Hur gör du då om det skulle gå fel med fjäder bultpistolen det går ju inte så fort att ladda om att skuta kanin med vanlig bullpistol värkar klumpigt se så tro ja man lätt kan göra sig illa då med en bultpistol med krutladdning på kanin.
Jag kan bara illustrera problemet med slaktpistol genom att berätta vad jag ställde till med själv. Det var under en slaktkurs hos Gösta som jag tjatade mig till att få prova att använda slaktpistolen. Kaninen satt snällt, jag siktade (under Göstas överinseende) och tryckte av. Och där satt kaninen helt oberörd. Med en lång pinne inskjuten i huvudet. Självklart var kaninen allvarligt skadad men jag hade missat hjärnan (som är väldigt liten). Nu löste det här sig snabbt och effektivt eftersom Gösta tog hand om kaninen och bedövade den på "vanligt sätt". Men hade det hänt här hemma vad hade hänt då? Slaktpistolen måste spännas/laddas om, något som man behöver båda händerna till. Alltså släppa den skadade, men inte bedövade, kaninen för att mecka med slaktpistolen. Inte speciellt djurvänligt!
Det händer att man inte träffar helt rätt även när man använder slag i nacken som bedövningsmetod men tiden det tar att "ladda om" är bråkdelar av en sekund. Alltså snabbare och mer humant.
Om man nödvändigtvis vill ha en slaktpistol vill jag ändå råda till att skaffa en krutladdad. Det kan tyckas vara overkill till kaniner men då den har en större och längre "pinne" som skjuts in i huvudet minskar risken att missa hjärnan. Jag har själv en sådan men använder numera bara den enklare metoden med ett vedträ i nacken.
Det som jag tyckte var svårast i början var att slå tillräckligt hårt. Man håller automatiskt igen. Det knep som Gösta lärde (och förmodligen lär) ut var att inte sikta på nacken utan på bordet under kaninen. Man måste slå ordentligt hårt annars skadar man bara kaninen. Bättre att slå för hårt än tvärt om