Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det som växer på min kompost?  (läst 6629 gånger)

djeen

• Ångermanland
Vad är det som växer på min kompost?
« skrivet: 17 jul-12 kl 20:00 »
Jag gjorde en himla trevlig upptäckt idag! På min stora dyngstack/kompost - mitt bland brännässlor, tistlar, svinmålla, nate, tepåsar, äggskal, äppelskrutt och allt annat som bara hamnar där, uppdagade sig i det närmaste ett grönsaksland! Allt växer förstås huller om buller, men jag har rensat bort ogräs, gallrat bort plantor som stått för nära, täckt med halm och försökt strukturera upp växterna. Det är tre stora squash/pumpaplantor och en liten, en solros, ett gäng tomatplantor (jag lät fyra stå kvar), en gurka (tror jag), en chili/paprika (det var jättemånga men jag lät bara en vara kvar på kul - har himla mycket chili och paprika i krukor) och en potatisplanta. Dessutom hade de "döda" grönkålsplantorna från i fjol fått fart på dyngstacken och blommade för fullt.

Men där är också ett antal plantor av en växt som jag absolut inte känner igen. Den ser ut att bli rätt hög så  jag har nu stöttat dem med pinnar. Bladen är stora och avlånga och de är gröna med lila /röda fläckar på varje blad. Stjälken är grön med lila/röda strimmor. Är väldigt nyfiken på om någon känner igen plantan?

Jag vet inte om växterna kommer från köpta grönsaker som delvis hamnat på komposten, eller om det är från förgrodda fröer som jag inte trott grott och som åkt ut med jorden. Jag slänger allt på ungefär samma ställe så det kan vara både ock.

Här är några bilder.

Alba

• Södermanland
SV: Vad är det som växer på min kompost?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-12 kl 23:28 »
Det ser ut som nån slags pilört, Persicaria.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

djeen

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-12 kl 01:27 »
Det ser ut som nån slags pilört, Persicaria.

Tusen tack för svar! Har googlat runt på pilört, och bladen liknar verkligen de som jag hittar på åkerpilört. Men jag kan inte hitta uppgifter om att pilört skall ha den där fläckiga stjälken?

Hur som helst.... kan det vara så att jag stöttat upp och halmat för ogräs? :P

Det är hur som helst snygga plantor! Jag har aldrig sett något liknande. Pilört har jag aldrig träffat på tidigare. Kan man göra något med den växten? Hittade bara uppgift om att den var giftig för grisar, men att hästar äter av den. Pilört skall visst finnas i Götaland och Svealand och vissa arter även längst norrlands kustland. Undrar hur den har hittat till min kompost då? Jag bor i mellersta norrlands inland.

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-12 kl 23:17 »
Nej, jag undrar också över stjälken! Fläckarna på bladen är så typiska att jag direkt tänkte pilört. Men stjälken... Jag googlade lite innan jag skrev, och fick klart för mig att pilört har måånga variationer. Finns även odlade varianter. Jag är inte hemma på pilört förutom som ogräs, så där har jag inga tips.  :)
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

djeen

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 aug-12 kl 22:05 »
Äsch då, lite tråkigt att det verkar vara just pilört. Hade ju hoppats på att det kunde vara någon spännande böna eller så. Nu ser plantorna ut så här så det är väl bara att rycka upp dem.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #5 skrivet: 07 aug-12 kl 22:28 »
Rensa bort? Är det pilört så kan de ätas som sallad. Jag tycker att bladen är goda. Fröna är också ätliga.

Enligt Linne´ så ska man tugga pilört mot blåsor i och omkring munnen, huskur från 1600 talet, kanske funkar än  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

932 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser