Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktmask eller klubba??  (läst 10583 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
SV: Slaktmask eller klubba??
« Svar #20 skrivet: 12 jun-12 kl 13:53 »
Hur hårt ska man lämpligen slå? Jag är lite rädd att slå för löst, men... fick nödslakta en (förvisso unge, men ändå) som jag uppenbarligen slog ihjäl direkt. Nog tar jag hellre det än att djuret inte blir ordentligt bedövat, men det bästa borde ju vara att bedöva och sen avbloda, och inte att djuret dör av bedövningen?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 12 jun-12 kl 13:58 »
Nog tar jag hellre det än att djuret inte blir ordentligt bedövat,
Samma här!  Tack!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 12 jun-12 kl 14:05 »
Hur gör du då om det skulle gå fel med fjäder bultpistolen det går ju inte så fort att ladda om    att skuta kanin med vanlig bullpistol värkar klumpigt  se så tro ja man lätt kan göra sig illa då  med en bultpistol med krutladdning på kanin.

Jag kan bara illustrera problemet med slaktpistol genom att berätta vad jag ställde till med själv. Det var under en slaktkurs hos Gösta som jag tjatade mig till att få prova att använda slaktpistolen. Kaninen satt snällt, jag siktade (under Göstas överinseende) och tryckte av. Och där satt kaninen helt oberörd. Med en lång pinne inskjuten i huvudet. Självklart var kaninen allvarligt skadad men jag hade missat hjärnan (som är väldigt liten). Nu löste det här sig snabbt och effektivt eftersom Gösta tog hand om kaninen och bedövade den på "vanligt sätt". Men hade det hänt här hemma vad hade hänt då? Slaktpistolen måste spännas/laddas om, något som man behöver båda händerna till. Alltså släppa den skadade, men inte bedövade, kaninen för att mecka med slaktpistolen. Inte speciellt djurvänligt!

Det händer att man inte träffar helt rätt även när man använder slag i nacken som bedövningsmetod men tiden det tar att "ladda om" är bråkdelar av en sekund. Alltså snabbare och mer humant.

Om man nödvändigtvis vill ha en slaktpistol vill jag ändå råda till att skaffa en krutladdad. Det kan tyckas vara overkill till kaniner men då den har en större och längre "pinne" som skjuts in i huvudet minskar risken att missa hjärnan. Jag har själv en sådan men använder numera bara den enklare metoden med ett vedträ i nacken.

Det som jag tyckte var svårast i början var att slå tillräckligt hårt. Man håller automatiskt igen. Det knep som Gösta lärde (och förmodligen lär) ut var att inte sikta på nacken utan på bordet under kaninen. Man måste slå ordentligt hårt annars skadar man bara kaninen. Bättre att slå för hårt än tvärt om
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

kbh

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 jun-12 kl 14:13 »
Jag kan bara illustrera problemet med slaktpistol genom att berätta vad jag ställde till med själv. Det var under en slaktkurs hos Gösta som jag tjatade mig till att få prova att använda slaktpistolen. Kaninen satt snällt, jag siktade (under Göstas överinseende) och tryckte av. Och där satt kaninen helt oberörd. Med en lång pinne inskjuten i huvudet. Självklart var kaninen allvarligt skadad men jag hade missat hjärnan (som är väldigt liten). Nu löste det här sig snabbt och effektivt eftersom Gösta tog hand om kaninen och bedövade den på "vanligt sätt". Men hade det hänt här hemma vad hade hänt då? Slaktpistolen måste spännas/laddas om, något som man behöver båda händerna till. Alltså släppa den skadade, men inte bedövade, kaninen för att mecka med slaktpistolen. Inte speciellt djurvänligt!

Det händer att man inte träffar helt rätt även när man använder slag i nacken som bedövningsmetod men tiden det tar att "ladda om" är bråkdelar av en sekund. Alltså snabbare och mer humant.

Om man nödvändigtvis vill ha en slaktpistol vill jag ändå råda till att skaffa en krutladdad. Det kan tyckas vara overkill till kaniner men då den har en större och längre "pinne" som skjuts in i huvudet minskar risken att missa hjärnan. Jag har själv en sådan men använder numera bara den enklare metoden med ett vedträ i nacken.

Det som jag tyckte var svårast i början var att slå tillräckligt hårt. Man håller automatiskt igen. Det knep som Gösta lärde (och förmodligen lär) ut var att inte sikta på nacken utan på bordet under kaninen. Man måste slå ordentligt hårt annars skadar man bara kaninen. Bättre att slå för hårt än tvärt om
Tack för det ut förliga svaret .

Gille

• -
« Svar #24 skrivet: 12 jun-12 kl 14:35 »
Jag lyckades inte ens ladda min själv. Det fick maken göra som var starkare. Fiskbatong är lätt och effektivt för mig att använda (fast numera sköter maken som är jägare all avlivning o slakt).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 12 jun-12 kl 14:51 »
Du menar väl spänna fjädern?  Ingen laddning i kaninmodellen, jue.  Då är vi minst två som inte fixar att dra upp den fjädern!

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 12 jun-12 kl 18:50 »
Ja spänna fjädern.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 jun-12 kl 07:10 »
Jag lyckas inte heller spänna den där tröga fjädern till kaninbulten så jag blev tvungen att lära mig klubba istället.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #28 skrivet: 13 jun-12 kl 11:09 »

Jo det låter vettigt. Kom att tänka på en övning vi gjorde när jag gick Alternativlinjen i Haparanda. Vi lyfte en person en m upp från en stol enbart med långfingret. Fyra pers som placerade var sitt långfinger under knän och i armhåla. Ingen trodde det fungerade förrän vi försökt. Tricket var att tänka sig att människan lyftes när vi höjde händerna.

Jag lyckades inte ens ladda min själv. Det fick maken göra som var starkare. Fiskbatong är lätt och effektivt för mig att använda (fast numera sköter maken som är jägare all avlivning o slakt).

Du menar väl spänna fjädern?  Ingen laddning i kaninmodellen, jue.  Då är vi minst två som inte fixar att dra upp den fjädern!

Jag lyckas inte heller spänna den där tröga fjädern till kaninbulten så jag blev tvungen att lära mig klubba istället.

Det avgör nog, kan inte ni spänna fjädern lär inte jag klara det heller. Och jag kan knappast räkna med att ha en son till hands när den ska spännas. Den äldste jobbar uppe i Kiruna och de två yngre vill inte vara med på slakt.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Gösta

« Svar #29 skrivet: 14 jun-12 kl 17:07 »
Håller med er om att slaktpistolen är svårspänd även med rätt teknik. Det lustiga är att SJV rekommenderar den framför slag i huvudet för att slaktaren inte skall bli trött i armen av att slå. Att spänna fjädern 100 gånger på en dag eller att klubba 100 gånger....? Vad tror ni är jobbigast >:D
Att använda slaktpistol för t.ex. får (gul) fungerar på någon enstaka kanin. Står man däremot inomhus med ett antal djur så blir det lätt panik bland de djur som väntar på sin tur eftersom de reagerar kraftigt på krutrök. Har testat.
Gösta

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 14 jun-12 kl 17:29 »
Ja, det är stor skillnad mellan oss som slaktar en enstaka kanin ibland för husbehov, och dig Gösta som lyder under diverse regler.  Hos mig väntar alla på sin tur borta i sin invanda miljö, och om någon inte står/sitter still riktigt, så tar jag tillbaka den och försöker igen en annan dag.  Det får ju inte du göra.

Intressant med krutlukten, är det säkert att det inte är ljudet?  Hos mig får ju de som inte ska slaktas just för tillfället inte ens se bultpistolen eller huggkubben.

Gille

• -
« Svar #31 skrivet: 15 jun-12 kl 08:34 »
Håller med er om att slaktpistolen är svårspänd även med rätt teknik. Det lustiga är att SJV rekommenderar den framför slag i huvudet för att slaktaren inte skall bli trött i armen av att slå. Att spänna fjädern 100 gånger på en dag eller att klubba 100 gånger....? Vad tror ni är jobbigast >:D
Att använda slaktpistol för t.ex. får (gul) fungerar på någon enstaka kanin. Står man däremot inomhus med ett antal djur så blir det lätt panik bland de djur som väntar på sin tur eftersom de reagerar kraftigt på krutrök. Har testat.
Gösta
Tänk att de ska vara så motvilliga till att lyssna på de med erfarenhet...

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 15 jun-12 kl 11:44 »
Om det är SJV du menar, så behöver de ju inte lyssna på någon ...  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 4 användare
torbjorn, Undine, Frida Lomi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser