Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet får stor bagge?  (läst 7756 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Litet får stor bagge?
« skrivet: 08 jun-12 kl 18:20 »
Hej! Jag funderar på att skaffa åsenfår. Två flickor hade jag tänkt mig. De är ju ganska små i storleken så jag undrar hur det skulle gå att släppa in en normalstor bagge till dem. Har grannar med får och gissar att jag får låna deras bagge om jag vill. Hur fungerar det med lamningen i såfall. Är det risk för att lammen blir förstora i magen så att det blir problem vid lamningen?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Litet får stor bagge?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 18:49 »
inte inom samma ras, det kan jag inte tänka mig
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 19:54 »
Baggen är av en annan ras. Någon typ "köttvariant"
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-12 kl 20:03 »
Låter inte bra.
Jag tycker att du ska fundera över en annan fårras, eftersom du ändå inte är inne på att avla vidare på åsenfåren (tänker använda bagge av annan ras)
Du kanske kan köpa några får av grannen??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 08 jun-12 kl 20:32 »
Jag skulle också föreslå en annan ras än en allmogeras ifall du nu inte vill ha så små får. Själv valde jag Åsenfår för att de är otroligt behändiga i storleken samt att det känns bra att bevara en gammal ras. Har man allmogeraser så är det ju dessutom trevligt att ha dem i genbank för att förhindra inkorsning av annat.

Fundera på av vilken anledning du vill ha får. Är det för att få kött, ull eller för att hålla betesmarkerna öppna?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-12 kl 23:50 »
Som svar på din fråga supersnällasilversara
Det fungerar alldeles utmärkt med en normalstor eller stor bagge till dina små åsenfår om tackorna är i god kondition det har inget som helst samband med olika storlekar
 Lammungen blir inte större som foster än tackan klarar av.  Blir de förlossnings problem så är det inte orsaken

På samma vis som vi betäcker små ponny hästar med stor häst  eller små hundar med stora hundar  ( tax - schäfer) eller åsna och häst.. Eller en 2meters man på 110kg och en kvinna 158cm och 50 kg eller tvärt om
Fostret anpassar sig till livmodern... på samma vis som kycklingen till ägget     Det är min erfarenhet och jag tror nog vetenskapen håller med
Där i mot kanske du ska se vad följderna blir med de vuxna lammen som får egenskaper du kanske inte planerat.

MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 07:17 »
Som svar på din fråga supersnällasilversara
Det fungerar alldeles utmärkt med en normalstor eller stor bagge till dina små åsenfår om tackorna är i god kondition det har inget som helst samband med olika storlekar
 Lammungen blir inte större som foster än tackan klarar av.  Blir de förlossnings problem så är det inte orsaken

På samma vis som vi betäcker små ponny hästar med stor häst  eller små hundar med stora hundar  ( tax - schäfer) eller åsna och häst.. Eller en 2meters man på 110kg och en kvinna 158cm och 50 kg eller tvärt om
Fostret anpassar sig till livmodern... på samma vis som kycklingen till ägget     Det är min erfarenhet och jag tror nog vetenskapen håller med
Där i mot kanske du ska se vad följderna blir med de vuxna lammen som får egenskaper du kanske inte planerat.

MvH Cokett

Till stor del håller jag med men det finns en risk att huvudena på lammen blir för stora, livmodern känner inte av det och då kan man få komplikationer. Sen tycker jag att det är synd att ta en ras under bevarande och korsa tackorna med annat, men dessa två kanske inte kommer från någon genbank.
Länk till mina lamm 2012

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 09 jun-12 kl 07:43 »
Tack för svar och tankar. Jag skaffar får för betets skull och vill ha små lätthanterliga får. Har varit och hälsat på åsenfåren för nått år sedan och tyckte om dem. Har inte tänkt att skaffa någon bagge ( Är kanske inte helt lätt att få tag på en åsenbagge innom rimliga avstånd) ännu iallafall. Därför kunde det vara smidigt att låna grannens. De eventuella lammen skulle isåfall slaktas. Och ja, de är med i genbanken och det känns lite extra kul med en allmoge ras. Helst skulle jag vilja ha Roslagsfår. Har inte haft får innan så först och främst ska jag ta reda på om jag trivs med dem och de med mig innan det blir tal om några lamm. Dessutom hoppas jag på att de ska komma överrens med mina getter.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 09:55 »
Det är väldigt synd att almogefår har blivit så trendigt, jag hör fler och fler som skaffar dessa bara för att dom är allmoge men dom tänker inte arbeta fåren i genbank. Jag valde när jag skaffade får just genbanksdjur och då för att arbeta för att bevara sorten (Klövsjö) och det kommer jag göra genom att ta lamm inom genbanken och sen sälja vidare till andra genbanker och jag säljer absolut inte till någon som vill ha lyx får och bryta genbanks-arbetet.

Jag låter kanske gnällig men om detta kommer bli vanligt så kommer vi som bevarar djuren få svårare att få avelsdjur och inaveln riskerar att öka, om du hade köpt utslags-djur då hade jag förstått dig men inte djur som kan bidra till aveln.

Nu har jag gnällt och jag hoppas du ändra dig och skaffar en bagge gärna två en som du kan kastrera eftersom baggen med just Åsenfår behöver gå åtskilt från tackorna eftersom deras brunst inte är ljusstyrd. Jag kan lova dig att bli en av oss som aktivt jobbar för att bevara en ras det är riktigt kul och då kan man stolt säga att man är almogefårägare  ;D
Länk till mina lamm 2012

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 09 jun-12 kl 10:49 »
Det är väldigt synd att almogefår har blivit så trendigt, jag hör fler och fler som skaffar dessa bara för att dom är allmoge men dom tänker inte arbeta fåren i genbank. Jag valde när jag skaffade får just genbanksdjur och då för att arbeta för att bevara sorten (Klövsjö) och det kommer jag göra genom att ta lamm inom genbanken och sen sälja vidare till andra genbanker och jag säljer absolut inte till någon som vill ha lyx får och bryta genbanks-arbetet.

Jag låter kanske gnällig men om detta kommer bli vanligt så kommer vi som bevarar djuren få svårare att få avelsdjur och inaveln riskerar att öka, om du hade köpt utslags-djur då hade jag förstått dig men inte djur som kan bidra till aveln.

Nu har jag gnällt och jag hoppas du ändra dig och skaffar en bagge gärna två en som du kan kastrera eftersom baggen med just Åsenfår behöver gå åtskilt från tackorna eftersom deras brunst inte är ljusstyrd. Jag kan lova dig att bli en av oss som aktivt jobbar för att bevara en ras det är riktigt kul och då kan man stolt säga att man är almogefårägare  ;D

Jag förstår precis hur du menar. Och jag skulle absolut vilja bidra till aveln. Men jag förstår inte hur jag kan förstöra något om jag tar lamm en eller ett par gånger med annan bagge till slakt. Om ett par år kanske jag skaffar mig en egen åsenbagge.

Och du låter inte alls gnällig bara engagerad!
Men visst får jag mig en tankeställare och det är ju alltid intressant ;)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 09 jun-12 kl 15:20 »
Jag kom på en sak om du köper en riktig bagge kanske den kan gå med den andra baggen när det inte är betäckningstider  :D det är något vist med att avla renrasig, jag har en tacka som är korsning som jag köpte som kompis till min bagge men det är inte samma sak att få lamm efter henne som efter som renrasiga klövjöfåren, samtidigt har jag inte hjärta att ta bort henne så hon får säkra köttproduktionen här på gården.
Länk till mina lamm 2012

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 09 jun-12 kl 16:08 »
Men jag förstår inte hur jag kan förstöra något om jag tar lamm en eller ett par gånger med annan bagge till slakt.

Det som händer då är att genbankerna "tappar" de får som du köper, alltså blir det färre djur i genbanken. Självklart gör det inte så mycket om bara du gör så, men om 50 pers tänker likadant och köper två får var så har genbanken tappat 100 djur med värdefulla gener.

Hör av dig till genbanksansvarig för Åsenfåren, info finns på Allmogefårets hemsida: http://www.allmogefar.se/genbank.htm

Hon kan hjälpa dig att hitta en lämplig Åsenbagge och gör som Lorita föreslår, ha den hos din granne (om det är samma MV-status på dem).
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 11 jun-12 kl 20:37 »
Enligt min erfarenhet är köttrasbagge X nordisktkortsvanstacka ofta ett negligerat problem för tackkan!  :'(  Att lammet riskerar att dö, nämner jag inte. Tackans kondition påverkar inte bäcken-ringen hos tackan eller skallens storlek hos lammet - värst är bagglamm, men vi kan ju mera sällan veta könet på lammen - i förväg!  Den djurägare som avsiktligt  tar liten moder och stor fader till avkomman, skall vara mycket glad över att kroppsstraffen är avskaffade, om jag så får uttrycka mig!
H /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 11 jun-12 kl 20:52 »
Enligt min erfarenhet är köttrasbagge X nordisktkortsvanstacka ofta ett negligerat problem för tackkan!  :'(  Att lammet riskerar att dö, nämner jag inte. Tackans kondition påverkar inte bäcken-ringen hos tackan eller skallens storlek hos lammet - värst är bagglamm, men vi kan ju mera sällan veta könet på lammen - i förväg!  Den djurägare som avsiktligt  tar liten moder och stor fader till avkomman, skall vara mycket glad över att kroppsstraffen är avskaffade, om jag så får uttrycka mig!
H /Tt

Uttryck dig hur du vill. Jag skrev bara mina funderingar och ställde en fråga i förebyggande syfte. Ha som sagt varken lamm eller bagge ännu. Jag är tacksam för alla svar!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 11 jun-12 kl 20:57 »
Jag tror minsann att Torptomten är ur humör idag.  Men såsom troll måste jag hålla med i sak - jag tycker det verkar riskabelt att betäcka små tackor med stor bagge.  Nog måste det finnas ett bagglamm av lämplig (helst samma) ras tillgängligt åtminstone framåt höstkanten, som du kunde få överta utan alltför stora utgifter?  Att inte transportera i onödan är en bra princip, men just i bevarandesammanhang brukar det ändå inte gå att komma ifrån.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #15 skrivet: 12 jun-12 kl 00:06 »
Jag tycker pudelavel är ett bra exempel, även om det är hund och inte får...

De mindre pudlarna anses som samma ras men klassas toy-dvärg-mellan genom mätning när de vuxit klart. De får paras mellan grupperna (åtminstone mellan angränsande klasser, så mycket vet jag). En icke skriven tilläggsregel är dock att man alltid väljer att låta tiken vara den större av de två, för att det inte ska bli problem vid valpningen. För att man är rädd om sin tik, precis som du supersnällasilversara alltså instinktivt känner för dina flickor  :)

Cokett säger här i tråden att
Citera
Fostret anpassar sig till livmodern... på samma vis som kycklingen till ägget.
Men den stora risken är nog inte att fostret spränger hela buken för att livmodern inte hänger med, utan att djuret får problem att föda fram någon som är större än slidan förmår släppa igenom.

Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #16 skrivet: 12 jun-12 kl 07:20 »

Cokett säger här i tråden att  Men den stora risken är nog inte att fostret spränger hela buken för att livmodern inte hänger med, utan att djuret får problem att föda fram någon som är större än slidan förmår släppa igenom.

Slidan/ förlossningskanalen är inte problemet den kan töjjas ut, eller i värsta fall brista men det kan inte benringen som bla består av blygdbenet och korsbenet. Liggamenten som binder samman benringen kan i viss mån mjukas upp men blir ALDRIG eftergivliga.
Återstår att med troaker, fingerkniv och vajersåg stycka ett för stort lamm INNE I TACKAN! :( :'( Om tackan skall kunna räddas överhuvudtaget!  Det gäller att veterinären är en småväxt kvinna med små händer och stor erfarenhet om det alls skall gå!
Får är varken Hästar eller Kor!!!

Varför inte vänta med fåren lite, läsa på om de olika allmoge-raserna och tala med avelsansvariga?  Nordiska Kortsvans-får har haft årtusenden kanske så mycket som 5-7 tusen år på sig att anpassa sig till vårt klimat , vår naturs fodertillgångar  m.m. därigenom blir de mycket mer härdiga och lättskötta, än tunga köttdjur eller som Linné kallade dem: "rumpefår" - med hänsyftning på den längre svansen !

Lycka till! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 12 jun-12 kl 07:35 »
En mellanväg kan ju vara att skaffa några får för trevnadens skull, men vänta med aveln.  Låta dom gå och skrota tillsammans med getterna och lära dig vad du behöver veta för att sköta om dem på bästa sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 12 jun-12 kl 08:06 »
Om du tänker skaffa gräsklippar utan att ha dom i avel så snälla skaffa inte en utrotinghotad/genbanks sort, lyssna på betsla

Ett alternati skulle vara att låna några tackor med lamm av den som ägger baggen  :D
Länk till mina lamm 2012

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 12 jun-12 kl 09:13 »
Självklart ska genbanksdjur helst användas i genbanken, men även bland de djuren slaktas ett antal varje år, det finns inte avsättning för alla som genbanksdjur. TS skulle ju kunna skaffa 2 baggar av lantras, som annars skulle slaktas. Sedan, efterhand som kunskap och erfarenhet kommer, så kan hon ju skaffa några tackor till dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser