Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misslyckad odling i år  (läst 9692 gånger)

freitag

• Södermanland
Misslyckad odling i år
« skrivet: 20 jul-12 kl 17:55 »
Jag håller på att försöka skriva ner och sammanfatta hur det går med all odling och resultatet är verkligen inte upplyftande. Vi har nu i juli nästan inte kunnat ätit något från vår egen trädgård. Det är andra året vi odlar - vi bröt alltså jorden här förra året för odling. Innan odlades här potatis för 20-30 år sedan. Jorden är fin, läget är mycket soligt. Men i år har vi varit överösta med sniglar och uppenbarligen också andra små djur. Jag vet inte riktigt vad vi ska ta oss till inför nästa år för att det inte ska bli såhär? Ett alternativ är att lägga markduk, bygga pallkragar och köpa jord. Men det känns lite trist när vi har så bra jord här... Såhär är sammanfattningen än sålänge:

Potatis (blasten växer långsamt, ger ojämnt)
Morot (tar sig men blir uppäten som små groddar, trots många försök)
Palsternacka (växer)
Rädisor (tog sig långsamt, all frukt skadad/äten)
Majrovor (blast äts upp, svårt att ta sig)
Kålrot (samma som majrova)
Rotselleri (svårt med utplantering)
Rotpersilja (grodde aldrig)
Rödbeta (sådd juli - återstår att se)
Ruccola (växer men blir uppäten, hål i bladen)
Mangold (samma som ruccola)
Ärtor (socker- och spritärtor växer bra)
Bönor (grodde fint, blev delvis snigelmat, kompletterat med förgrodda. Växer men är det för sent? Inga baljor ännu)
Broccoli (2-3 plantor av kanske 40 förgrodda har klarat sig)
Blomkål/grönkål (förgrodder, blir uppätna vid utplantering under duk)
Tomat (växer ok i växthus)
Gurka (växer ok i växthus)
Aubergine (växer sakta i växthus)
Vintersquash (växer starkt, små frukter än sålänge)
Sommarsquash (slåss med sniglar, både blasten och frukterna hotas. Inget ätbart ännu)
Majs (växer men förmodligen för kall sommar, är fortfarande små)

Till nästa år ha vi funderingar på att ta upp 50-100 kvm till mark. Men det känns lite tveksamt i nuläget. Hur är era erfarenheter av nybruten mark? Kan det vara struligt? Eller är det så uselt odlingsår helt enkelt? Vi bor i Sthlms skärgård och har haft mindre regn och mer sol än de flesta andra tror jag. Men det är klart, varmt har det ju inte varit...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Misslyckad odling i år
« Svar #1 skrivet: 20 jul-12 kl 18:06 »
Här är sämsta odlingsåret på länge. Allting är sent och en del vill sig inte alls. Annat har äntligen kommit igång efter omsådder och nya utplanteringar. Några fjuttiga rader morötter efter flera omsåddet, skruttigt med bönor och squashen har inte ens börjat blomma. Massor av lök har gått i blom. Majsen är ett skämt, dåligt sådant. Mycket sniglar, snäckor och alla möjliga kryp.

Några saker har lyckats: fin potatis, ärter helt OK, bondbönor växer på bra, utplanterad kål under nät växer finfint, salladen blir bra om jag lyckas hålla undan den från sniglarna, rovor och kålrötter blir också bra. Sånt som behöver mycket värme och bra väder i början av säsongen för att växa undan insektsangrepp går dåligt medan de grönsaker som trivs med kallt och fuktigt klarar sig bra. Inte så konstigt egentligen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 20 jul-12 kl 18:12 »
TS: vad har ni gjort för att skydda grödorna? Har ni problem så finns det ju diverse trix att ta till. Här har t.ex. sniglarna undvikit allt som jag lagt fårull runt. Mycket träkol i markytan verkar också stoppa sniglar en del iaf. Fiberduk mot vissa kryp, nät mot andra. Täckodling för näring och fukt. O.s.v.

kojja

« Svar #3 skrivet: 20 jul-12 kl 18:39 »
Hej!

går jättedåligt för mig också (zon 5-6). Försådde broccoli, purjolök, persilja och squash och pysslade om dem enligt konstens alla regler, men när jag planterat ut dem efter avhärdning blev det svinkallt en vecka  :-\ Potatisblasten växer men jag har inte kollat än om det blir några pärer, de brukar väl växa till sig rätt sent. De få purjo som överlevde är smala som snören, broccolin helt uppäten, några squash överlevde men det är knappt, persiljan har hämtat sig så smått. Morötter och rödbetor mkt ynklig blast. Det är knappt att ogräset växer  ???. Nybruten jord, tog bort grässvålen, grävde runt lite, tutade och körde. Har nog inte gödslat tillräckligt, och jorden är ganska kompakt. Spenaten och rädisorna jag sådde i köpesjord tog sig jättebra, övrig spenat har helt tynat bort. Så i mitt fall beror nog det dåliga resultatet på nybörjarmissar och dålig jord, eller vad tror ni? Hade fiberduk ett tag i början men den tyngde ner så mycket fastän jag försökte ha den osträckt så att det skulle räcka att växa i.

Hoppas på bättre lycka nästa år! Tips för bättre jord, nån? Kommer inte hinna få egen kompost.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jul-12 kl 19:19 »
Här är också bara potatisen som växer, eller åtminstone blasten, jag har inte ryckt upp något stånd och kollat än. Resten växer knappt alls, jag misstänker att det är kylans fel för jag har inga mördarsniglar här  8)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #5 skrivet: 20 jul-12 kl 20:07 »
Här i norra småland växer det också ofattbart dåligt i år. Vi har haft ner mot 7-8 grader på nätterna nu i juli och det är ju inte så bra. Och blött, blött, blött...

Vi bröt ny mark förra våren och förra årets odlingar åts upp till stora delar av diverse skadeinsekter. I år har jag "kaosodlat", dvs odlat allt huller om buller för att förvilla skadedjuren och det har faktiskt gått ganska bra. Till och med blomkålen har hittills fått vara i fred. Det är klart, det är ju snyggare med fina rader av samma gröda, men jag kommer absolut fortsätta odla enl kaostekniken!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 20 jul-12 kl 20:40 »
Potatisen är på g här, rödbetorna kommer nog bli bra av med lite tur, bondbönorna har jag 49 blommor på, gotländsk blåärt har börjat sätta skidor, gammalsvensk rova jättefin, härjedalsk skålrova som jag sådde 3 veckor senare ligger lite efter men inte så konstigt, morötter blir nog bra av, sojaböna och brunböna och vit böna grodde dåligt, grönkålen som ska bli 1.80 är 3 dm, vitlöken är bra, luftlöken är fin, haverroten grodde inte! och gul lök har börjat bli liiiiite grövre. Så jag tycker att det är ett medelgott år trotts allt regn. Inte riktigt medelgott kanske men med de förutsättningarna så är det medelgott.   
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jul-12 kl 20:56 »
Nä det blir ju inget höjdar år..
Men heller inte mitt värsta.
Potatis, haverot, svartrot, mangold, broccoli vitkål, brysselkål, kålrot, asiatiskål, vit-gul-röd-charlotten och purjolök, sallad av olika slag, rödbetor, ärtor, spenat, palsternacka växer bra.

Morötter har kommit lite sådär, majsen o dillen gick åt skogen lixom de flesta pumpor.
Squashen kommer lixom bondbönorna och övriga bönor men de är sena.
Allt i växthus är sent.

Mkt rädisor blev det men de är uppätna så jag har sått mer.

Behöver man förbättra jorden är gräsklipp jättebra lixom att täcka landen med t.ex ensilage om vintern.
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 09:23 av fräsen »

freitag

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 21 jul-12 kl 08:56 »
TS: vad har ni gjort för att skydda grödorna? Har ni problem så finns det ju diverse trix att ta till. Här har t.ex. sniglarna undvikit allt som jag lagt fårull runt. Mycket träkol i markytan verkar också stoppa sniglar en del iaf. Fiberduk mot vissa kryp, nät mot andra. Täckodling för näring och fukt. O.s.v.

Ja det är ju fortfarande lite osäkert (ovana som vi är) vad som har ätit upp respektive gröda. Och säkert har vi slarvat alldeles för mycket med att skydda växterna. Men generellt har vi kört med samodling, vedaska mot jordloppor, fiberduk över kålen och morötterna, och till sist även skydd mot sniglar vilket verkar funka hyfsat nu. Nästa år ska jag börja med det tidigare. Körde bara manuell plockning i början. Men jag har bett närmsta fårbonde om ull nästa gång de klipper. Verkar ju toppen!

Majrove- och kålrotblasten är bara nerverna kvar (de som tog sig), och därför är rötterna också små. Är det verkligen jordloppor? Kan det vara nån typ av larv? Det är också hål i en mängd andra blad. Ibland ser jag att det är sniglar (snigelspår) men ibland är det nåt annat...

Ska försöka ta några bilder på eländet.

freitag

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 jul-12 kl 08:58 »

Vi bröt ny mark förra våren och förra årets odlingar åts upp till stora delar av diverse skadeinsekter. I år har jag "kaosodlat", dvs odlat allt huller om buller för att förvilla skadedjuren och det har faktiskt gått ganska bra. Till och med blomkålen har hittills fått vara i fred. Det är klart, det är ju snyggare med fina rader av samma gröda, men jag kommer absolut fortsätta odla enl kaostekniken!

Jag har också testat lite huller-om-buller-odling på vissa ställen. Tycker också att det funkade bra OM jag skulle kunnat få bort sniglarna i tid!

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jul-12 kl 09:20 »
Här växer det helt ok, ingen skillnad, potatisen något bättre än vanligt. Trots hundvalpens härjningar i grönsakslandet så växer allt på sina platser.  Inga skadedjur och inget bladmögel på potatisen heller.

Andrasådden var jag tvungen att hägna in dock!  ;D

Sådde grönsaker och satte potatis 28 apr. Vattnade några gånger under groningen sen har det skött sig självt med den saken.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 21 jul-12 kl 09:29 »
Ja det är ju fortfarande lite osäkert (ovana som vi är) vad som har ätit upp respektive gröda. Och säkert har vi slarvat alldeles för mycket med att skydda växterna. Men generellt har vi kört med samodling, vedaska mot jordloppor, fiberduk över kålen och morötterna, och till sist även skydd mot sniglar vilket verkar funka hyfsat nu. Nästa år ska jag börja med det tidigare. Körde bara manuell plockning i början. Men jag har bett närmsta fårbonde om ull nästa gång de klipper. Verkar ju toppen!

Majrove- och kålrotblasten är bara nerverna kvar (de som tog sig), och därför är rötterna också små. Är det verkligen jordloppor? Kan det vara nån typ av larv? Det är också hål i en mängd andra blad. Ibland ser jag att det är sniglar (snigelspår) men ibland är det nåt annat...

Brassicorna (kålväxter inkl. rovor) är nog de mest utsatta som finns. Min erfarenhet är att ALLA gillar dem, från minsta kryp till harar och rådjur. För mig har det funkat att

* förodla och sätta ut plantor
* strö aska och träkol - askan regnar ju snabbt bort, men träkolet ligger kvar och verkar dämpa sniglarna lite
* lägga fårull runt landet och i gångarna
* fiberduk i början, sedan bärnät
* så lite tätare än vanligt, större chans att några inte blir uppätna (men man får passa med gallringen)

Bönor har också blivit uppätna här, att sätta ut plantor har dock fungerat bättre än att direktså. Har man inte så många plantor kan man testa att sätta metallringar (typ klippta från konservburkar) runt plantorna - har inte testat detta själv, men det ska försvåra för sniglar. Annars kör jag fårull. Är det varmt och vackert brukar bönorna hinna växa undan angreppen, men då krävs det mer sol och värme än i år.

Fårull har fördelen att också dämpa rådjurens entusiasm något... dessutom kväver den ogräs. Jag har inte sett att sniglar skulle gömma sig under ullen, det är alldeles snigeltomt när jag lyfter och kollar. Inga garantier, dock.

freitag

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 21 jul-12 kl 12:13 »
Kålrot - skelett.

De tre systrarna - det enda som grönskar. Vintersquashen Kroschka breder ut sig, majsen är pytteliten och störbönorna (de få som klarade sig) klättrar på squashen istället för majsen...

freitag

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 21 jul-12 kl 12:18 »
Daikon - ser fint ut första dagarna. Sen...

Squash - sniglarna älskar inte bara plantorna - utan även frukterna. Men jag tror det ska lyckas ändå...

Flemming

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 jul-12 kl 20:57 »
Balkongblommorna (Snowflake) växer knappt något alls och jag bor endast 3,5 mil från Sveriges södra utpost.
Vi får nog satsa på nästa år istället...  :(
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Dentaku

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 21 jul-12 kl 21:13 »
Intressant att läsa om andras odlingar i år eftersom det är första året som jag odlar över huvud taget. Här går det inte heller vare sig snabbt eller lätt.

Tomater(i billiga plastväxthus) - växte på som sjutton så länge det var varmt, nu när det har varit kallt och regn ett par veckor så står det rätt still. Väntar på att tomaterna som kommit ska mogna.
Myskpumpa - har det bra i sin pallkrage med gödsel täckt med plast. Massor med blommor som inte riktigt slagit ut än men jag var sen med att förodla också. Det är dessutom mest ett experiment, får jag någon pumpa blir jag glad men jag är medveten om att det är osäkert om någon hinner mogna innan hösten.
Sockerärtor - växer på bra och blommar nu(var sen att plantera där också)
Plocksallad - Första sådden var det bara en planta som tog sig ordentligt! Den är visserligen fin men jag sådde fler frön för några veckor sedan som tagit sig bra.
Spenat - Tog sig jättebra, växte fort - och sedan kom bladlössen.  >:( Tror jag fått bort dem nu men det blir inte mycket spenat för mig ändå.
Rädisor - Det enda som gått riktigt bra! Jättestora, fina, goda och inga insekter som varit på dem(tack vare fiberduken förmodligen).
Morötter - Kanske hälften har tagit sig, återstår att se vad som blir av dem.
Vaxbönor - Kom också sent i jorden men har tagit sig bra.
Jordärtskockor - Växer som ogräs, precis som de ska.  ;D
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 22 jul-12 kl 00:46 »
Intressant det där om träkol,naturligtvis även om fårull...själv noterat på ett ställe med tobaksplantor..ett litet slyområde där jag brukar sätta några plantor,lagt mycket aska där,även lite liksom oförbrända bitar..verkar inte vara angrepp där av snigel...inte sork heller. Annars ser det ut att bli rekordskörd av Rocket potatis..ett spadtag=full gryta  :D...lägger potatisen i en sil,spolar med trädgårdsslangen,klart..ätes med skal på. Squasch angrips av snigel,strött kaffesump runt..se om det hjälper,även tuktat närmiljö...där växer även en mangold,kaffesump runt den också...

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 26 jul-12 kl 20:56 »
Samma här även om jag bara odlar i mindre skala. Det som jag sått/planterat i fisklådor av frigolit växer hyfsat men det jag har på friland vill inte riktigt som det brukar. Potatisen verkar OK, ska provgräva imorgon men bondbönorna (som *alltid* växt som ogräs här) blir ovanligt låga i år, har dock fint med blommor. Märgärtorna är fortfarande jättelåga o kommer nog inte att hinna mogna till om vi inte får en lång o varm höst.

Tomaterna växer fint i växthuset men gurkorna har stått stilla ända tills nu, är bara 30 cm höga! Bor i Västerbotten o för några nätter sedan hade vi bara +1 grad...har ingen uppvärmning i växthuset så det har nog trögat ner tillväxten en hel del. En del kryddörter utomhus blev *inte* glada.  :'(

Mkt jordloppor o löss, har alltid klematisstekel i klematisen men brukar kunna hålla den stången, i år är dock halva uppäten, samma med plymspirean som står skyddat i västerläge. Fruktträden verkar klara sig i år, tack o lov o sniglar har vi ju inte här uppe, bara småsnäckor.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

kanka

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 26 jul-12 kl 22:13 »
Misslyckad skulle jag inte säga om odlingarna här men det är väldigt, väldigt sent.
Potatisen fick vi ner veckan innan midsommar men jag kollade häromdagen och det fanns faktiskt
potatis som var en 5-6 cm i diameter så nästa vecka blir det att börja äta av den.
Jordgubbarna skördar vi för fullt, sallad, örtkryddor inkl dill likaså.
morötterna ser väldigt små ut men de brukar ju ta fart först när det blir mörkt på
nätterna.
Har ett kallväxthus som vi fick upp väldigt sent, också veckan före midsommar, så det börjar bli
små gurk och tomatämnen.
Tror på en lång och fin höst som kompensation, och sniglar vet jag knappt vad det är.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

freitag

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 30 jul-12 kl 21:51 »
Och nu har sniglarna ätit upp första störbönan, alltså bitit av hela stjälken som var 2 meter hög och bar fullt av blommor. Och trots idog bekämpning så var det i kväll en drös av sniglar i bönlandet. Förmodligen pga regnet i natt. Det är väl bara en tidsfråga innan de äter upp resten av störbönorna... Nästa år blir det till att odla i lådor med snigelbarriärer! Det här går ju inte!

Dela detta:

* Inloggade just nu

909 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser