Bränd fura.

Startat av storjansbo, 02 Aug-12 kl 22:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

storjansbo

Har några furor som som står i en backe där det har varit en mindre marknära brand. Furorna är brända nertill, barren i kronan är alldeles bruna och barken är riktigt svart och lite smulig när man sågar stocken med motorsåg.
Är virket i dessa träd förstört eller kan man såga det och använda till snickerier.

TiB

Beror på när det brann och lite hur de står. Det kan ju va dåligt i stubbskäret men bättre längre upp. Ta ner ett par och kolla! Jämför kärna och splintved får du se.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

Det kan ju inte vara länge sedan det brann om det fortfarande finns barra på dem!

TW

När brann det?

Hugg bort litet bark här och var och titta på ytveden. Titta också på ytveden i sågskären där du har kapat. Om det inte finns små små bruna maskhål som gär 3-4 cm djupt i ytveden och inte finns blånad är allting fullgott. Fastän det finns litet blånad i ytveden kan kärnvirket ändå vara användbart om trädet har stor andel kärna. I så fall tar man ett block snickarvirke ur mitten och formbräder ur ytorna.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

435 Gäster, 1 användare (1 Dolda)