På friland har jag fått rätt dåligt med frukt, anledningen tror jag är att chiliplantor skickar ut rötter så långt de kan, så väl mycket kraft går åt till tillväxt och inte till blommor/frukt.
Jag har sett rådet att använda nedgrävda hinkar utan botten för att komma runt problemet, men inte provat själv.
Av samma anledning råds man av de flesta erfarna odlare att omplantera dem i omgångar till gradvis större krukor.
Börjar man tidigt, som ofta krävs för att hinna få frukt, iaf utomhus (man kan ta in krukorna och skörda så sent som december utan extraljus) så bör man ha extraljus, annars blir de rangliga. Toppning hjälper i viss mån mot ranglighet också och skapar et buskigare utseende som kan vara önskvärt med en inte så buskig sort.
Man kan klippa ned plantorna och övervintra dem.
När man omskolar dem bör man vänja dem så sakterliga vid utomhusklimatet, men jag har oftast varit lat och satt ut dem utan det, i början av april (Sthlm); då har jag täckt dem med fiberduk som dels skyddar mot frost och starkt solljus och dels ger viss växthuseffekt, duken har åkt av efter två månader.
För maximal skörd bör man plocka de första blommorna så att mer kraft kan ägnas åt tillväxt i det skedet.
/Mats