Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränd fura.  (läst 1476 gånger)

storjansbo

• Gäst
Bränd fura.
« skrivet: 02 aug-12 kl 22:45 »
Har några furor som som står i en backe där det har varit en mindre marknära brand. Furorna är brända nertill, barren i kronan är alldeles bruna och barken är riktigt svart och lite smulig när man sågar stocken med motorsåg.
Är virket i dessa träd förstört eller kan man såga det och använda till snickerier.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bränd fura.
« Svar #1 skrivet: 02 aug-12 kl 23:19 »
Beror på när det brann och lite hur de står. Det kan ju va dåligt i stubbskäret men bättre längre upp. Ta ner ett par och kolla! Jämför kärna och splintved får du se.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 04:34 »
Det kan ju inte vara länge sedan det brann om det fortfarande finns barra på dem!

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 12:17 »
När brann det?

Hugg bort litet bark här och var och titta på ytveden. Titta också på ytveden i sågskären där du har kapat. Om det inte finns små små bruna maskhål som gär 3-4 cm djupt i ytveden och inte finns blånad är allting fullgott. Fastän det finns litet blånad i ytveden kan kärnvirket ändå vara användbart om trädet har stor andel kärna. I så fall tar man ett block snickarvirke ur mitten och formbräder ur ytorna.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
Tami02P730

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser