Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha flocken ihop året runt?  (läst 2857 gånger)

Zadie

• Västerbotten
Ha flocken ihop året runt?
« skrivet: 29 jul-12 kl 14:52 »

Hej på er!

Inte ny på alternativ men ny på faktiskt posta något och inte bara förkovra mig i timtals på era erfarenheter. Något jag också är ny på är det här med getter varför jag hoppas att några vänliga själar har lust att komma med sina synpunkter på min fundering.

Vi har sen några veckor tillbaka lappgetter. Det är hobbyverksamhet för att vi vill hjälpa till att bevara rasen, ha hjälp med slyröjning samt mjölka lite för att göra egen ost. Detta förutom det utomordentligt charmiga sällskapet de utgör så klart! :) I dagsläget har vi 4 damer, en av dessas bock-killing samt en 5-månaders bock som anlände igår som ska bli pappa get. Grabbarna går för sig och den yngre skall vara kvar och kastreras oavsett så ingen behöver vara ensam i perioder när/om de måste separeras.

Mitt dilemma är huruvida vi ska låta bockarna gå med flocken året om eller ej. Jag vet att det råder delade meningar och jag är intresserad av alla åsikter och erfarenheter kring detta. Nedan är vad jag fångat upp hittills, men det finns säkert mer?

Fördelar:
Samma mark kan användas, man behöver inte välja om grabbarna eller damerna ska få bästa hagen så att säga.
Alla djur förhoppningsvis tillfreds med livet, utan att ständigt tråna efter de andra. (Men det kanske de inte gör -ständigt- heller utan bara i brunstperioder?)
Det är möjligt att det gör mer för dem än mig, men jag gillar tanken på ett så naturligt liv som möjligt och där killingarna går minst en par månader med hela familjen och bocken kan hjälpa mig att skydda dem mot rovdjur osv. 

Nackdelar:
Killingarna kan komma lite när som.
Killingarna kan (lär?) komma 2 ggr per år och det sliter mer på getterna.
Om de killar 2 ggr per år blir det också fler killingar att hitta nya hem till.

Tack på förhand!
//Z
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ha flocken ihop året runt?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-12 kl 15:51 »
Kul att du har valt att skaffa lappgetter :) ! Själv har jag göingegetter.

Jag delar på flocken under betessäsongen. Det sliter hårt på getterna att killa 2 gånger om året, och det vill jag inte utsätta dem för.
Här finns flera bockar, och precis som du skriver är det mer eller mindre nödvändigt om det ska fungera att ha könsseparatism. Bockarna, för närvarande både vuxna och halvstora bockkillingar, trivs ihop. De kaxade sig och bråkade precis när vi släppt ihop dem, men när rangordningen var etablerad blev det lugnt. Getterna och småkillingarna har det bra på sitt håll. Dessutom är det lättare att sitta och mjölka i godan ro utan att en fullvuxen och sällskapssjuk bock försöker klättra upp i knät på en :P .
Vi har ganska många hektar med bete, och som närmast hade vi 50 meter mellan get- och bockhagen, men det var ingen som gjorde några rymningsförsök. Betesväxla måste en göra oavsett om en har en eller två flockar, men en får kanske göra mindre hagar.
När det är dags att släppa in dem i lagården på hösten får bockarna varsin kätte ihop med sina respektive fruar. Då kommer killingarna förhoppningsvis att födas på våren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jul-12 kl 18:04 »
Fint att du valt en allmogeras :)!
Lappgeten är ju den allra minsta rasen av våra oförädlade lantraser och akut utrotningshotad. Därför undrar jag hur det kommer sig att den ena bockkillingen ska kastreras? Varför inte låta de två bockarna betäcka två getter var?

Det sliter hårt på getterna att killa 2 gånger om året, och det vill jag inte utsätta dem för.

Instämmer med skräptanten!

Zadie

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 29 jul-12 kl 19:03 »
Lappgeten är ju den allra minsta rasen av våra oförädlade lantraser och akut utrotningshotad. Därför undrar jag hur det kommer sig att den ena bockkillingen ska kastreras? Varför inte låta de två bockarna betäcka två getter var?

Jag vet, jag vet! Det var planen först att han skulle bli pappa men han är lite för inavlad för att vara lämplig, speciellt med just de här getterna och vad jag förstår råder det ett överskott av bock-killingar till och med för den utrotningshotade lappgeten. Om jag nu håller tungan rätt i mun så har han samma pappa som morfar och det har flera av getterna med (och då samma bock alltihopa). Jag har rådgjort med genbanksansvarige givetvis!

Det slår mig nu dock att hon kanske inte tänker att vi kan vara beredda att hålla två flockar så jag ska sätta mig och dubbelkolla om någon av damerna har annan stam. Kanske kunde han få i alla fall en avkomma eller två innan kastration i så fall även om man inte permanent vill hålla två flockar på så vis. De är ju som du säger, akut utrotningshotade. Lillkillen är dessutom dotter-son till ett av founder-djuren om nu det är värdefullt, jag är inte hemma på genetik alls.

Angående ursprungsfrågan, kanske ett mellanting kan fungera. Vi släpper ihop bockarna med getterna (i vilken konstellation det nu blir) i oktober och sen går de med dem tills det ändå är dags att skilja på get- och bock-killingar då det blir grabbar för sig och damer för sig. Det förutsätter givetvis att mina bockar blir så trevliga med både getter och människor som jag planerar! ;)

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-12 kl 20:26 »
Bra tänkt att du vill dela på getter och bockar under en period om året! Men bockarna bör flyttas från getterna antingen innan eller precis efter killingarna föds, för getterna kan brunsta om bara några veckor efter att de har killat, och bockarna brukar vara mycket påpassliga.
Bockar är trevliga vänner om en bara behandlar dem väl från början, alltid lugnt, vänligt och bestämt. Absolut inte retas och hålla på med stångningslekar!

Inavel enl pappa/morfar-principen förekommer även hos göingegetterna, i många fall med genbanksansvarigas goda minne, vilket jag tycker är lite underligt eftersom de ändå finns relativt sett många bockar och bockkillingar att välja på. Lappgetterna är förstås inte alls lika många, så där är läget ett annat. Men prata du med genbansansvariga och hör om din lillbock kanske också kan användas i avel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-12 kl 06:33 »
Bra tänkt att du vill dela på getter och bockar under en period om året! Men bockarna bör flyttas från getterna antingen innan eller precis efter killingarna föds, för getterna kan brunsta om bara några veckor efter att de har killat, och bockarna brukar vara mycket påpassliga.
Men prata du med genbansansvariga och hör om din lillbock kanske också kan användas i avel.

Japp. Jag skulle skilja bockarna från getterna innan killingarna ska födas. Unga oerfarna bockar kan ibland vara buffliga mot getterna och högdräktiga getter behöver lugn och ro. Nära födseln avsöndrar geten ett hormon som bocken kan tolka som brunstdoft och försöka betäcka geten - högst oönskat just då!

AnimalMediators

• Södermanland
    • Let us save our planet. net
« Svar #6 skrivet: 03 sep-12 kl 12:51 »
De av er som skiljer p8 bockar och getter en del av 8ret, vilka m8nader har ni de ihop och vilka isär?
Min tanke var att jag vill ha s8 m8nga getter som möjligt ute i hagarna under sommaren som sly-ätare och helst fodra s8 f8 getter som möjligt med dyrt vinterfoder.... s8 de borde varken dia eller vara dräktiga under vintern och killingarna ska vara s8lda innan vintern kommer ig8ng...
typ betäcka i Februari, f8r killingar i Juni och de lämnar min flock i Oktober...
Vad tycker ni?
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 03 sep-12 kl 13:01 »
Traditionellt har man killning i mars och då blir det betäckning i oktober.  Då kan man utnyttja gräset maximalt till tillväxt och mjölk.  Om nu Zadies lill-kille kan användas till någon dam någon annan stans, så är det säkert bra för rasen.  Så många kombinationer som möjligt de första generationerna!  Fonders och de närmaste generationerna efter är "bättre" eftersom man alltid förlorar arvsanlag i varje generation.

Jag har mest goda erfarenheter av att ha dem tillsammans hela året, de flesta har spontant killat på våren.  Men med möjlighet att få egen box när nedkomsten närmar sig.  På getter är det jämförelsevis lätt att se när de har parat sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser