Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Inkokning  (läst 103297 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #60 skrivet: 06 sep-09 kl 11:10 »
Jag har nyss köpt en konserveringsapparat med ett antal burkar i varierande storlekar. Men det finns inga klämmor till de minsta...  ::) Men man måste väl inte fylla en stor burk ända upp? Alltså, det måste väl gå att bara fylla till hälften...? Det måste ju bli lika sterilt ändå...
« Senast ändrad: 12 sep-09 kl 11:37 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #61 skrivet: 11 sep-09 kl 07:47 »
Petter,kan du please forklare litt mer nöyaktig
hur du gjör med dina saltstekta svampar ?
Er det nogot spesielt med svampburkar,eller kan man benytte vanliga burker ?
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #62 skrivet: 11 sep-09 kl 08:50 »
Petter,kan du please forklare litt mer nöyaktig
hur du gjör med dina saltstekta svampar ?
Er det nogot spesielt med svampburkar,eller kan man benytte vanliga burker ?


Jag har aldrig kokat in svamp. Om du provar så berätta gärna hur de blev.
Kan tänka mig att man får steka ihop dem rejält och/eller dra ur lite vätska med salt för att de inte ska bli för lösa.
Eller så kokar man in dem utan vätska. När vi kokar in t ex squash som innehåller mycket vatten packar vi sockerbitsstora bitar hårt och saltar lite på. Men ingen vätska, efter inkokningen simmar de i sitt eget spad.


bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #63 skrivet: 11 sep-09 kl 11:28 »
Jeg har kokt inn masse svamp senaste dagene,og testat,
funker helt supert.Deler svampen i lagom store biter,
koker opp vatten,heller i svampen,lar koke ca 1 minutt,
da krymper den,legger svampen oppi burkar,heller over
nytt kaldt vatten och kokar inn.  ;D
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #64 skrivet: 28 sep-09 kl 06:16 »
Hej !
Ni som kokar in kött , hur smakar det ?
Men mamma har skrämt mig med både butulism och att det skulle smaka gummi av maten . Då dock bara av köttkonserverna .


Läs lite om botulism här. Giftet som kan bildas förstörs vid tillagning av konserven, vilket man ju ändå gör med de flesta konserver. Vi har i många år ätit konserver utan att värma dem (och lever fortfarande), t ex majs, bönor, leverpastej, ärtor, mm. Men nu är vi lite försiktiga med det och försöker hitta andra konserveringsmetoder för sådant man inte vill värma innan tillagning.

Kött blir ju väldigt mört när man kokar in det, vilket kan vara både bra och dåligt. Med köttfärs märks inget särskilt.
Gummiringssmak har jag aldrig märkt med kött, men däremot äppelmos.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #65 skrivet: 07 okt-09 kl 00:50 »
.......
Här finns också plåtburkar att köpa med lösa plåtlock som man sedan valsar ihop med burken .
Är det någon som har erfarenhet av dessa burkar . Eftersom de valsas ihop så borde ju dessa bara vara att stoppa i vilken kastrull som helst och koka .
Är det någon speciell teknik för att fästa locket ? Kan det lossna om det blir för högt tryck i burken ? Är det större risk för botulism eller lägre ?

Var finns du??

Har aldrig sett såna burkar för hemmabruk.

Nyfiken på dom där plåtburkarna!

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #66 skrivet: 16 okt-09 kl 04:39 »
Petter kan inte du visa bilder och namn på din elektriska inkokningsapparat du nämnde i artikeln?
 Jag har kokat in i två säsonger nu och experimenterar hela tiden med olika recept. Det är verkligen spännande  :) men så drygt att stå vid kastrullen :(  Mina olika kastruller tar bara 4 resp 5 burkar per lager. Det blir max 10 st x 3/4 l eller 8 st x 1 l. När man skördar blir det ju rätt stora mängder och din tog 7 (?!) per lager.
Tror jag ska satsa på en sån om det inte är för dyrt. Tacksam för respons från alla el-kastrullinkokare ;)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #67 skrivet: 18 nov-09 kl 06:04 »
Petter kan inte du visa bilder och namn på din elektriska inkokningsapparat du nämnde i artikeln?


Ursäkta sent svar, jag hade missat din fråga.
Nu är all inkokning klar för i år och inkokningsapparaten undanstoppad. Men om det blir att den åker fram igen så ska jag ta ett kort.
Men här är en bild från www.hus-modern.se


Det går att beställa den direkt från Severin också, lite billigare.

Vi använder även apparaten mycket när vi kokar in äppelmusten.
Då värmer vi upp musten i tio-literskastruller på vedspisen, sedan häller vi över till inkokningsapparaten som är inställt på att hålla musten på 73°C. Sedan fyller man de varma glasburkarna snabbt via tappkranen på grytan.
Det finns många användningsområden. T ex tillgång till lagom varmt vatten att tvätta händerna i utomhus när man slaktar etc.
Lite mycket pengar, men för oss var det en bra investering.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #68 skrivet: 20 nov-09 kl 15:24 »
Tack!
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

 

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #69 skrivet: 28 dec-09 kl 03:11 »
Vi gör köttfärssås på vatten, köttfärs, vetemjöl, salt, svartpeppar och vitpeppar samt Coloritsoya. (Tål inte tomater.) Nu undrade sambon, som absolut inte kan tänka sig äta annat kokt kött eller bönor överhuvudtaget, om man kan koka den såsen i burkar och på så sätt förvara den? Eller om det går att tryckkoka köttfärs och förvara den? Dvs, i rumstemperatur, i månader, för vår stockpile/krisberedskapsmat.

Och... vart får jag fatt i en inkokningsapparat? Tryckkokare (är det samma?) har jag hittat på tretti. Glasburkar, ringar och klämmor lär ju vara ett problem i sig. Men en sak i taget.  :P
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #70 skrivet: 28 dec-09 kl 05:29 »
Jag har inte provat att koka in köttfärssås, men tror säkert det går bra. I år kokade vi in all vår lammfärs direkt i burkar utan kryddor eller något. Det som händer är att det delar sig lite i burken, vilket kanske kan hända med din köttfärssås också, men det nog i hop när du värmer det.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #71 skrivet: 28 dec-09 kl 08:23 »
Och... vart får jag fatt i en inkokningsapparat? Tryckkokare (är det samma?) har jag hittat på tretti. Glasburkar, ringar och klämmor lär ju vara ett problem i sig. Men en sak i taget.  :P

Tryckkokare är något helt annat, används för att minska tillagningstiden för ris, långkok och liknande, Vid inkokning vill man ju skapa ett undertryck i burkarna, vid tryckkokning skapar man ett övertryck (för att höja vattnets kokpunkt till över 100 grader och därmed minska koktiden). Båda grytorna är alltså mycket användbara, men till olika saker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #72 skrivet: 28 dec-09 kl 14:59 »
Tack för svar!  :D Det ser ut som att jag ska skaffa en likadan inkokningsapparat som Petter har. Hus-mordern.se hade ju dessutom gott om burkar. Får bli att köpa ett par i taget, lär bli en *jäkla* massa äppelprodukter i alla fall. Bara vi får ett bra år nu...
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #73 skrivet: 31 dec-09 kl 03:23 »
Vi gör köttfärssås på vatten, köttfärs, vetemjöl, salt, svartpeppar och vitpeppar samt Coloritsoya. (Tål inte tomater.) Nu undrade sambon, som absolut inte kan tänka sig äta annat kokt kött eller bönor överhuvudtaget, om man kan koka den såsen i burkar och på så sätt förvara den?

Jag har gjort färdig köttfärssås (älgfärs) MED spagetti i konserveringsglas.
Jag gjorde först såsen i en 10-litersgryta, sedan kokade vi spagetti. Kryddade rejält! Blandade allt och hällde upp varmt på varma glas (förvärmda i ugnen ihop med locken).
Den var ganska fast (ingen redning!) så vi tillsätter lite vatten genom att skölja ur burken när vi ska äta den.
Konserverade 60 minuter under vatten.

Det är den godaste färdigmat vi provat!
Burkarna tog slut snabbt... långt före alla glas böngrytor.
« Senast ändrad: 31 dec-09 kl 03:31 av Matglada Tänkaren »
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #74 skrivet: 31 dec-09 kl 04:25 »
Du menar, att inte koka in, utan att konservera på samma sätt som man gör med t.ex. lingonsylt? Hur länge håller det?

Måste nog prova så fort köttfärs finns på extra pris!
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #75 skrivet: 31 dec-09 kl 13:56 »
Du menar, att inte koka in, utan att konservera på samma sätt som man gör med t.ex. lingonsylt? Hur länge håller det?

Måste nog prova så fort köttfärs finns på extra pris!


Jag menar att konservera i en inkokningsapparat, innerställning, konserveringsglas, gummipackning och klämma.
finns en nu på blocket
http://www.blocket.se/stockholm/Konserveringskittel_med_tillbehor_24955574.htm?ca=11&w=3

Jag har läst i en bok om ett par som smakat konserverat älgkött efter 18 år (!) men det skulle jag inte rekommendera. Man kan få en uppfattning om hur länge det kan sparas om man går i affären och läser på motsvarande produkts utgångsdatum. Men de burkarna/glasen är ofta konserverade under högt tryck vilket avdödar fler mikroorganismer.
Summa summarum: jag chansar inte utan använder burkarna inom ett år.

Petter B har skrivit en helt underbar artikel om inkokning här på forumet. Den ligger högst upp i den här tråden (eller längst ner) , men den har du säkert redan läst ;)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #76 skrivet: 31 dec-09 kl 14:00 »

Jag har läst i en bok om ett par som smakat konserverat älgkött efter 18 år (!) men det skulle jag inte rekommendera. Man kan få en uppfattning om hur länge det kan sparas om man går i affären och läser på motsvarande produkts utgångsdatum. Men de burkarna/glasen är ofta konserverade under högt tryck vilket avdödar fler mikroorganismer.


Är det inte så att man måste koka in under högt tryck för att inte riskera botulism? Undantaget sådant med mycket syra och/eller socker.

Tillägg: Kollade botulism. Det tydligen riskfritt om det man konserverat får koka minst tre minuter.
« Senast ändrad: 31 dec-09 kl 14:08 av ChristinaR »

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #77 skrivet: 31 dec-09 kl 20:16 »
Tack MT! Jag mailade på inkokningsapparaten, men vi får se, jag bor ju i Skåne så lite svårt att få hit den kanske.

 :-[ Drömmer om inkokning, burkar med blomkål och trädgård om nätterna...
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

bokmalen

  • Inlägg: 56
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #78 skrivet: 07 jan-10 kl 20:39 »
Bästa tråden!  ;D
Jag vill göra äppelmos som inte är så mosat... Kan man trycka i fullt av äppelbitar i burkarna, slopa sockret (äpplena är lagrade och lagom söta, men de tar ju aldrig slut!) och bara konservera burkarna direkt? Borde funka, men tänkte kolla med er konserveringsveteraner först.
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #79 skrivet: 07 jan-10 kl 23:26 »
Bästa tråden!  ;D
Jag vill göra äppelmos som inte är så mosat... Kan man trycka i fullt av äppelbitar i burkarna, slopa sockret (äpplena är lagrade och lagom söta, men de tar ju aldrig slut!) och bara konservera burkarna direkt? Borde funka, men tänkte kolla med er konserveringsveteraner först.

Nej nej!
Jag tog bara äppelbitar först men det var så mycket gas kvar så att alla lock poppade av i grytan!
Efteråt låg all frukt längst upp under locken.  >:(
Det var bara att tömma alla burkar, göra mos och koka om. Detta gällde okokta.
Men kanske det är skillnad på lagrade??? De kanske har avgett mycket gas redan.
Om du vill ha hela bitar, kompott kanske du ändå ska förvälla dem före konservering.

Jag har provat att konservera äppelmos utan socker ,med 7 % och vanligt sötat.
Osötat är lite fadd i smaken efter 1 1/2 år (fel äpplen?) men helt ok. 7 % socker är min favorit just nu.
Satsen var på 3,6 kg mos (kokt och passerade i hushållsassistenten) och 250 g socker.
Vanligt mos med normal mängd socker är superäckligt när man vant sig av.

Fyller inte ända upp utan lämnar 4-5 cm upp till kanten i halvlitersburkar.
Det håller sig ju inte lika länge som sötat och måste gå åt rätt fort.

Nyfiken på hur det blir, berätta gärna. Jag vill gärna lära mig konservera kompott!

Hälsningar
MT
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser