Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Hedemora ullhöns  (läst 22949 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Om Hedemora ullhöns
« skrivet: 02 dec-06 kl 11:35 »
I samma nummer av Åter läser jag annonser och ser åtminstone ett par stycken som har ulliga hedemora-tuppar till salu. Jag har fått lära mig att uliighet hos denna ras inte ska gynnas och att man tar bort dom individer som är ulliga i fjäderdräkten.
Så, min undran är hur man ska förhålla sig till ulligheten, som ibland uppträder, hos denna ras.

Någon Hedemora proffs som vet  svaret ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Om Hedemora ullhöns
« Svar #1 skrivet: 02 dec-06 kl 11:38 »
Vet att Tedarix skrev lite om arvsgången för de ulliga  :)

När det gäller ulligheten hos höns så är den genen recessiv och kan finnas hos hönsen utan att synas.
Det krävs att båda föräldrarna bär på genen för att det ska kunna bli ulliga kycklingar och då är det 25% chans till ullig avkomma.
/Tedarix  
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 08 dec-06 kl 19:17 »
Hehe kan inte låta bli att skriva då jag ändå är här och gästar er... :-)
- fasen ocskå vad jag saknar mina hedemorahöns!!!

Här gäller det att skilja på äpplen och päron. Alla tre sakerna är mutationer som blivit förstärkta av inavel. MEN det är bara ulligheten som inte utvecklas till ett handikapp om man fritt stärker den genen.
Femtåigheten kan bli en hel klase extratår som försvårar gången coh är lätta att fastna med. Benbefjädringen blir en hel buske som lätt blir blöt, smutsig vilket ger förorenade ägg och då hönan ligger ner på nattpinnen och i redet även föroreningar i analöppningen vilket lätt förorsakar äggledarinflammation. Ulligheten blir dock aldrig nåt annat än ullighet. De är lika friska som normalbefjädrade, värper lika bra, klarar ruvning och kycklingar lika bra, är lika härdiga mot kyla eftersom dubbeldunet är lika välutvecklat. Enda nackdelen är att de blir snabbare blöta vid regn och sällan lever ända till 10-12 års ålder, vilket annars är vanligt hos hedemororna.
Dock måste kvaliteten på ulligheten kolllas - en med god fjäderkvalitet har en normal vingpenna ända till sista centimetrarna där det blilr spretigt. En med dålig kvalitet har en fjäderspole och all fjäderstrukltur ullig coh spretig. Den förstnämnda kan flyga medan den andra inte kan det
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Tedarix

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-07 kl 11:38 »
Hej!
Olika anlag som ullighet, femtåighet och benbefjädring BILDAS inte pga inavel. Det är en missuppfattning.
Däremot kan alla recessiva (vikande) genetiska anlag lätt bli dubblerade i avkomman vid inavel och då uttrycks dessa gener och anlaget syns utanpå. Men detta kan även ske vid avel av djur som INTE är nära släkt om båda djuren bär på samma recessiva anlag.

Det dåliga med inavel är just, förutom det etiska, att man lätt kan förstärka skadliga recessiva anlag som ger sjukdommar eller deffekter.  :-\
Samtidigt är ju inavel en bra metod att använda för att se om vissa djur ev. bär på såna anlag. Och en av metoderna för att skapa olika raser med olika anlag är ju med hjälp av inavel.

Ulliga, femtåiga och benbefjädrade djur får visst användas i aveln av hedemora men man ska göra det med försiktighet. Helst ska man inte förstärka anlagen genom att para två djur som har samma anlag.
Förstärkning av femtåighet har t ex gett djur med både sex och sju tår på varje fot och då får djuret bl a svårt att gå.
Dessutom vill man fortsätta ha kvar en stor variation inom rasen och då är det inte så bra om en del hönsägare bara avlar på t ex ulliga djur.  ???
/Tedarix
« Senast ändrad: 24 feb-07 kl 11:44 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 04 aug-07 kl 14:58 »
Ullighet er vel noe man anbefaler å ikke avle på når det gjelder Hedemora høns...  ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 aug-07 kl 15:05 »
Ullighet er vel noe man anbefaler å ikke avle på når det gjelder Hedemora høns...  ???

Ja presis det var därför jag undrade varför hon skulle ha ullig  ::)

Elektra

« Svar #6 skrivet: 04 aug-07 kl 16:00 »
Varför skulle man inte avla på det? ??? Det står ju med i rasbeskrivningen på Hedemorahöns, så då måste det ju vara godkänt?  :o
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Elektra

« Svar #7 skrivet: 04 aug-07 kl 16:26 »
Ok, det låter ju inte så positivt, men vad säger genbanksansvarige? Varför står det med i rasbeskrivningen när det inte är önskvärt och varför står inget att man inte ska avla på det när man kollar på kackel.se? ???

Elektra

« Svar #8 skrivet: 05 aug-07 kl 20:25 »
Ok, nu har jag varit i kontakt med genbanksvariga och enligt henne är det enbart dumheter att man inte skulle avla på vare sig ulligt eller benbeklätt! Samtliga varianter finns med enligt rasbeskrivningen och det är inte upp till den enskildes påhitt att utesluta vare sig det ena eller det andra, så jag kommer att fullfölja mina planer på att skaffa mig olika varianter i befjädring av Hedemorahöns som nybliven genbanksansvarig.  8)

Faktiskt så är det önskvärt, iaf från min sida, att antingen så uttalar man sig om det man bestämt vet, eller så skriver man att man tror. Stor skillnad enligt mig.  ::)

Ehum, menar såklart inte att jag är nybliven genbanksansvarig utan att jag är genbankare. :-[
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 13:27 av Sirpa »

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #9 skrivet: 07 aug-07 kl 20:02 »
Jag hade för länge sedan en Hedemorahöna som såg ut som en kyckling i pälsen alltså en ullhöna...

Nu har jag en kull med åtta kycklingar som är sex-sju veckor gamla. Dom ser ju ut som vuxna i fjäderdräkten förutom att dom är mycket mindre.
-Utom två tuppar.
Dom har inte fått en enda stjärtfjäder-ser ut som nå ludd bara! Även på benen och bak i rumpan är det fjunigt.
Så jag undrar om det finns dom som är lite grann ulliga eller har dom något fel tex. sena i utvecklingen ??? Någon teori ???
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 00:18 av Sirpa »
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 08 aug-07 kl 09:35 »
Vissa kycklinga blir sent befjädrade. De kan ha kycklingdunet kvar och bara någon enstaka fjäder när kullsyskonen är fullt befjädrade.

Om de är ulliga syns det när de sätter fjädrar för då är den yttersta spetsen på fjädern helt rak, annars är den lite spetsig.

Man bör inte avla på de som är sent befjädrade då det är ärftligt och jag tycker mig ha märkt att dessa kycklinga är mera mottagliga för sjukdomar. Så småningom blir de fullt befjädrade och då syns det oftast ingen skillnad på de och de som sattte fjädrarna tidigt.

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #11 skrivet: 08 aug-07 kl 18:47 »
Här kommer en bild på den "stjärtlöse"...
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 24 mar-08 kl 07:58 »
Jag tror inte att ullighet och 5-tåighet kommer av mutationer utan att de kommer i arv från de höns som är grunden för vad vi idag kallar för lantrashöns. Många av våra sk standardraser är mycket gamla. Tex silkeshönan, hon kom till Europa redan på 1500-talet. Dessa gamla hönsraser kom till vårt land tillsammans med sjömännen. Även stamfadern Bankivahönan togs till Sverige i omgångar. Våra lantrashöns är ättlingar till dessa djur. Ulligheten, 5-tåigheten, den ibland mörka kammen och huden samt benbefjädringen hon tex Hedemora talar ju sitt tydliga språk att det en gång i tiden var nån grupp med olika höns där det även var nån silkeshöna med.

Sen har dessa höns avlats vidare på i byarna under årens gång och till slut blivit lite mer homogena i typen.  Men ressesiva anlag kommer ju i dagen med jämna mellanrum så länge man inte lägger sig vinn om att få bort dem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 10 dec-08 kl 16:14 »
Jag har hört att de ulliga skulle hålla kylan sämre,
 likaså mot väta.
har ännu inte fått ngn ullig däremot med fjädrar på benen.
« Senast ändrad: 10 dec-08 kl 19:56 av Lycka »
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 10 dec-08 kl 19:07 »
De ulliga har svårt med både kyla och väta. Hade några ulliga när jag hade Hedemora och de blev blöta och kalla även vid ett lätt sommarregn.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #15 skrivet: 11 dec-08 kl 09:30 »
När jag hade ulliga i flocken var de känsligare för väta osv som kycklingar men när fjäderdräkten vuxit ut ordentligt blev de varken speciellt blöta eller kalla. Men däremot kan du ju inte flyga alls, bara hoppa vilket gjorde att de ofta valde att ligga i spånet på golvet istället för att hoppa upp på pinne.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 11 dec-08 kl 11:55 »
Mina hoppade upp på pinnarna lika som de andra, så där var det ingen skillnad. Men jag valde oftast att inte spara de ulliga utan hade mest normalbefjädrade.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #17 skrivet: 11 dec-08 kl 15:14 »
Citera
Men däremot kan du ju inte flyga alls, bara hoppa vilket gjorde att de ofta valde att ligga i spånet på golvet istället för att hoppa upp på pinne.
Mina "ullhöns" har utan problem flugit upp till pinnar och reden på ca 120 cm höjd.
De verkar inte ha problem att hålla värmen.
Citerar ett gammalt inlägg från Kicki (som i 19 år hade genbank för hedemora):
"De är lika friska som normalbefjädrade, värper lika bra, klarar ruvning och kycklingar lika bra, är lika härdiga mot kyla eftersom dubbeldunet är lika välutvecklat. Enda nackdelen är att de blir snabbare blöta vid regn och sällan lever ända till 10-12 års ålder, vilket annars är vanligt hos hedemororna.
Dock måste kvaliteten på ulligheten kolllas - en med god fjäderkvalitet har en normal vingpenna ända till sista centimetrarna där det blilr spretigt. En med dålig kvalitet har en fjäderspole och all fjäderstrukltur ullig coh spretig. Den förstnämnda kan flyga medan den andra inte kan det."
« Senast ändrad: 11 dec-08 kl 19:21 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #18 skrivet: 11 dec-08 kl 16:21 »
Dock måste kvaliteten på ulligheten kolllas - en med god fjäderkvalitet har en normal vingpenna ända till sista centimetrarna där det blilr spretigt. En med dålig kvalitet har en fjäderspole och all fjäderstrukltur ullig coh spretig. Den förstnämnda kan flyga medan den andra inte kan det."

Va kul! Nu fick man höra något nytt igen.
Jag har funderat över att mina ullisar var ullisar överallt, men att de ullisar jag sett hos en annan hade relativt vanliga vingpennor. Tro vad hon menade med dålig och god fjäderkvalité? De med dålig kvalité är då sötare i mina ögon, det såg lite konstigt ut de med "vanliga" vingpennor mitt i trasslet. Men det är klart de har ju en viss lyftkraft kvar vilket inte mina hade, de fick lyfta med benkraft.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 17 dec-08 kl 00:31 »
Har aldrig sett en ullig hedemora tror jag...  ???
Syns det någon skillnad på dem tydlig eller? Ungefär som när något är av silke eller är de mer som "duniga/fluffigare fjäderdräkt" Jag får upp en bild på lite tussigare höns av någon anledning.  ::)

Är det ingen som råkar ha en bild på en ullig hedemora?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser