Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga burar  (läst 38345 gånger)

lusen2008

• Uppland
SV: Bygga burar
« Svar #40 skrivet: 13 jun-12 kl 23:34 »
kapar tråden lite och frågar, vanliga plywood funkar de? svärfar rensar i uthuset och hade nångra sånna som ja fick ta om ja ville.. 
å hönsnät, de vet ja inte är så bra till kaninbur, men tänkte ha de till jordgubbslandet,så inte fåglarna äter upp dom för oss-de blåa elendet till nät vi haft förr där åkte ju bara in i gräsklipparn..
nå mer de duger till?? 
sen hittade vi småbitar av nå orange plaströr, typ avloppsrör (nya, men legat ett tag) tänkte dom kan ju va kul å ha till kaninerna, eller? 

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 14 jun-12 kl 10:26 »
kapar tråden lite och frågar, vanliga plywood funkar de?

Javisst, plywood är utmärkt.

Om man lägger in plastgrejer till kaninerna bör man vara säker på att plasten är ofarlig att förtära, eftersom den kommer att användas som gnagmaterial.

lusen2008

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 14 jun-12 kl 23:25 »
okej, va bra, då kan ja bygga en bur nästan helt gratis då :D  ja tänkte lite på plasten ja, med, men bara en som gnager, dom andra gnager bara på pinnar ..  annars brukar ja ha sånna där gjutrör i hård papp.. hon som gnager på allt har typ ätit upp en decimeter av den..

Pamilla

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 28 jun-12 kl 10:14 »
Måste bara fråga... Räcker det med en pall under om man har burarna ute året runt? Behöver inte bottnen upp mer för värmens skull tänker jag. Sen borde det väl regna eller snöa in längst ner även om man har ett utskjutande tak längst upp?

Är ny här och blev sugen att bygga pallkrageburar till mina rexar. Har redan hemma material som behövs.

Mvh Nilla

kbh

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 28 jun-12 kl 10:40 »
Måste bara fråga... Räcker det med en pall under om man har burarna ute året runt? Behöver inte bottnen upp mer för värmens skull tänker jag. Sen borde det väl regna eller snöa in längst ner även om man har ett utskjutande tak längst upp?

Är ny här och blev sugen att bygga pallkrageburar till mina rexar. Har redan hemma material som behövs.

Mvh Nilla
Du kan väll bygga en ställning först  så det kommer upp lite mera av flera skäl  dels för snön men mest för att det är bekvämare när du ska mata och städa  så hade ja gjort illa fall  .att ligga på alla fyra och ren göra blir nog jobbigt i längden skulle ja tro. Lycka till med dina bur bygge .

lusen2008

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 28 jun-12 kl 19:55 »
kan bara hålla med om att ha den lägsta en bit upp, ja har en tvåvånings och den under är inte kul å städa, då är de iaf 40cm upp..
och dom blir inte lika tama tycker ja, allt är väl läskigare där nere.. gör jag en sån blirde högre upp..

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #46 skrivet: 28 jun-12 kl 22:48 »
Jag sätter 70cm höga ben på de jag bygger nu. Blir fyra enkelburar 2oo* 80, 90 i fram- och 80 i bak-kant. Om jag nu tar mig mot Kåtaliden i sommar och om Sara då har kvar gottlänningar har jag tänkt ett par burar 120*80,de kanske blir tvåfackare. Med höga bengår det få in en skottkärra under, mycket lättare då de ska städas. Det tipset trorjag att jag läst här,eller på Kanin-net forum.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Pamilla

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 28 jun-12 kl 22:57 »
 :) Bra tips! Frågan är hur man får till en stabil konstruktion på ben eller ställning om man använder konceptet pall och sex pallkragar ovanpå. För en tvåvåningsbur eller två fack då.  :-\

??? Ytterligare en fråga. Nu har jag använt kallasfalt i botten, på OSB. Har funkat toppen och är oerhört tåligt och motståndskraftigt. Dessutom blir det inte lika halkigt som när jag haft botten i marinplywood. Frågan är. Om man tänkt ha produktionskaniner i en sådan bur med kallasfalt i botten. Är det giftigt eller påverkar det sedan köttet på något vis? Tycker det varit så himla praktiskt, men frågan är om jag borde avstå om jag tänkt äta kaninerna?

lusen2008

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 29 jun-12 kl 13:33 »
ja, 70 är nog bra, vi har nå liknade på enkelburen vi byggde förra året.. men den är lite för hög för dottern att se in (hon är bara 96cm lång), men annars är den kanon!! 
vi körde med kallasfallt i botten på den, och ja tycker inte alls de är bra  :-\  lät de torka flera dagar, men de va klibbigt, så ja la in reklamblad innan spån, de fastnade och hade sig, och ser inte bra ut nu ett år senare.. 
nästa gång målar ja nog bara..  i den andra buren ja köpt r de kanonbotten, vet dock inte vad de är för nå, syns lite på denna bild..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #49 skrivet: 29 jun-12 kl 16:07 »
-Man ska inte bygga av i hop limmat trä efter som att limmet är giftigt och inte tål vatten, urinet är dessutom frätande. Nu hinnner troligen inte dina sötnosar få Cancer men tänk på det innan ni bygger av garderober och liknande;-) (:)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 29 jun-12 kl 19:29 »
??? Ytterligare en fråga. Nu har jag använt kallasfalt i botten, på OSB. Har funkat toppen och är oerhört tåligt och motståndskraftigt. Dessutom blir det inte lika halkigt som när jag haft botten i marinplywood. Frågan är. Om man tänkt ha produktionskaniner i en sådan bur med kallasfalt i botten. Är det giftigt eller påverkar det sedan köttet på något vis? Tycker det varit så himla praktiskt, men frågan är om jag borde avstå om jag tänkt äta kaninerna?

Kallasfalt är inte giftigt och du behöver inte vara orolig för att äta kaninerna.

Gille

• -
« Svar #51 skrivet: 01 jul-12 kl 07:23 »
Kallasfalt är giftigt, så in i bomben. Och inte blir burarna bättre av det heller, tycker jag.
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/17328%20Kallasfalt/S%C3%A4kerhetsdatablad%20Kallasfalt%20SE.pdf
Kaninuppfödare och pelargontant.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #52 skrivet: 01 jul-12 kl 10:11 »
Kallasfalt är giftigt, så in i bomben. Och inte blir burarna bättre av det heller, tycker jag.
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/17328%20Kallasfalt/S%C3%A4kerhetsdatablad%20Kallasfalt%20SE.pdf

Såvitt jag förstår vid en snabb genomläsning av din länk hänger "giftigheten" ihop med lösningsmedlet, precis som med lösningsmedelsbaserad målarfärg. Förhoppningsvis sätter man inte in kaninerna förrän asfalten torkat.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #53 skrivet: 01 jul-12 kl 13:53 »
Såvitt jag förstår vid en snabb genomläsning av din länk hänger "giftigheten" ihop med lösningsmedlet, precis som med lösningsmedelsbaserad målarfärg. Förhoppningsvis sätter man inte in kaninerna förrän asfalten torkat.
-Betyder Torkat att allt lösningsmedel är borta??
Jag har varit lackerare i 13år, jobbat på 2olika dörrfabriker och på förra stället jag jobbade på så kunde vi huxflux inte sälja dörrar till Kina. Det berodde på att deras gränsvärden var nästan noll medan vi i sverige har ett lägsta värde på 3,6. Våra dörrar fick sedan stå i 3långa år innan dom överhuvudtaget fick komma in i Kina. Som du förstår så klarade vi inte av att arbeta så.. Vi bytte färg, vi bytte plattor och höllpå så en tid tills det uppdagades att om vi använde en värdelös platta så kunde vi måla den 3ggr grund och 2 topp sen skicka den. Resultatet blev att vi bytte platta och målade dom så. till europa grundades den 2ggr och toppades 1ggr. det var vårat misstag det!
Dörrarna blev inte bra, släppte in fukt i plattan som sen gav snygga "fukt ringar" på ytan. Detta gjorde att Konkursen blev ett faktum.

Så att nej jag kan inget om just det här men så mycket vet jag att ämnena länar produkten Mycket länge efter det att ytan härdat.  (:)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #54 skrivet: 01 jul-12 kl 15:47 »
Bygger också av pallkragar!
Hur enkelt och billigt (för mig) som helst!

Här dock utan ordentligt tak än.
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Jinxan

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 02 jul-12 kl 08:54 »
Bygger också av pallkragar!
Hur enkelt och billigt (för mig) som helst!

Här dock utan ordentligt tak än.

Den var jättefin!
Finns det plats för sittplats i den?

Jag klurar på hur jag ska bygga min bur till kaninen jag ska köpa.

Har kommit såpass långt att jag har bestämt att basen ska vara en lastpall
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #56 skrivet: 02 jul-12 kl 20:08 »
Den var jättefin!
Finns det plats för sittplats i den?

Jag klurar på hur jag ska bygga min bur till kaninen jag ska köpa.

Har kommit såpass långt att jag har bestämt att basen ska vara en lastpall

Tack!
Oja, det finns plats. Har en sitthylla i hörnet. Till vintern får det bli bolåda som även ska användas som sitthylla.

Jag kan verkligen rekomendera att bygga av pallkragar. Så himla enkelt. Tog en halv dag att få klart två fack på nästan 1 kvm vardera!
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Jinxan

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 02 jul-12 kl 21:53 »
Tack!
Oja, det finns plats. Har en sitthylla i hörnet. Till vintern får det bli bolåda som även ska användas som sitthylla.

Jag kan verkligen rekomendera att bygga av pallkragar. Så himla enkelt. Tog en halv dag att få klart två fack på nästan 1 kvm vardera!
Det låter bättre och bättre.
Då ska jag "bara" försöka få tag i pallkragar då
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

Pamilla

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 03 jul-12 kl 21:15 »
Det låter bättre och bättre.
Då ska jag "bara" försöka få tag i pallkragar då
Jättefint! Har påbörjat liknande här hemma.

Tänkte på en sak till. Blir det inte dragigt då hörnen mm är så otätt i en sådan burkonstruktion?

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #59 skrivet: 03 jul-12 kl 23:35 »
Jättefint! Har påbörjat liknande här hemma.

Tänkte på en sak till. Blir det inte dragigt då hörnen mm är så otätt i en sådan burkonstruktion?

I min bur jag har utomhus så är det inte dragit trots hörnen är så "otäta".
Dock främjar dom god ventilation utan att släppa ut onödig värme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser