Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet får stor bagge?  (läst 7755 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Litet får stor bagge?
« Svar #20 skrivet: 12 jun-12 kl 09:47 »
Problemet idag är att det tycks gå mode i att ha allmogefår och vist det slaktas både baggar och får, men tingar man lammen tidigt på våren då hindrar man också oss som drivergenbank att få tag på rätt djur, avelsutbudet är så litet att det kan vara svårt att få tag på passande obesläktade djur när man behöver.

Det finns ju faktiskt andra får som inte går inom genbank man kan använda, för sprider detta sig med att man ska ha genbanksfår men inte avla på dom i genbank, då kommer det bli väldigt svårt för oss med genbank. En som skaffar gräsklipparfår gör kanske inte så mycket men när det är 50 st så blir det som sagt problem. Vill man satsa på rasen och göra en insatts då gör man det fullt ut och avlar renrasigt.

Jag anser faktiskt att mina lamm som inte blir sålda gör bättre nytta som skinn än som gräsklippare utanför genbank. Skinnen kan jag sälja och marknadsföra fåren till stadsbor som får upp ögonen för vårt arbete och då slaktas lammet på hösten när alla genbanksbesättningar skaffat vad som behöver i avelsmaterial.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #21 skrivet: 12 jun-12 kl 21:53 »
Jag anser faktiskt att mina lamm som inte blir sålda gör bättre nytta som skinn än som gräsklippare utanför genbank. Skinnen kan jag sälja och marknadsföra fåren till stadsbor som får upp ögonen för vårt arbete och då slaktas lammet på hösten när alla genbanksbesättningar skaffat vad som behöver i avelsmaterial.

Du har givetvis Rätt till din åsikt, men jag uppfattade det  inte som så, att TS frågade om nyttan eller onyttan av ev genbanksdjur som gräsklippare, utan om det var lämpligt med storras bagge till smårasig tacka.  Men för övrigt torde det, om jag inte har alldeles för grunda kunskaper, behövas mycket medicinsk forskning ännu, innan ett pälsskinn kan återkomma i en genbank som avelsdjur! Eller har jag fel?  ???

Med lagom vänliga hälsningar! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #22 skrivet: 12 jun-12 kl 22:05 »
En mellanväg kan ju vara att skaffa några får för trevnadens skull, men vänta med aveln.  Låta dom gå och skrota tillsammans med getterna och lära dig vad du behöver veta för att sköta om dem på bästa sätt.

Det är lite så jag tänkt :) Jag har ingen brådska med lamm. Men jag vill ändå lära mig en massa. Åsenfåren skaffar jag för att jag tycker att de är fina och jag hoppas oxå att jag skaffar en lämplig egen bagge en dag. En annan fråga bara... Är det viktigt att Får får lamm :P i tidiga år eller kan man betäcka dem efter typ 4-5 år?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 12 jun-12 kl 22:13 »
Du ska inte betäcka en äldre tacka som aldrig haft lamm förut, det var därför jag rekommenderade att du skaffade baggar först, och tackorna senare. Baggarna kan nämligen vara hur gamla som helst när de blir far för första gången  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #24 skrivet: 12 jun-12 kl 22:41 »
Tack  för senaste inlägget!! :D Helt Rätt och mycket viktigt! Den ben ring jag tidigare talat om FASTNAR i låst läge och blir inte påverkad av förlossningshormoner, om tackan inte fått lamm före tre års ålder.  Det kan leda till döden både för lamm och tacka om en tackka vid typ 5 års ålder skall föda och aldrig tidigare fött!  Detta är mycket viktigt att tänka på och visst är baggpälsarna snyggare på de naturliga ägarna, än som hem-inrednings-detalj, även om den är modern och kan ge lite klirr!  ;)
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 12 jun-12 kl 23:26 »

Den benring jag tidigare talat om FASTNAR i låst läge och blir inte påverkad av förlossningshormoner, om tackan inte fått lamm före tre års ålder.
Aha, jag kände mig osäker på "tidtabellen" där.  Men jag antar att benfogarna växer ihop/fast successivt, liksom hos oss?

Visst är baggpälsarna snyggare på de naturliga ägarna, än som hem-inrednings-detalj!
ABSOLUT!!  Mycket bättre passform!!!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 13 jun-12 kl 08:03 »
Har du pratat med genbanksansvarig för åsenfåren, supersnällasilversara? Säkert kan hen hjälpa dig att få tag på en eller två lämpliga bagglamm och tacklamm om du så vill. Att korsa tackorna med en köttrasbagge är genetiskt slöseri, förutom riskfyllt för tackorna, men det har du ju redan fått höra här i tråden.
Min genbankserfarenhet (visserligen från getter, men ändå), säger mig att det är lätt att få tag på bockkillingar (eftersom de som behåller killingar gärna tar de små getterna, och vill sälja av bockarna, är säkert samma princip med genbanksfåren), så du behöver inte oroa dig för det inte skulle gå.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #27 skrivet: 13 jun-12 kl 09:09 »
Jag har tänkt länge att jag skulle svara på denna tråd men inte haft tid. Jag förstår inte riktigt hur du tänker supersnällasilversara. Det jag inte förstår är varför du ska ha en köttrasbagge till små allmogefår. Det var ju inte mycket kött du var ute efter eller hur?

Du kan ju köpa några utslagstackor, åsenfår, som får gå där och beta utan att bli betäckta.

Eller du kan köpa ett åsenbagglamm, som du slaktar när han gjort sitt (om du inte vill ha honom kvar).

Eller du kan ha honom kvar och låta honom gå med bagglammen, spara ett (ev kastrera) som sällskap till honom.

Allmogebaggar är billiga eftersom man vill att det ska finnas så många baggar som möjligt i avel. Slaktar du bagglammet när han gjort vad han ska så har du fint kött och ett skinn (som inte är sååå fint eftersom du slaktar på vintern men som är fullt användbart, du har inte förlorat något) köttet är mycket fint.

Som gräsklippare är åsenfåren jättebra, de äter även gärna sly, och kräver inte kraftigt gräs och de är fantastiskt trevliga får. Jag har inte uppfattat att du ville ha åsikter om genbanksfår så jag går inte in på det men snälla du, ta inte en stor bagge till små tackor. Det händer ju att även köttrastackorna får problem med lamning med lamm med stora huvuden. Det måste vara hemskt för tackorna. Med rätt bagge har åsentackor väldigt sällan några problem vid lamning.
Jag kan tänka mig att t o m själva betäckningen kan vara jobbig för små åsentackor med en stor tung bagge, tackorna kan säkert få ryggskador.
« Senast ändrad: 14 jun-12 kl 10:01 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #28 skrivet: 14 jun-12 kl 00:34 »
Slidan/ förlossningskanalen är inte problemet den kan töjjas ut, eller i värsta fall brista men det kan inte benringen som bla består av blygdbenet och korsbenet. Liggamenten som binder samman benringen kan i viss mån mjukas upp men blir ALDRIG eftergivliga.
Återstår att med troaker, fingerkniv och vajersåg stycka ett för stort lamm INNE I TACKAN! :( :'( Om tackan skall kunna räddas överhuvudtaget!  Det gäller att veterinären är en småväxt kvinna med små händer och stor erfarenhet om det alls skall gå!
Får är varken Hästar eller Kor!!!
Ja tydligare än såhär blir det inte. Jag förstår nu bättre den fulla omfattningen av problemet, och - det gör nog supersnällasilversara också.

Tänk så bra med forum så man kan fråga. Innan  :)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 jun-12 kl 13:01 »
snälla du, ta inte en stor bagge till små tackor. Det händer ju att även köttrastackorna får problem med lamning med lamm med stora huvuden. Det måste vara hemskt för tackorna. Med rätt bagge har åsentackor väldigt sällan några problem vid lamning.
Jag kan tänka mig att t o m själva betäckningen kan vara jobbig för små åsentackor med en stor tung bagge, tackorna kan säkert få ryggskador.

Instämmer helt med Mona W! Lammet ärver även baggens egenskaper för t.ex. storlek.
« Senast ändrad: 14 jun-12 kl 13:03 av Sussilo »

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #30 skrivet: 14 jun-12 kl 20:42 »
Jag har tänkt länge att jag skulle svara på denna tråd men inte haft tid. Jag förstår inte riktigt hur du tänker supersnällasilversara. Det jag inte förstår är varför du ska ha en köttrasbagge till små allmogefår. Det var ju inte mycket kött du var ute efter eller hur?
Jag SKA inte ha en köttrasbagge till mina åsenfår jag bara undersöker möjligeterna och i detta nu är det helt uteslutet för mig att skaffa en stor bagge till mina små. Den riskern är jag inte beredd att ta.
Ja tydligare än såhär blir det inte. Jag förstår nu bättre den fulla omfattningen av problemet, och - det gör nog supersnällasilversara också.

Tänk så bra med forum så man kan fråga. Innan  :)
Precis!

Tack  för senaste inlägget!! :D Helt Rätt och mycket viktigt! Den ben ring jag tidigare talat om FASTNAR i låst läge och blir inte påverkad av förlossningshormoner, om tackan inte fått lamm före tre års ålder.  Det kan leda till döden både för lamm och tacka om en tackka vid typ 5 års ålder skall föda och aldrig tidigare fött!  Detta är mycket viktigt att tänka på och visst är baggpälsarna snyggare på de naturliga ägarna, än som hem-inrednings-detalj, även om den är modern och kan ge lite klirr!  ;)
H/Tt
Bra att veta det där om åldern. Tack för det!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser