojamjölk,
och tycker det då är gott med lite vanilj i.

Hur gör man sojamjölk?  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

LillaMor

« Svar #46 skrivet: 19 dec-08 kl 11:36 »
Det finns säkert en och annan som har recept på det här, och det är väl bara att testa sig fram. Så här står det i min kokbok. Vegetariska Kokboken av Inga-Britta Sundqvist.

1. Lägg i blöt 3 dl sojabönor i vatten, över natten. Minst 10-12 timmar.
2. Koka upp 2 l friskt vatten, i STOOOR gryta, gärna om 10 l.
3. Häll av vattnet. Mal i matberedare tillsammans tillsammans med lite av det kokta vattnet.
4. Häll i de malda bönorna i det kokta vattnet. Låt koa upp. Drag från plattan då det reser sig.
    Påminner om mjölk, så passa den väl.
5. Låt dra under 5-10 minuter, under lock.
6. Ge det ett nytt uppkok under omrörning.
7. Lägg en silduk (kökshandduk duger bra) i en durkslag. Sila av vätskan, och krama/vrid/tryck
     ut det sista från sojagojset. Tänk på att det är varmt! Spara gojset, kallat Okara, det till
     färser, såser, biffar, och till brödbakning...
8. Koka nu upp mjölken en sista gång, och låt sjuda på svag värme i 5 minuter.

9. Kyl av.
Den smakar inte gott nu. Först behöver den mogna till dagen efter, sen, vilket jag gör redan när den är varm, tillsättes smakämnen. Jag föredrar lite socker, och vaniljsocker/vanillin...
Har hört en gång att det finns äppeljuice i köpe-sojamjölk, men vet inte om det stämmer, och har inte testat detta.

Hållbarhet: Ska klara 4-5 dagar i kylen. Jag tycker den håller sig längre. Går ypperligt att frysa givetvis, och jag konserverar den ibland i konserveringsglas. Allt efter egen lust.
Good Luck!!! ;D

Klararara

« Svar #47 skrivet: 19 dec-08 kl 11:36 »
Det här tycker jag är en jätteintressant tråd. Ni som skrivit har så mycket kunskap och bra tips.

Jag är en smal person och jag tror att det skulle till väldigt extrema förhållande för att jag skulle bli bullig istället. Fast jag tycker inte det skulle vara omöjligt att få upp vikten lite grann. Jag äter inte rött kött och inte fågel. Annars tycker jag om det mesta! Fisk funkar bra, mjölkprodukter och ägg absolut. Kan inte komma på något som jag direkt undviker förutom kött. När jag använder smör eller grädde försöker jag ta extra för att inte spara på det goda. Däremot kan jag märka att min kropp har svårt att få alltför mycket fett/olja att gå igenom systemet.

Just nu är jag i en period när jag tappar i vikt. Jag undrar om ni har tips på något som jag kan gå och småäta under dagarna som är nyttigt och som ger mig mera vikt. Eller bra produkter att tillföra måltiderna med syfte just på viktökning. Jag har egentligen aldrig varit särskilt fokuserad på mat... (Gudars, jag har ju så mycket annat jag vill göra! :)) Skulle kanske helt enkelt behöva mer aptit!!

Jag är också väldigt rörlig av mig och kan tänka mig att min kropp bränner bort det som finns rätt snabbt. Kanske skulle jag satsa på att bygga tunga muskler istället...?  ;)

/Klararara

Jordefamn

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 19 dec-08 kl 19:27 »
Något som är bra och gott att småäta när en vill gå upp i vikt (rekommenderat av min läkare t.o.m.) är nötter!
Om bara ekologiska nötter var lite billigare...

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #49 skrivet: 19 dec-08 kl 19:48 »
Det här tycker jag är en jätteintressant tråd. Ni som skrivit har så mycket kunskap och bra tips.

Jag är en smal person och jag tror att det skulle till väldigt extrema förhållande för att jag skulle bli bullig istället. Fast jag tycker inte det skulle vara omöjligt att få upp vikten lite grann. Jag äter inte rött kött och inte fågel. Annars tycker jag om det mesta! Fisk funkar bra, mjölkprodukter och ägg absolut. Kan inte komma på något som jag direkt undviker förutom kött. När jag använder smör eller grädde försöker jag ta extra för att inte spara på det goda. Däremot kan jag märka att min kropp har svårt att få alltför mycket fett/olja att gå igenom systemet.

Just nu är jag i en period när jag tappar i vikt. Jag undrar om ni har tips på något som jag kan gå och småäta under dagarna som är nyttigt och som ger mig mera vikt. Eller bra produkter att tillföra måltiderna med syfte just på viktökning. Jag har egentligen aldrig varit särskilt fokuserad på mat... (Gudars, jag har ju så mycket annat jag vill göra! :)) Skulle kanske helt enkelt behöva mer aptit!!

Jag är också väldigt rörlig av mig och kan tänka mig att min kropp bränner bort det som finns rätt snabbt. Kanske skulle jag satsa på att bygga tunga muskler istället...?  ;)

/Klararara

Om du alltid varit smal och mår bra så gör det kanske inte så mycket om du tappar i vikt, vi människor är i grunden olika i kroppstyp. Jag är av den rundare sorten och jag mår inte dåligt av det, det är lite av en myt att det finns en ideal vikt. Om din vikt påverkar dig negativt så bör du göra något åt den, men om den inte gör det så var den du är och lev ditt liv som du vill. Jag valde för några år sedan att gå ned lite för jag hade ont i knäna, och fortsatte sedan att träna för att det var kul och gick ned lite till som mest hade kosmetisk effekt. Nu har jag gått upp lite igen, men inte så mycket att det gör ont i knäna och nu har jag börjat om med träningen igen och räknar med att gå ned och bli lite trimmad. Om du bygger muskler så kan det faktiskt hända att aptiten ökar, så helt dumt är det inte...
elliha.blogspot.com

Klararara

« Svar #50 skrivet: 20 dec-08 kl 11:43 »
Hej på er!

Jag håller med dig marymae att var och en har sin egen idealvikt som man fungerar bäst i och att man kan strunta i allt vad bmi heter. Jag trivs bra i min kropp, men vet med mig att jag behöver ge den lite extra omtanke just för att jag lätt bortprioriterar mat då annat känns viktigare. Så jag blir så glad för era tips!

Jag ska gå iväg och handla inför julresan nu och jag ska plocka mycket bland de ekologiska nötterna. De som fanns i skåpen här hemma åt jag upp igår kväll...

/Klararara

LillaMor

« Svar #51 skrivet: 21 dec-08 kl 13:08 »
Nötter är bra, och frön...
Är man för rund så kan man äta mera groddar, och sådant som växer ovanpå marken.
Enl vissa läror passar rovor och liknande mera för att bygga stabbighet/vikt.

Vet inte om det sistnämnda stämmer. det är väl individuellt kanske, men vem vet nåt, egentligen, överhuvudtaget??? (pust)
Nya rön tillkommer ju varenda dag, och vetenskap idag är mer nåt man behöver tro på än kan lita på... Sant idag, lögn i morgon...

Tacka vet jag sunt bonn-förnuft!!! ;)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #52 skrivet: 01 feb-09 kl 09:39 »
Jag är vegeterian och tjock...  ;D

Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

balans

« Svar #53 skrivet: 13 feb-09 kl 16:44 »
Hej alla!

Såg av en händelse att ni tidigare diskuterat runt B12..
I havtorn finns naturligt alla B-vitaminer, också B12. Det är den enda växten jag känner till som har B12.

Hälsningar

Jordefamn

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 13 feb-09 kl 21:15 »
Hej alla!

Såg av en händelse att ni tidigare diskuterat runt B12..
I havtorn finns naturligt alla B-vitaminer, också B12. Det är den enda växten jag känner till som har B12.

Hälsningar

Jaså, det var intressant!
Vad är det för form av B12?
Det finns olika former, men den form vi människor behöver är "aktivt" B12, cyanokobalamin.
Inaktiva former finns t.ex. i flera torkade alger, samt i mjölksyrat i liten mängd. De aktiva ska finnas i ett fåtal färska alger.
Kanske också i havtorn då? Skulle vara intressant att veta. De inaktiva formerna har vi däremot ingen nytta av, tvärtom.

balans

« Svar #55 skrivet: 14 feb-09 kl 16:30 »
Hej!

Nu har jag forskat lite grann...... har också en bok om vilda och odlade bär, skriven av två finländska forskare, vari det står på svenska. Boken är tyvärr på språng någonstans.
Så här står det i det jag hittat tillsvidare:B12 (KOBALAMINI TAI SYANOKOBALAMINI)

n tärkeä vitamiini DNA:n rakenteessa, hermokudosten aineenvaihdunnassa, solujen jakaantumisessa ja punaisten verisolujen tuotannossa. Sitä saa eläinkunnan tuotteista ( kalasta, munista, juustosta ja lihasta ) ja kasveista ainoastaan tyrnimarjasta, spiruliina levästä, oluthiivasta, klorella mikrolevästä.

12-vitamiinin puute johtaa hermostollisiin häiriöihin, vahingoittaa vatsaa ja suolistoa. Iän mukana sen imeytyminen heikkenee jopa 30 %. B12 vitamiini voi varastoitua maksaan jopa usean vuoden tarpeen verran Se on herkkä kuumuudelle ja valolle.

Hur är det med finskan?
Det står att man får B12 (syanokobalamin) från djurrikets produkter (fisk, ägg, ost och kött) och från växtriket endast
från havtorn, spirulina, öljäst och klorella .

Jag kan inte prata nog om hur bra havtorn är. Förutom alla B-vitaminer hittar man alla andra vitaminer, mineraler och fettsyror (3,6,7 och 9). Vill minnas att det också finns serotonin i dem. Det som vi får brist på speciellt under långa, mörka vintrar. Eller blir deprimerad.

Min kärlek till havtornet började för ca 10 år sedan, när jag stod bland mina buskar och njöt. Jag ställde mig (under meditation) frågan; vad behöver min kropp i vinter för att inte gå i ide? Det svar jag fick var havtorn. Jag började dricka en tsk havtornssaft tillsammans med en tsk honung i varmt vatten. Tillverkade kroppslotion med egentillverkad havtornsolja och aloe vera. Samt göra havtornsshampo.
Det är historien bakom mina havtornsprodukter.
Den vintern blev den första då jag inte gick i ide.

Inger

Jordefamn

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 14 feb-09 kl 19:53 »
Tack för efterforskningarna, Inger!
Det är ju jätteintressant att det finns aktivt B12 i havtorn, som vi kan odla här.
Undrar hur mycket det finns i genomsnitt per 100g färskt bär?
De är vackra också, buskarna och jag skulle gärna odlat dem om jag haft någon mark.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #57 skrivet: 17 feb-09 kl 17:05 »
Hej!

Nu har jag forskat lite grann...... har också en bok om vilda och odlade bär, skriven av två finländska forskare, vari det står på svenska. Boken är tyvärr på språng någonstans.
Så här står det i det jag hittat tillsvidare:B12 (KOBALAMINI TAI SYANOKOBALAMINI)

n tärkeä vitamiini DNA:n rakenteessa, hermokudosten aineenvaihdunnassa, solujen jakaantumisessa ja punaisten verisolujen tuotannossa. Sitä saa eläinkunnan tuotteista ( kalasta, munista, juustosta ja lihasta ) ja kasveista ainoastaan tyrnimarjasta, spiruliina levästä, oluthiivasta, klorella mikrolevästä.

12-vitamiinin puute johtaa hermostollisiin häiriöihin, vahingoittaa vatsaa ja suolistoa. Iän mukana sen imeytyminen heikkenee jopa 30 %. B12 vitamiini voi varastoitua maksaan jopa usean vuoden tarpeen verran Se on herkkä kuumuudelle ja valolle.

Hur är det med finskan?
Det står att man får B12 (syanokobalamin) från djurrikets produkter (fisk, ägg, ost och kött) och från växtriket endast
från havtorn, spirulina, öljäst och klorella .

Jag kan inte prata nog om hur bra havtorn är. Förutom alla B-vitaminer hittar man alla andra vitaminer, mineraler och fettsyror (3,6,7 och 9). Vill minnas att det också finns serotonin i dem. Det som vi får brist på speciellt under långa, mörka vintrar. Eller blir deprimerad.

Min kärlek till havtornet började för ca 10 år sedan, när jag stod bland mina buskar och njöt. Jag ställde mig (under meditation) frågan; vad behöver min kropp i vinter för att inte gå i ide? Det svar jag fick var havtorn. Jag började dricka en tsk havtornssaft tillsammans med en tsk honung i varmt vatten. Tillverkade kroppslotion med egentillverkad havtornsolja och aloe vera. Samt göra havtornsshampo.
Det är historien bakom mina havtornsprodukter.
Den vintern blev den första då jag inte gick i ide.

Inger

Ger inte mycket för detta, hon vill ju kränga sina produkter. Tvivlar starkt på det hon säger, ska forska vid ett senare tillfälle. Jag skulle inte lita på att få B12 från någon källa i växtriket tyvärr. Även veganföreningar och liknande avråder från att man sätter sin lit till vegetariska källor för B12. Kvinnan ovan påstår dessutom att hon fått informationen från meditation...
elliha.blogspot.com

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #58 skrivet: 17 feb-09 kl 21:17 »
Vadå inte får B12 vegetariskt? Jag har levt laktovegetariskt i c:a 48 år och har inte någon brist. Finns bl a i surkål och andra mjölksyrade produkter. Empiriska rön är nog bättre än en massa teoretiska skrivbordsprodukter!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Jordefamn

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 17 feb-09 kl 22:48 »
B12 framställs enbart av vissa bakterier vad jag vet, som ibland arbetar tillsammans med t.ex. alger och finns i vissa människors tarmar (så de är självförsörjande på B12), t.ex. i Indien. I mjölksyrade produkter finns vad jag förstått inte mycket aktivt B12, men det tillsätts i många produkter som går att köpa i butik. De B12-producerande bakterierna finns i marken, så vi får i oss dem om vi inte tvättar våra grönsaker för mycket och inte besprutar dem.
B12 lagras också i många år i kroppen och bristsymptom syns ofta inte förrän efter flera år.

Om det finns aktivt B12 i havtorn generellt så har det antagligen bildats i symbios med bakterier, om inte så är det ett mycket unikt bär. Hur som helst så skulle det vara intressant att veta.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=455&lang=sv står det ett "överfört" värde på B12 (kobalamin) för havtorn på 0 mikrogram.
En tysk sida anger att kobalamin finns i havtorn och att det produceras av en mikroorganism som bor i kärnan:
http://www.frytsjam.nl/content/view/13/33/lang,en/
Wikipedia skriver inget om B12 för havtorn (Sea buckthorn): http://en.wikipedia.org/wiki/Sea-buckthorn
De flesta verkar vara ense om att de (vissa sorter) innehåller A-, C- och E-vitamin (vitamin C i mycket stora mängder), så nog är det ett fantastiskt bär!

Den säkraste källan i västvärlden är berikade produkter och B12-tillskott, men för odlare så är det nog inga problem heller att få i sig sitt B12 med jorden. Att inta havtornsbär är troligen mycket positivt och kanske innehåller de även aktivt B12, men antagligen för lite för att ha som enda källa.
"Lite skit rensar magen", sa min mormor och nog stämmer det på många sätt. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
JPTvoish

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser