Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla egen chili?  (läst 6537 gånger)

H-Elin

• Västergötland
Odla egen chili?
« skrivet: 21 jul-12 kl 05:41 »
Jag o min pojkvän har funderat kring o odla egen chili.Går det, vad krävs i värme och vad har ni för tips?

kbh

• Gäst
SV: Odla egen chili?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 06:40 »
Jag o min pojkvän har funderat kring o odla egen chili.Går det, vad krävs i värme och vad har ni för tips?
Här borde u finnas en del tipps.http://www.alternativ.nu/index.php?page=sok&q=odla%20chilli

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 06:53 »
nu har jag inte läst trådarna som föregående talare tipsade om (seg dator)
men jag har ärven när jag var yngre och inte lika bra på att odla som nu (och nu är jag dålig så du kanske förstår hur dålig jag var då)
odlat både chili och paprika (paprika var i lågstadiet, jag tror jag fick 1 paprika men jag älskade verkligen den där plantan  :-[ ) i fönstret.
bara haft soligt fönster och stor kruka och resten har fixat sig själv.
jag gjorde säkert en massa fel men kul var det och gott :)

Maria C S

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 14:43 »
Jag odlar chilli på friland, dom blev uppdragna inne och sen i växthus och sen ut i upphöjda bäddar men det ser ut att bli frukt (trotts eftersatt skötsel och lätt vanvård under en tid)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Äppleboda

• Ekologisk frukt- och bärodling
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 15:52 »
Jag odlar chili på friland under hålplast. Ni måste vara tidigt ute (fröna sås i början av februari). Hitta en riktigt ljus plats att driva upp plantorna på. Sätt om många gånger i större och större kruka. Toppa dem gärna så att de grenar sig.

mohsart

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 29 jul-12 kl 10:46 »
På friland har jag fått rätt dåligt med frukt, anledningen tror jag är att chiliplantor skickar ut rötter så långt de kan, så väl mycket kraft går åt till tillväxt och inte till blommor/frukt.
Jag har sett rådet att använda nedgrävda hinkar utan botten för att komma runt problemet, men inte provat själv.
Av samma anledning råds man av de flesta erfarna odlare att omplantera dem i omgångar till gradvis större krukor.
Börjar man tidigt, som ofta krävs för att hinna få frukt, iaf utomhus (man kan ta in krukorna och skörda så sent som december utan extraljus) så bör man ha extraljus, annars blir de rangliga. Toppning hjälper i viss mån mot ranglighet också och skapar et buskigare utseende som kan vara önskvärt med en inte så buskig sort.
Man kan klippa ned plantorna och övervintra dem.
När man omskolar dem bör man vänja dem så sakterliga vid utomhusklimatet, men jag har oftast varit lat och satt ut dem utan det, i början av april (Sthlm); då har jag täckt dem med fiberduk som dels skyddar mot frost och starkt solljus och dels ger viss växthuseffekt, duken har åkt av efter två månader.
För maximal skörd bör man plocka de första blommorna så att mer kraft kan ägnas åt tillväxt i det skedet.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jul-12 kl 12:14 »
I år har jag nybörjar-odlat lite.. Sallad o Tomat började det med.. Salladen väste upp bra, sen kom sniglar och åt upp den, Tomaten sådde jag vääääldigt sent, gjorde nog alla fel man kunde göra.. Så blir nog inga tomater i år..
Köpte sen en Chiliplanta, så vet ju inte hur det ska vara från början.. Men har i alla fall börjat komma minst 2 st.. Väldigt kul :D

Men nästa år, ska jag börja tidigt.. O göra rätt ;)

Daniel Granér

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 aug-12 kl 13:38 »
Har odlat chili och paprika för första gången och det går över förväntan. Förkultivering, omplantering och placering i litet miniväxthus (eller vad man kan kalla dem). Börjar få frukter nu, hur kul som helst, och plantorna ser starkt gröna och fina ut!

Hur mycket ska man ta när man toppar dem? Är det försent med stora plantor (3-5 dm)?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #8 skrivet: 08 aug-12 kl 11:04 »
Har odlat chili och paprika för första gången och det går över förväntan. Förkultivering, omplantering och placering i litet miniväxthus (eller vad man kan kalla dem). Börjar få frukter nu, hur kul som helst, och plantorna ser starkt gröna och fina ut!

Hur mycket ska man ta när man toppar dem? Är det försent med stora plantor (3-5 dm)?
Toppa dem behöver du inte göra, är mer en kosmetisk fråga.

Misomba

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 aug-12 kl 11:52 »
har odlat olika sorters chili många år både ute och i växthus........
Chili är rätt så lätta att odla.....bara stoppa frön i jord i slutet av januari....omplantera i början av mars.....plantera på plats efter sista frosten.......när blommorna börja komma bör man gå och pilla på blommornas pollen och gå från blomma till blomma som en liten söt bi.....då garanterar man att varje blomma blir en chilifrukt.....

När det gäller växtsätt så finns det massa olika sorter som växer på en massa olika sätt......det finns kompakta sorter, buskiga sorter....långa sorter.....greniga sorter......

Brukar köpa mina fröer på tradera......finns hur mycket som helst.....sen kan man ju bara spara frö från de sorterna man gillade bäst och ev beställa nya för att testa andra sorter......

Lycka till med chiliodlingen.......

Eurydike

• Småland
« Svar #10 skrivet: 08 aug-12 kl 12:43 »
Jag har odlat chili så länge jag kan minnas. I fönster, på balkong, i växthus, på friland ute. Det klart bästa är växthus. De älskar värme. Men de ger frukt även under andra förhållanden men då blir oftast varken själva plantan eller skörden lika stor. En trevlig växt och goda frukter  :)
Jag brukar beställa från http://www.ortagarden.com/. De har väldigt stort utbud och en trevlig text till varje sort om hur de smakar.

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #11 skrivet: 10 aug-12 kl 10:21 »
Jag är också nybörjare på chili och min korta erfarenhet såhär långt är följande:
  • det skall börjas tidigt, så redan i januari, helst med tilläggsljus, annars hinner de inte mogna under sommaren
  • omplantera i flera omgångar
  • var försiktig med bevattning under sommaren
  • chili liksom paprika drabbas lätt av ohyra, var uppmärksam
Jag odlar paprika (och nu också chili) helst i krukor eftersom det är lättare att bekämpa ohyra när man kan flytta hela växten.

Mina chilisorter för i år kan kollas på min blogg här http://greenroomer.blogspot.fi/2012/02/chilipeppar-saddes-idag.html
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

tench

• -
    • Solrot
« Svar #12 skrivet: 12 aug-12 kl 18:37 »
Chilepeppar är lättodlat. Hur produktiva de är här varierar en del mellan olika sorter.
Jag förkultiverar tidigt under lysrör. I januari-februari och skolar om dessa 1-2 ggr.
På friland (zon 3) lyckas jag dåligt men på en solig skyddad balkong desto bättre. Jag planterar upp dem i stora krukor (~7-10l) som avhärdas och
sätts ut permanent när det börjar bli runt 10-15 på nätterna.
I år odlar jag bara en sort - Blondie. Det har gott kalas.
Till skillnad från vad greenroomer skrev så är jag inte försiktig med vattningen. Plantan är mycket frodig och full av frukt och behöver vattnas varje dag, ibland två gånger per dag.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser