Jag lyckades inte svara på inlägget om vegetarisk kattmat härnere, kanske för att tråden blir full efter fem sidor?
Kanske lika bra för tråden var så full med skräp att det knappt gick att läsa.
Hursomhelst, fakta efterfrågas och här är den:
Katter är utvecklade för att äta kött och kan inte utvinna energi ur kolhydrater. De är dessutom beroende av elva aminosyror, varav en, taurin, naturligt endast förekommer i animalier.
Gör det att katter måste äta kött? Nej. Det gör att katter måste äta proteinrik mat som innehåller taurin. Kött är ett exempel på sådan mat.
Man kan absolut ge sin katt helt vegetarisk mat, antingen som man lagar själv, och tillsätter bl a taurin i pulverform, eller så kan man köpa färdig mat från USA mm.
www.vegepet.com säljer både tillskott för hemlagad mat och färdig mat som garanterat innehåller allt en katt behöver för att må bra.
Den färdiglagade maten vet jag ingen som har provat, men den hemlagade vet jag många katter som mår bra av, och många katter som blir dåliga i magen av. Man får helt enkelt testa, och min åsikt är att om katten inte blir bättre på ett par veckor så får man gå tillbaka till en mat den mår bra av. Precis som vid alla foderbyten.
Hundar däremot tillverkar själva sitt taurin, och det är en anledning till att katter INTE kan leva på hundmat. Trots att det är kött i den maten är det stor risk för bristsjukdomar, som bl a kan leda till blindhet, om man ger sin katt hundmat.
Snåla och okunniga djurägare som ger hundmat till katten (och struntar i hur länge katten lever) tror jag är betydligt vanligare ute i landet än välmenande veganer som föder upp katter på sojabönor.
Så var det med det!