Hej på er!
Inte ny på alternativ men ny på faktiskt posta något och inte bara förkovra mig i timtals på era erfarenheter. Något jag också är ny på är det här med getter varför jag hoppas att några vänliga själar har lust att komma med sina synpunkter på min fundering.
Vi har sen några veckor tillbaka lappgetter. Det är hobbyverksamhet för att vi vill hjälpa till att bevara rasen, ha hjälp med slyröjning samt mjölka lite för att göra egen ost. Detta förutom det utomordentligt charmiga sällskapet de utgör så klart!

I dagsläget har vi 4 damer, en av dessas bock-killing samt en 5-månaders bock som anlände igår som ska bli pappa get. Grabbarna går för sig och den yngre skall vara kvar och kastreras oavsett så ingen behöver vara ensam i perioder när/om de måste separeras.
Mitt dilemma är huruvida vi ska låta bockarna gå med flocken året om eller ej. Jag vet att det råder delade meningar och jag är intresserad av alla åsikter och erfarenheter kring detta. Nedan är vad jag fångat upp hittills, men det finns säkert mer?
Fördelar:
Samma mark kan användas, man behöver inte välja om grabbarna eller damerna ska få bästa hagen så att säga.
Alla djur förhoppningsvis tillfreds med livet, utan att ständigt tråna efter de andra. (Men det kanske de inte gör -ständigt- heller utan bara i brunstperioder?)
Det är möjligt att det gör mer för dem än mig, men jag gillar tanken på ett så naturligt liv som möjligt och där killingarna går minst en par månader med hela familjen och bocken kan hjälpa mig att skydda dem mot rovdjur osv.
Nackdelar:
Killingarna kan komma lite när som.
Killingarna kan (lär?) komma 2 ggr per år och det sliter mer på getterna.
Om de killar 2 ggr per år blir det också fler killingar att hitta nya hem till.
Tack på förhand!
//Z