Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga burar  (läst 38281 gånger)

Gille

• -
SV: Bygga burar
« Svar #100 skrivet: 07 jul-12 kl 18:39 »
Använd vattenbaserad färg istället för kallasfalt. Tänk på miljön  :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Pamilla

• Västergötland
Sv: Bygga burar
« Svar #101 skrivet: 07 jul-12 kl 21:58 »
Snart inflyttningsklart. En fundering dock, ang bolådans tak/sitthylla i mörk byggplywood. Den är ju väldigt halkig. Andra tips än kallasfalt m sand i?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #102 skrivet: 10 nov-12 kl 00:28 »
jag ville inte starta en ny tråd utan lägger det här för det har med burbygge att göra:

buren jag använder har nät med en maskstorlek på över 20 mm, vanligt putsnät. jag ville här skriva en varning för att använda den storleken i och med att jag precis hittat andra ungen ute i buren som fastnat med huvudet i nätet och dött där.  :'( det är otroligt tråkigt när sånt händer. ungen var en nz på ca en vecka som var på villovägar utanför boet. till mitt nuvarande burbygge använder jag putsnät med mindre maskstorlek och hoppas att det inte ska hända i framtiden. i den gamla buren kommer i framtiden enbart vuxna kaniner husera, blir väl ungkarlslya ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #103 skrivet: 10 nov-12 kl 00:59 »
jag ville inte starta en ny tråd utan lägger det här för det har med burbygge att göra:

buren jag använder har nät med en maskstorlek på över 20 mm, vanligt putsnät. jag ville här skriva en varning för att använda den storleken i och med att jag precis hittat andra ungen ute i buren som fastnat med huvudet i nätet och dött där.  :'( det är otroligt tråkigt när sånt händer. ungen var en nz på ca en vecka som var på villovägar utanför boet. till mitt nuvarande burbygge använder jag putsnät med mindre maskstorlek och hoppas att det inte ska hända i framtiden. i den gamla buren kommer i framtiden enbart vuxna kaniner husera, blir väl ungkarlslya ...
Hej!
Hade ungen hängt sig i foderhäcken?
För att undvika det kan du lägga en bräda nederst under i höhäcken, då når inte ungen upp till nätet.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #104 skrivet: 10 nov-12 kl 01:52 »
nej, den hade hängt sig utmed dörren. den hade på nåt sätt lyckats med att kommer upp över gnagbrädan och hängt sig utmed vattenflaskan  :'( det var en blodig historia att få loss den  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #105 skrivet: 11 nov-12 kl 23:12 »
Fy, så otäckt!  Att komma igenom med huvudet genom 20 mm maskor, låter helt fantastiskt.  Men tack för varningen!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #106 skrivet: 12 nov-12 kl 16:12 »
ja, de är ju kilformade, så att komma den ena vägen är inga problem, men sen hakar de fast med öronen eller käkbenet och det går inte att ta sig loss igen.

Yrmff

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 15 nov-12 kl 21:24 »

Så här ser våra ut!! Dom ska iofs. säljas
mvh Y

Pamilla

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 15 nov-12 kl 21:27 »
mvh Y
Är det griffeltavel-färg på sidan det svarta? Gud så smart! Här går jag med mina inplastade små lappar och whiteboardpenna som inte vill funka i kylan ute. :D

Yrmff

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 16 nov-12 kl 00:00 »
Japp! Griffeltavlefärg är det!  ;D
mvh Y

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #110 skrivet: 16 nov-12 kl 14:29 »
Japp! Griffeltavlefärg är det!  ;D
mvh Y
Himla smart. Ungefär som Kornas namnskyltar under min uppväxt. Dom fanns plats för Namn, födelse datum och eventuellt när och varför djuret behandlats mot något. Mins att min Morfar var mycket noga med att markera exempel Ringorm.. Riktigt bra tanke bakom den där rutan Yrmff
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #111 skrivet: 16 nov-12 kl 16:22 »
mvh Y

En kanin i varje låda`??
AHr man större när dom får kullar?=

Yrmff

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 16 nov-12 kl 20:35 »

En kanin i varje låda`??
AHr man större när dom får kullar?=

Nix kullen får lätt plats med honan och sen så särar man på dom vid 5-8 v ålder. Iallafall hannar bort till egen "kullbur" och när dom börjar slåss =frysen  ;D
mvh Y

Zabbe

« Svar #113 skrivet: 17 nov-12 kl 12:53 »

Över 20mm? Bör 19x19mm vara ok då? Läste i ett inlägg nedan att det var kilformat och där hängde jag inte med :) Nätet är väl helt kvadtariskt? Vad var kilformat?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #114 skrivet: 17 nov-12 kl 13:03 »
ungarnas huvuden är kilfomade vilket gör att de kan stoppa in huvudet genom nätet, men kommer inte ut därifrån igen  :-X  :-\

jag provar med 19 x 19 just nu i mitt nya bygge, men till höhäcken är man ju tyvärr tvungen att ha större maskar. annars blir det svårt för kaninerna att få ut hö tycker jag. där kör jag på vanligt gnagarnät som är 25 x 25 eller 30 x 30 eller vad det nu var. dessutom har jag mycket högre bräda nedtill än förut och hoppas att ungarna som är på vift inte tar sig över och om de gör det att de inte fastnar i de mycket större maskarna utan kan ta sig ut igen. får se om det funkar.

Zabbe

« Svar #115 skrivet: 17 nov-12 kl 13:11 »
AAH! Nu fattar jag :P Trodde nätet var kilformat :)

Jag ska ju bygga burar nu snart och det mest ekonomiska verkar vara putsnät med 19x19 maskor. Nu har jag förvisso för mig att bjälkarna i botten är ca 2dm höga, men det är klart att med halm och så kan nog en påhittig liten unge komma ut.. Om jag inte hittar mindre nät, kan det vara en ide att ha en mindre fålla av trä inne i buren som ungarna kan vara i innan de blir stora nog? Hur gamla ungar pratar vi om förresten?

Jag har funderat på höhäck och tror att det blir samma modell som hästarna har; en i markplan av trä-ribbor. Antagligen blir de söndertuggade men då får de helt enkelt bytas ut :)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #116 skrivet: 17 nov-12 kl 13:24 »
vi pratar om ungar som är kring en vecka gamla. men det beror ju på vad man har för ras. har man små kaniner så är ju tiden de kan fastna i nätet längre.

jag kör på spån som strömaterial, men damerna är ju bra på att riva ut hö ur höhäcken för att bygga djupströbäddar ::) men jag tror om man bygger bärläkt + råspont på höjden att det ska räcka för att hålla ungarna fån att fastna i nätet. kör man på halm som strömaterial borde man kanske satsa på 2 stycken råspont.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser