Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lökfråga  (läst 8686 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Lökfråga
« skrivet: 04 jul-12 kl 22:35 »
Min lök har växt som fasen,ser man till blasten är den redo att tas upp, men jag kände efter med fingrarna hur det står till under jord,och där händer det inte mycke!Förra året var det tvärt om.Taskigt utsäde eller beror det på nåt annat?Läste att lök gillar kalk,så jag myllade ner liiite innan jag satte ner lökarna.Dumt gjort?

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Lökfråga
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 22:41 »
Det är lika med mina, stor och fin blast men nada längre ned!

DiselDoris

• Södermanland
Lökfråga
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 15:16 »
Vad kan man göra åt det här då?Eller är det bara att gilla läget?

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 16:14 »
Jag har också haft problem med lök iår. Fått gulrost (svampangrepp) på blasten så jag har fått ta upp mängder med gul lök och alla mina fjolårspurjolökar som stod 1½ m högt och prcis var på väg att slå ut i blom.
Bara att dra upp och slänga alltsammans. VItlöken var också angripen men den skar jag faktiskt bara av blasten på, själva vitlökarna har jag sparat -får se om de håller sig nu när de inte får vissna ner i vanlig ordning.
Är säker på att det är gulrost för man blir gul om fingrarna när man drar över angreppet.
Vet någon hur man sanerar upp jorden efter svampangrepp?
Jag testar i brist på kunskap, att odla tagetes som ju ska vara bra för att rensa upp nematoder. I någon odlingsbänk har jag fyllt på med ett tjockt lager klippt gräs - tanken är att den höga temperaturen kan friska upp jorden.

Ursäkta att jag stjäl tråden så här men det handlar ju också om lökproblem.

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 16:58 »
Skönt att höra att jag inte är ensam. Bara blast, allt går i blom och inga lökar. Fan. Jag som satte 10 kg sättlök på hela landet i år bara för att var bekväm. Nu blir jag straffad för det. Allt är mitt fel.

Min danske vän påstod att det hade nåt med vädret att göra. Frågan är om man skall noppa blommorna, eller bara steka och frysa in blasten. När väl blomningen har börjat växer väl inte lökarna mer? 

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-12 kl 17:37 »
Jag nyper bort blomknopparna och hoppas på att det hjälper :-[.Det verkar vara ett riktigt Skogås för lök.Det konstiga är att min kompis har satt lök i ett annat,nybrutet land hos mej,och den löken är det inga problem med.Läste att mycke kväve ger mycke blast och ingen lök,och jag täckte med en jävla massa kräsklipp såfort löken tittat upp.Kanske bidrog till eländet?Men vad ska man göra då?Vänta,eller dra upp allt och göra som vanligt?

Bo

« Svar #6 skrivet: 09 jul-12 kl 18:49 »
Har för mig att allt går i blom om sättlökarna utsatts för frost. - Att blasten är kraftig medan det ännu inte finns några lökar under, är bara lovande, - då kan lökarna bli stora.

kurt

« Svar #7 skrivet: 09 jul-12 kl 20:47 »
Lök som odlas från sättlök kan nligt med som sagt gå i blom om det är kallt, de tror att det är dags för höst. Det verkar inte drabba lök som dras upp från frö dock. Numera är det också mycket vanligt med värmebehandlad sättlök som inte skall gå i blom även om det är lite svalt.

Så länge blasten är grön och växer, så gör det ju inte så mycket om det inte bildats lök under.

Bo

« Svar #8 skrivet: 10 jul-12 kl 06:06 »
"Värmebehandlingen" trodde jag bara bestod i att den skyddats från frost och att därmed löken "tror" att det fortfarande är tillväxtår och inte blomår.

kurt

« Svar #9 skrivet: 10 jul-12 kl 06:53 »
Man värmebehandlar en massa olika grönsaker, vanligtvis vid 45-60 grader i vattenbad eller med värmefläkt. Det minskar risken för sjukdomar och skador under lagringen, och minskar risken för att de skall gå i blom vid kallt väder:

http://naldc.nal.usda.gov/download/10018/PDF
http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/234-222.pdf
http://dx.doi.org/10.1016/S0925-5214(98)00045-3

Bo

« Svar #10 skrivet: 10 jul-12 kl 10:05 »
Dina länkar handlar om något annat. Här: http://www.fobo.se/kunskap/mat/odlaren_sv-gronsaker_2011.pdf längst ner på sidan menar man att den värmebehandliong som räcker, är den som lurar lökarna att det fortfarande är år ett och att vintern dröjer länge än.

johena

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 10 jul-12 kl 21:19 »
Lökarna brukar svälla upp ganska sent, först växer blasten till sig. Men har du gödslat för mycket kan det bero på det; då blir blasten hemskt fin, men inte mycket till lökar. Gott hursomehlst, men inget att förvara. Om man inte fryser in.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 12 jul-12 kl 01:12 »
Har för mig att allt går i blom om sättlökarna utsatts för frost. - Att blasten är kraftig medan det ännu inte finns några lökar under, är bara lovande, - då kan lökarna bli stora.

Det verkar logiskt, vi hade en rejäl frostnatt här en bit in i juni.

Knipsa blomknopparna alltså?

Bo

« Svar #13 skrivet: 12 jul-12 kl 05:35 »
Hjälper nog inte.

johena

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 12 jul-12 kl 11:21 »
Nej, det hjälper inte. Ät upp löken istället. Använd de lökar först som gått i blom, de blir liksom inget mer av dem när de väl fått den där blomstocken.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #15 skrivet: 12 jul-12 kl 11:56 »
_när min morfar levde och drev en gård sa han alltid att det hängde på vatten mängden. Iår har det ju regnat mycket och därför växer väl blasten och inte löken (i samma tackt). När det gäller potatis är det ju iaf så.. Är ledsen men jag tror att era lökar fått lite för mycket regn iår..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #16 skrivet: 12 jul-12 kl 18:29 »
På de lökar där jag knipsade av blomstängeln för ett par veckor sedan har det som är kvar av stängeln börjat ruttna nu, så äta upp dem ganska omgående är nog bästa tipset.

Bo

« Svar #17 skrivet: 12 jul-12 kl 20:53 »
Kan inte bero på blötan. Här är dyngsurt men det artar sig till fin lökskörd. Har börjat sälja knippen.

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jul-12 kl 20:57 »
Det är ju nu löken växer till, så bara vänta. Blasten lägger sig snart och då börjar löken mogna.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 12 jul-12 kl 22:15 »
Har fått ovanligt många lökar i tidig blomning i år. Tar de som går i blom först och äter allt på löken även blomstängeln och gör så ända fram tills att blomstängeln börjar bli stenhård, vilket, tycker jag, gör den i det närmaste oätlig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

838 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser