Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga burar  (läst 38331 gånger)

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
SV: Bygga burar
« Svar #60 skrivet: 04 jul-12 kl 14:27 »
Jättefint! Har påbörjat liknande här hemma.

Tänkte på en sak till. Blir det inte dragigt då hörnen mm är så otätt i en sådan burkonstruktion?

Jag har de flesta sånna burar "inomhus" (utom den på bilden) så då är det inga problem, men man kan ju alltid täta med någon form av fog om den blir dragigt.
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

MorAnna

• Västmanland
« Svar #61 skrivet: 04 jul-12 kl 22:30 »
Var får ni tag på pallkragar billigt? Jag skulle vilja ha även att odla i, men de kostar alldeles för mycket på de ställen jag har sett...

Gille

• -
« Svar #62 skrivet: 05 jul-12 kl 00:03 »
Såvitt jag förstår vid en snabb genomläsning av din länk hänger "giftigheten" ihop med lösningsmedlet, precis som med lösningsmedelsbaserad målarfärg. Förhoppningsvis sätter man inte in kaninerna förrän asfalten torkat.
Onödigt använda sådana giftiga färger, även om kaninen kanske ej tar skada Vår miljö gör det (och jag tycker inte kallasfalt gör buren bättre än vanlig färg heller).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #63 skrivet: 05 jul-12 kl 10:13 »
De första två burarna får överbliven vinylmatta till golv. De har inte gnagt på golven i boxarna så jag tror inte de gör det i burarna heller.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Micki o Molly

• -
« Svar #64 skrivet: 06 jul-12 kl 00:29 »

Här inne ska tre små vänner bo i vinter,då det är drivis och sjuttonmeter snö,,
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #65 skrivet: 06 jul-12 kl 01:01 »
Fiffiga burar.. Hö binge mellan luckorna eller??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Pamilla

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 06 jul-12 kl 14:54 »
Nu börjar det likna något här!

Har målat med Isola Kallasfalt köpt på ByggMax. Har haft den i andra burar och det har absolut inte kladdat sedan det torkat (som en del skrivit här i trådar att de haft problem med). Det är säkert inte nyttigt. Har märkt när jag målat att man blir ganska snurrig av att andas in  lacknaftan som den är baserad på. Men det är tåligt så det får vara värt det tycker jag. Lukten försvinner när det torkat.
Den vita färgen är vattenbaserad utomhusfärg köpt på Ö&B. Den var nog det dyraste på hela buren. :D Det gick åt 1 l färg till varje fack och knappt 0,5 l kallasfalt till båda facken.

tinaw

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 06 jul-12 kl 14:57 »
Nu börjar det likna något här!

Har målat med Isola Kallasfalt köpt på ByggMax. Har haft den i andra burar och det har absolut inte kladdat sedan det torkat (som en del skrivit här i trådar att de haft problem med). Det är säkert inte nyttigt. Har märkt när jag målat att man blir ganska snurrig av att andas in  lacknaftan som den är baserad på. Men det är tåligt så det får vara värt det tycker jag. Lukten försvinner när det torkat.
Den vita färgen är vattenbaserad utomhusfärg köpt på Ö&B. Den var nog det dyraste på hela buren. :D Det gick åt 1 l färg till varje fack och knappt 0,5 l kallasfalt till båda facken.

Fina! Hur många lager kallasfalt målar du med?

Jinxan

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 06 jul-12 kl 15:17 »
Jag har börjat klura på om det inte är lättare/billigare i slutändan att bygga med plankor i stället. Har räknat lite och det verkar bli marginellt mot att köpa pallkragar
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #69 skrivet: 06 jul-12 kl 15:21 »
Jag har börjat klura på om det inte är lättare/billigare i slutändan att bygga med plankor i stället. Har räknat lite och det verkar bli marginellt mot att köpa pallkragar
Klart man ska använda det som passar en bäst.. Pallkragar är bra men får man inget bra pris på dom kan man ju bygga av plank. Mer jobb men vad gör det??
-Nä gör dina burar av det som passar dig bäst..

Jinxan

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 06 jul-12 kl 15:26 »
Klart man ska använda det som passar en bäst.. Pallkragar är bra men får man inget bra pris på dom kan man ju bygga av plank. Mer jobb men vad gör det??
-Nä gör dina burar av det som passar dig bäst..

Jo det går ju onekligen snabbare om man bygger med hjälp av pallkragar, men det närmsta stället jag hittat där jag kan få tag i pallkragar för under 100:- st är 8 mil bort, och då måste man räkna med bensinpriset som inte är vidare billigt :/
Däremot har jag en brädgård 1 mil bort och byggmax 4 mil bort där man ändå har ärenden titt som tätt.
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

Pamilla

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 06 jul-12 kl 15:33 »
Fina! Hur många lager kallasfalt målar du med?
Kletar på ganska tjockt och det räcker med ett lager.

Om man har springor mellan golv och väggar kan man lätt täta dem med kallasfalt genom att kladda i lite extra. Behövs det kan man vänta tills det torkat och måla på lite till.

En del har tipsat om att ha sand på. Provade att måla kallasfalt på taket av en bolåda och strö sand ur barnens sandlåda ovanpå. Det blev INTE bra. Stackars kaninen (rex) slet bort pälsen under baktassarna för det var som att sitta på ett jättegrovt sandpapper. Eventuellt skulle man kunna testa ännu finare sand (typ sådan man har mellan plattor vid stenläggningar) och blanda den i kallasfalten innan ma målar.

Micki o Molly

• -
« Svar #72 skrivet: 06 jul-12 kl 15:45 »
Fiffiga burar.. Hö binge mellan luckorna eller??

Det är endast skiljeväggen som är binge,,det skulle inte vara helt fel att ha det inne i dubbeldörren, men då ser dom inte ut. :)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

kbh

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 06 jul-12 kl 15:51 »

Om man har springor mellan golv och väggar kan man lätt täta dem med kallasfalt genom att kladda i lite extra. Behövs det kan man vänta tills det torkat och måla på lite till.

En del har tipsat om att ha sand på. Provade att måla kallasfalt på taket av en bolåda och strö sand ur barnens sandlåda ovanpå. Det blev INTE bra. Stackars kaninen (rex) slet bort pälsen under baktassarna för det var som att sitta på ett jättegrovt sandpapper. Eventuellt skulle man kunna testa ännu finare sand (typ sådan man har mellan plattor vid stenläggningar) och blanda den i kallasfalten innan ma målar.
Riktig sjö sand kanske skulle va det bästa för finare går inte  att få  skulle ja tro  .

Pamilla

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 06 jul-12 kl 15:57 »
Jo det går ju onekligen snabbare om man bygger med hjälp av pallkragar, men det närmsta stället jag hittat där jag kan få tag i pallkragar för under 100:- st är 8 mil bort, och då måste man räkna med bensinpriset som inte är vidare billigt :/
Däremot har jag en brädgård 1 mil bort och byggmax 4 mil bort där man ändå har ärenden titt som tätt.

Tror inte det är den billigaste lösningen med pallkragar om man måste betala för dem. Jag fick mina pallar och pallkragar gratis via kontakter i byggbranschen.

Enkelt är det absolut.

Vi har använt råspont att bygga med också. Det fungerar bra det med. Sen är det ju lite beroende av vilka verktyg man har. Har en man som har boden full med verktyg för diverse hemmaprojekt. Dessutom får jag hans hjälp till mycket, annars hade det varit mkt jobbigare.  o:)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #75 skrivet: 06 jul-12 kl 16:15 »

Sand är ni galna?? det lär ju bli som rakblad för dom stackarna.. flingor kan vara ett bättre alternativ. Eventuellt kalk-Pulver men jag tror inte att man ska göra sig för mycket besvär. Nä lägg bara sågspån på det när det torkat. -Hoppas sannerligen att du målat över sanden så att den blir knottrig och inte så vass.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #76 skrivet: 06 jul-12 kl 16:21 »
Det är endast skiljeväggen som är binge,,det skulle inte vara helt fel att ha det inne i dubbeldörren, men då ser dom inte ut. :)
-Var ju just det jag menade ::)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 06 jul-12 kl 17:11 »
Varför plankor, det är väl inte till kreatur som du ska bygga? Eller du kanske menar brädor. ;)

Jag bygger mina bura i plywood till gavlar,bakstycke och tak, 45*45 reglar till höhäcken.
Till golvramen används både 45 regel och 45*22, till dörrar 22*45 eller 22*70.

Till dörrar och fronter, 4-kantsnät 25 mm.
Den första buren byggde jag i 12 mm plywood, men sedan blev det 9 mm i gavlarna, till bakstycket och taket 7 mm.

Beekeepern :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #78 skrivet: 06 jul-12 kl 17:22 »
Varför plankor, det är väl inte till kreatur som du ska bygga? Eller du kanske menar brädor. ;)

Jag bygger mina bura i plywood till gavlar,bakstycke och tak, 45*45 reglar till höhäcken.
Till golvramen används både 45 regel och 45*22, till dörrar 22*45 eller 22*70.

Till dörrar och fronter, 4-kantsnät 25 mm.
Den första buren byggde jag i 12 mm plywood, men sedan blev det 9 mm i gavlarna, till bakstycket och taket 7 mm.

Beekeepern :)
Hoppas att du är noga med att måla skivorna då.

Pamilla

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 06 jul-12 kl 18:00 »
Sand är ni galna?? det lär ju bli som rakblad för dom stackarna.. flingor kan vara ett bättre alternativ. Eventuellt kalk-Pulver men jag tror inte att man ska göra sig för mycket besvär. Nä lägg bara sågspån på det när det torkat. -Hoppas sannerligen att du målat över sanden så att den blir knottrig och inte så vass.
Fick det tipset från en kaninuppfödare, för att det inte skall bli halt. Har läst flera inlägg här på forumet om det också.
Har lagt en dörrmatta i typ filt på. Mjukt och bra. Du behöver inte vara orolig för mina kaniner. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser