Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Hedemora ullhöns  (läst 22910 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Om Hedemora ullhöns
« Svar #20 skrivet: 17 dec-08 kl 09:03 »
OKej, tack.  ;D

Ja, det ser ju nästan ut som silke fast mer "pälsliknande".  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #21 skrivet: 17 dec-08 kl 11:56 »
Ja dom ulliga Hedemororna har en utseende som påminner om silkeshöns (utan hätta), men "strävare". Vissa kan ha relativt vanliga vingpennor med lite spretig yttersta tipp. Andra har inga fjäderfan alls som håller ihop fjädrarna, utan trassel överallt.

Gubben tycker att det ser ut som om någon kört dem i torktummlaren  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #22 skrivet: 17 dec-08 kl 16:06 »
Är det någon som har bild på en sådan trasseltupp/höna?
elliha.blogspot.com

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #23 skrivet: 17 dec-08 kl 17:30 »
Tycker inte Grimlas ser trasslig ut, plus att den väl har vanliga vingar (mer eller mindre). Eller är den räknad som extremt ullig för att vara Hedemora? Jag tyckte inte den ser så vansinnigt ullig ut om man jämför med en silkes tex. Men jag är ingen stjärna på höns så jag kan ha fel.
elliha.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 17 dec-08 kl 18:33 »
Jasså?

Jag tycker den ser väldigt mjuk och pälsig ut.  ;D Kolla bara på dunet vid benen (som bomull) och bröstet och.. Sadelbehänget ser till och med pälsigt ut! (annan struktur på något sätt)
Ja, förutom vingpenorna...  ;D

Av någon anledning så kom jag och tänka på teddybjörnar nu.  ::) :-[
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #25 skrivet: 26 jan-09 kl 18:38 »
Jag hade en ullig för länge sen.
Hon kom knappt upp på en pinne. Satt mest på golvet och dom andra ovanför bajsade på henne.
Hon såg ut som en stor spretig kyckling på kroppen, ungefär som en kyckling som just börjat få enstaka fjädrar på vingarna.
Jag tyckte mest synd om henne :'(

Dom på bilden nedan är inte mina, kommer från
Lanthönsklubbens hemsida:
http://www.kackel.se/Old/fotoalbum.htm
« Senast ändrad: 26 jan-09 kl 18:43 av netagreta »
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 26 jan-09 kl 18:42 »
Då tycker du synd om alla silkeshöns och sådant med då?  :P

Nädå... Det är ju skillnad eftersom hon var ju en hedemora och ingen silkeshöna... Faaast... Jag har alla mina silkesbefjädrade utom min renrasiga dv silke ihop med alla andra, inget bajsande på dem inte. Jag har en pinne som står och lutar mot golvet och upp så de kan vandra upp för pinnen istället för att flyga upp.

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #27 skrivet: 26 jan-09 kl 18:49 »
Nja..... Var väl för hon inte var som dom andra :-\
Hon blev lite utstött liksom...

Jag försökte med stege, lägre pinnar mm, utan resultat.
Hon kanske var extremt ullig?! Inte vet jag...

Har pratat med andra som haft ulliga men dom kände inte igen problemen.

Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 26 jan-09 kl 20:57 »
Okej.  :-\
Men de kanske hade flera stycken ulliga? Eller så var det något som inte riktigt stod rätt med din höna?

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #29 skrivet: 26 jan-09 kl 22:21 »
Här är två bilder på Hedemora. Den ena bilden är det en ullig Hedemora som ligger och vilar en augustidag i gräset.
Sedan är det den ulliga och den "vanliga" Hedemoran, "kullsyskon"!
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #30 skrivet: 08 dec-09 kl 21:44 »
. Våra lantrashöns är ättlingar till dessa djur. Ulligheten, 5-tåigheten, den ibland mörka kammen och huden samt benbefjädringen hon tex Hedemora talar ju sitt tydliga språk att det en gång i tiden var nån grupp med olika höns där det även var nån silkeshöna med.
Njaej det stämmer inte. Redan Linné skrev om de ulliga allmogehönsen och då fanns det inte silkeshöns här i landet än.Det går inte att dra ulligheten och flertåigheten under samma kam för om man dubblar på ulligheten blir det inget annat än ulliga avkommor + normalbefjädrade, eftersom det anlaget inte är dominant.
Dubblar man däremot  på anlaget för flertåighet så blir det till ett handikapp för de stackars avkommorna för det blir inte fortsatt femtåighet utan en hel klase av småtår.
Av detta ha jag dragit slutsatsen att ulligheten är en mutation som bör bevaras medan flertåigheten mer en missbildning, kanske uppkommen av inavel - precis som de krokiga bröstbenen som också förvärras och även kan angripa ryggraden vid dubbling
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #31 skrivet: 10 dec-09 kl 12:47 »
Ok, det låter ju inte så positivt, men vad säger genbanksansvarige? Varför står det med i rasbeskrivningen när det inte är önskvärt och varför står inget att man inte ska avla på det när man kollar på kackel.se? ???

Jag kan inte låta bli att hoppa in och försöka svara på denna fundering.
Det är inte önskvärt att man förstärker anlagen eftersom det är och ska vara varianter på normalformen. Därmed inte sagt att det är något fel på de djuren och att man inte ska avla på dem. Alla varianter finns, är godkända och ska avlas på, men med en viss varsamhet så att inte varianterna tar över. Därför kanske man inte ska ha en ullig ledartupp till flera ullhönor mm. Då får man helt plötsligt en flock som består av mest ulliga djur och det är inte önskvärt som genbank. Övriga gör som de vill eftersom dessa djur har sin charm och är precis lika avelsdugliga som övriga.

Det som rekommenderas om man får in varianter i sin flock är att man håller höns, eller tupp med variantanlag. Har man en undertupp och en höna är det naturligtvis också helt Ok. Men bara att man håller det under uppsikt så att inte varianterna blir det "normala" i just den flocken för då har man spårat iväg lite långt från det rastypiska som i detta fall är en normalbefjädrad höna med glatta ben och 4 tår. Bland dessa "normala" djur förekommer det ulliga, flertåiga och benbefjädrade vilket också är helt Ok och normalt, men de finns där som undantagen i flocken som gör livet lite mer spännande för den som gillar att djuren varierar lite oberäkneligt och busigt.  Tex jag  ;)
« Senast ändrad: 10 dec-09 kl 12:50 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #32 skrivet: 11 dec-09 kl 15:53 »
Jag menade inte att de djuren ska bort utan bara att t.ex. en tupp som sprider sina gener i hela besättningen inte bör ha dem om man kan undvika det så det inte förstärks.
Precis som i hund-katt m.m. -världarna finns det egenskaper som är tillåtna och bör få finnas kvar men inte förstärkas genom att dubblas  på
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #33 skrivet: 28 aug-10 kl 16:28 »
Hej bara undrar om det finns någon nackdel med att para Ullbefjädrad tupp med en ullbefjädrad höna?

Och hur blir kycklingarnas befjädring om man gör så?
Lägg gärna upp bilder på era ulliga lantisar :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 28 aug-10 kl 22:07 »
Nackdelen är att ALLA kycklingarna lär bli ulliga eftersom genen som framkallar ullig/silkig fäderstruktur är recessiv. Ur lantrasbevarande synpunkt, där variation ses som något positivt, är det i princip en nackdel. Men, det kan ju ses som en fördel om man bara vill ha ulliga höns.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 31 aug-11 kl 11:55 »
Jag har skaffat en ulltupp har inte haft ngn tidigare.
Eftersom jag inte har hönor med ullanlag antar jag att jag inte får några ullbäbisar.
Hur känsliga är de för kyla ?

« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 06:54 av Lycka »
Hedemorahöns

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #36 skrivet: 31 aug-11 kl 13:03 »
Dom kan få ull ändå, även om du inte skulle ha tuppen med ull.. :)
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 01 sep-11 kl 07:49 »
Nu har ja ingen erfarenhet av Ullhedemora men jag har haft ulliga Svarthöns och har Silkeshöns. Dom tål kyla lika bra som andra höns men är känsligare för väta.  Vått och kallt är med andra ord lite värre för silkesbefjädarade än normalbefjädrade.

Vuxna djur som är färdiga i fjäderdräkten tar dock rätt lång tid innan de blir genomvåta. Dom klarar därför normalt regn och vått gräs bra. Jag har aldrig begränsat mina vuxna silkiga/ulliga djur mer än några andra av mina höns. Inte heller skött dom annorlunda. Däremot är jag lite försiktigare med kycklingar och ungdjur om det är väldigt vått och regnigt ute.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 01 sep-11 kl 09:35 »
Ja nu bor jag långt från skåne.
Men det får bli fleesfodrad regnrock ;)
Jag har värme på vintren och tak på utegården.
han är såå himla fin ;D.Ser att det inte blir några problem.
Hedemorahöns

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #39 skrivet: 22 jan-12 kl 12:42 »
Jag har ju precis fårstått att min ull-höna är tupp! Jag såg fram mot några ull-kycklingar till sommaren men ull-tuppen är inte högste tupp så jag tror inte han kommer åt att para sig med damerna. Ska jag ta bort högste tuppen ett tag så att ull-tuppen kommer åt? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser