Jag gjorde en himla trevlig upptäckt idag! På min stora dyngstack/kompost - mitt bland brännässlor, tistlar, svinmålla, nate, tepåsar, äggskal, äppelskrutt och allt annat som bara hamnar där, uppdagade sig i det närmaste ett grönsaksland! Allt växer förstås huller om buller, men jag har rensat bort ogräs, gallrat bort plantor som stått för nära, täckt med halm och försökt strukturera upp växterna. Det är tre stora squash/pumpaplantor och en liten, en solros, ett gäng tomatplantor (jag lät fyra stå kvar), en gurka (tror jag), en chili/paprika (det var jättemånga men jag lät bara en vara kvar på kul - har himla mycket chili och paprika i krukor) och en potatisplanta. Dessutom hade de "döda" grönkålsplantorna från i fjol fått fart på dyngstacken och blommade för fullt.
Men där är också ett antal plantor av en växt som jag absolut inte känner igen. Den ser ut att bli rätt hög så jag har nu stöttat dem med pinnar. Bladen är stora och avlånga och de är gröna med lila /röda fläckar på varje blad. Stjälken är grön med lila/röda strimmor. Är väldigt nyfiken på om någon känner igen plantan?
Jag vet inte om växterna kommer från köpta grönsaker som delvis hamnat på komposten, eller om det är från förgrodda fröer som jag inte trott grott och som åkt ut med jorden. Jag slänger allt på ungefär samma ställe så det kan vara både ock.
Här är några bilder.