Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga burar  (läst 38309 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Bygga burar
« Svar #80 skrivet: 06 jul-12 kl 19:19 »
Fick det tipset från en kaninuppfödare, för att det inte skall bli halt. Har läst flera inlägg här på forumet om det också.
Har lagt en dörrmatta i typ filt på. Mjukt och bra. Du behöver inte vara orolig för mina kaniner. ;)
Kamilla(?) är inte så orolig för dom. du verkar ha lite vätt iaf >:D
Nä ärligt talat så är det alltid misstagen man lär sig av. Testar man inget så uppfinner man heller inget nytt...
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #81 skrivet: 06 jul-12 kl 19:23 »
Väldigt fina bilder på burar!  :)

Sand är ni galna?? det lär ju bli som rakblad för dom stackarna.
Oj, och jag som fantiserar om cementrör för att dom ska slita klorna på ett naturligt sätt.

Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #82 skrivet: 06 jul-12 kl 19:26 »
Väldigt fina bilder på burar!  :)
Oj, och jag som fantiserar om cementrör för att dom ska slita klorna på ett naturligt sätt.
Skillnaden är att dom inte går och halkar runt på röret hela tiden. +att röret nog inte är fast limmad sand på va?

Pamilla

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 06 jul-12 kl 19:47 »
Cementrör är säkert fint!

Men man kan ju själv prova att dra handen över ett slätt cementrör och jämföra det med att dra handen över en rasp.  :-X

Undrar om det skulle funka att måla på ett nytt lager kallasfalt ovanpå sanden, kanske skulle göra det knaggligt men mindre vasst.  ???

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #84 skrivet: 06 jul-12 kl 19:53 »
Cementrör är säkert fint!

Men man kan ju själv prova att dra handen över ett slätt cementrör och jämföra det med att dra handen över en rasp.  :-X

Undrar om det skulle funka att måla på ett nytt lager kallasfalt ovanpå sanden, kanske skulle göra det knaggligt men mindre vasst.  ???
Borde nog kunna bli riktigt bra då (tror jag).

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 06 jul-12 kl 20:12 »
Har ni inte strö i burarna?

Blåsippan

• Uppland
« Svar #86 skrivet: 06 jul-12 kl 20:18 »
Men cement är inte slätt!  Det är som - som sandpapper ungefär!  Det var det som var min tanke:  Strö på största ytan, och så rör att gå i, som sliter klorna på ett naturligt sätt.  Borde inte den fastlimmade sanden göra samma tjänst?  För den ska väl inte heller vara över hela ytan?

Det var era fina betesburar som fick mig intresserad av den här tråden.  Mina går lösa i en box, ändå sliter de inte klorna särskilt mycket.  Jag antar att ströet är för mjukt.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #87 skrivet: 06 jul-12 kl 21:07 »
Men cement är inte slätt!  Det är som - som sandpapper ungefär!  Det var det som var min tanke:  Strö på största ytan, och så rör att gå i, som sliter klorna på ett naturligt sätt.  Borde inte den fastlimmade sanden göra samma tjänst?  För den ska väl inte heller vara över hela ytan?

Det var era fina betesburar som fick mig intresserad av den här tråden.  Mina går lösa i en box, ändå sliter de inte klorna särskilt mycket.  Jag antar att ströet är för mjukt.
Vill man ha naturlig slitning så bör dom kunna gräva. Annars tror jag trampdynorna tar mer skit än klorna.. Som Hundar som går mycket på asfalt..

kbh

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 06 jul-12 kl 21:20 »
Varför plankor, det är väl inte till kreatur som du ska bygga? Eller du kanske menar brädor. ;)

Jag bygger mina bura i plywood till gavlar,bakstycke och tak, 45*45 reglar till höhäcken.
Till golvramen används både 45 regel och 45*22, till dörrar 22*45 eller 22*70.

Till dörrar och fronter, 4-kantsnät 25 mm.
Den första buren byggde jag i 12 mm plywood, men sedan blev det 9 mm i gavlarna, till bakstycket och taket 7 mm.

Beekeepern :)
Förstår att du vill märka or där andra ändå redan förstått :)

Jinxan

• Uppland
« Svar #89 skrivet: 06 jul-12 kl 21:45 »
Varför plankor, det är väl inte till kreatur som du ska bygga? Eller du kanske menar brädor. ;)

Jag bygger mina bura i plywood till gavlar,bakstycke och tak, 45*45 reglar till höhäcken.
Till golvramen används både 45 regel och 45*22, till dörrar 22*45 eller 22*70.

Till dörrar och fronter, 4-kantsnät 25 mm.
Den första buren byggde jag i 12 mm plywood, men sedan blev det 9 mm i gavlarna, till bakstycket och taket 7 mm.

Beekeepern :)
Hihi, jag kanske har en monsterkanin  ;D
Nej men brädor menade jag. Kom bara inte på rätt ord ;)

Jag kommer antagligen använda 45reglar som alla reglar (inkl dörren).
Plywood på golvet (på en pall antagligen) och plywood på taket och sen försöka komma på något tak.
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

Pamilla

• Västergötland
« Svar #90 skrivet: 06 jul-12 kl 21:55 »
Har ni inte strö i burarna?
Självklart! Sandade kallasfalten på bolådans tak (sitthyllan) för att den inte skulle bli hal. Men det var en flopp, så nu vet vi det. I burbottnen behövs ingen sand ovanpå kallasfalten.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #91 skrivet: 06 jul-12 kl 22:11 »
Självklart! Sandade kallasfalten på bolådans tak (sitthyllan) för att den inte skulle bli hal. Men det var en flopp, så nu vet vi det. I burbottnen behövs ingen sand ovanpå kallasfalten.
Sanden var nog tänkt för att klorna skulle slipas misstänker jag. Han/hon som kläckt den tanken tänkte nog inte på trampdynorna.. utan bara på klorna...

Blåsippan

• Uppland
« Svar #92 skrivet: 07 jul-12 kl 02:36 »
Åkej, gräva.  Men hur ska man ordna det?  Det känns som en mycket större grej ...  :P

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #93 skrivet: 07 jul-12 kl 06:40 »
Åkej, gräva.  Men hur ska man ordna det?  Det känns som en mycket större grej ...  :P
Japp det är ju det. Väljer man burar med heltäckt botten så kan det vara svårlöst. Men ska man ha "naturligt slitage" kanske man ska sattsa på en bur med rastgård med ett nät en bit under jordytan. Frågan är äl mest varför i hela friden ni verkar vara så mycket för kallasfalt? Är det för att det är praktiskt?? Eller är det för att det ser fint ut?? Som jag tidigare sagt så bör ni tänka på att det tar mycket längre tid för kemikajer att avdunsta än vad många faktiskt förstår..

tinaw

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 07 jul-12 kl 09:55 »
Japp det är ju det. Väljer man burar med heltäckt botten så kan det vara svårlöst. Men ska man ha "naturligt slitage" kanske man ska sattsa på en bur med rastgård med ett nät en bit under jordytan. Frågan är äl mest varför i hela friden ni verkar vara så mycket för kallasfalt? Är det för att det är praktiskt?? Eller är det för att det ser fint ut?? Som jag tidigare sagt så bör ni tänka på att det tar mycket längre tid för kemikajer att avdunsta än vad många faktiskt förstår..

Vad använder du i dina burar?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #95 skrivet: 07 jul-12 kl 10:56 »
Vad använder du i dina burar?
Inget bara Brädor och spån. sen har jag en rastgård som är nersänkt en bit i marken. En lite mindre nätbur som jag kan flytta runt på sommaren. Men burvalet är ju som sagt upp till var och en.
Kan bara inte förstå vitsen med kallasfalten.. säkert jätte bra på många sätt men Varför?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 07 jul-12 kl 11:09 »
Kallasfalt eller annan invändig behandling skyddar trä, främst i golvet, mot fukt som annars snabbt bryter ner materialet. Kallasfalt är inte det effektivaste (penslingsbar fuktspärr för badrum är mycket bättre) men billigt och lika ofarligt som något annat.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #97 skrivet: 07 jul-12 kl 11:15 »
Kallasfalt eller annan invändig behandling skyddar trä, främst i golvet, mot fukt som annars snabbt bryter ner materialet. Kallasfalt är inte det effektivaste (penslingsbar fuktspärr för badrum är mycket bättre) men billigt och lika ofarligt som något annat.
Ok tack då vet jag varför ni använder er av det. Men så väldigt snabbt ruttnar inte mina bottnar i heller trotts att dom använder ett hörn som toa. Att byta var 5:e år ser jag inte som en så stor kostnad. -Men tack för svaret.

Pamilla

• Västergötland
Sv: Bygga burar
« Svar #98 skrivet: 07 jul-12 kl 13:29 »
Jag tycker att det är bra eftersom det går att städa så rent tack vare att inget kiss tränger in i trät. Det gör att det inte blir någon lukt kvar och buren hålls fräschare. Det tycker jag känns bra. Jag använder dessutom hörntoaletter i plast. Lättstädat m bra resultat. :)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #99 skrivet: 07 jul-12 kl 18:02 »
Hoppas att du är noga med att måla skivorna då.
Nej!
Det får kunderna göra själva, jag bygger burarna :)

Beekeepern ;)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser