Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVA ber hönsägare kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus! (gulaktig diarre)  (läst 71978 gånger)

lena70

• Gäst
Lika farligt som det är med avelsägg och livdjur, borde det vara att tex köpa INREDNING eller?. På hönsmarknader säljs det ju ochså ni vet, värpreden, redägg, foderatumater och dyrligt..Man vet ju ALDRIG vilka höns som haft det INNAN, och om de haft någon smitta eller varit sjuka..( allt går ju heller inte att vare sig tvätta eller sanera, och särskilt inte saker gjorda i TRÄ)Det är väl så att tex hönstyfus kan spidas ochså, om man köper tex ett begagnad värprede i trä på en hönsmarknad?.Tar hem värpredet och sätter upp det i sitt eget hönshus, smittspridning???. Är lite (MYCKET) förvånad ochså över att alla hönsmarknader fortsätter att pågå, trots att myndigheter varnar..?? Jag vet verkligen inte så mycket om smittspridning, men är det teoretiskt möjligt, att föra smitta vidare via sina egna skor??. Du besöker  en sk djurmarknad, du köper varken ägg eller djur, du kanske bara åker dit av annan anledning, du går runt där på marknaden, har samma skor där, åker hem till dina djur..( det är bara rent teoretiskt nu, oftast har man ju inte samma skor i djurstallarna som man har ute ibland folk..)Du har samma skor som du har gått med på marknaden, inne i hönshuset sedan hos dina egna djur= Smittspridning?.
Bara lite funderingar..
När man besöker större djuranläggningar, och för all del ochså mindre( tex höns, kobesättningar..mm), för att få komma in och titta( om man nu får det överhuvudtaget), gäller ofta klädbyte (skyddskläder) andra skor ( skoskydd) osv   osv  ..Och väl inne i djurstallet, se men inte röra ..Djur inom produktion, kollas regelbundet av vetrinärer och kollas så de inte är sjuka eller bär på smitta.( och äggen ochså)
Självklart blir det ochså i större anläggningar, mer spridning på smittor och annat, pga av djurtättheten. Men allt är mer kontrollerat och lättsanerat. Folk som kommer i kontakt med djuren,kan  kollas upp på ett annat sätt.
Hos privatpersoner  med djur är det oftast inte så..Vem som hellst kan skaffa djur, inga kontroller finns, det är sedan upp till djurägaren att ta sitt ansvar att kolla upp sjuka djur som de har. Och agera därefter. Sjukdomar och smittor, sprids lätt via andra djurägare, ägg och livdjur.
Djur kan se friska ut, men vara smittbärare, av olika smittor och sjukdomar, och det gör allt så svårt, det är då lätt att tro, att det som inte syns, finns inte.Eller det händer inte mig..
Myndigheter varnar för hönstyfus, vad händer?..Ingen vet hur utbrett smittan är eller var den kommit ifrån..De stackare som utsatts för smittan ( Jag känner verkligen för dig Tuppen Rut och lider med dig!) förlorar det käraste dom har..Hönsen på ett oerhört grymt sätt.Men ändå fortsätter livet därute, mer eller mindre, som vanligt..Människor fortsätter sälja livdjur och ägg på annonser och hönsmarknaderna fortsätter..Det är som inget hänt..Drömde jag bara att Sva gått ut med rikslarm??.
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 06:18 av Fru solvända »

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
 Helt rätt Fru solvända, det gäller inredning också. Och ja, det räcker med att du går runt för att ha oturen att få med dig smitta hem. Just höns har en hel del ganska smittsamma sjuksommar och parasiter. Jag hade gärna velat gå runt på Ramstalunds Hönsmarkand och bara tittat, det är ju så trevligt och roligt, men efter att ha tänkt efter så vågade jag inte. Jag har så fina höns att jag inte vill ta risken. Ibland måste man, det var ju trots allt där jag köpte mina förra året och det har gått bra med dem. Det är klart att man inte måste smitta hela sin besättning bara för att man besöker en marknad eller köper ägg eller höns men det är som med trafikolyckor, varje gång man sätter sig i bilen så finns risken där. Nackdelen med hönsmarknader är att man verkligen inte vet vilka som kommer dit. Köper du privat är det bara en person man behöver kolla upp men är är det totalt omöjligt. Samma gäller om man får med sig smitta hem.

Vill man gå så får man naturligtvis göra det men sätt nya djur i karantän och byt kläder, skor och duscha när du kommer hem. Då har man åtminstone minskat risken  :)

Paradisgården

• Västergötland
Alla djur provtas alltså inte när de kommer och tar prover? Utan det blir som stickprov (i dubbel bemärkelse ;))?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kbh

• Gäst
Ja hela livet är ett risktagande  så lås in er helt du kan ju bli över körd  ;)

Paradisgården

• Västergötland
Haha ;D, ja det är nog bäst. Nä, men skämt och sido - det är ju i alla fall bra att vara extra försiktig nu när man inte vet hur stor spridningen är ännu.

Det värsta med detta är ju att det kan få så stora konsekvenser. Man förlorar hela sin flock och kan inte kan starta om förrän efter lång tid. Även om bara ett enda djur är smittat så får man inte behålla några och inte ens flytta friska djur till något annat ställe på gården. Det är ett hårt slag. Inget jag vill vara med om i alla fall.
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 16:18 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TuppenRut

• Västergötland
Alla djur provtas alltså inte när de kommer och tar prover? Utan det blir som stickprov (i dubbel bemärkelse ;))?

Upp till ett visst antal provtas alla, därefter provtas en viss procent. Färnevik har nog koll på det där.

Jag skickade in en kyckling som dött till obduktion och då den bar på bakterien togs beslut om att alla djur skulle avlivas. Prover på de övriga togs i samband med avlivningen.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Smittas alla fåglar (gäss, ankor, gojor, finkar??) eller bara höns? (HÖNStyfus)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TuppenRut

• Västergötland
Vill man gå så får man naturligtvis göra det men sätt nya djur i karantän och byt kläder, skor och duscha när du kommer hem. Då har man åtminstone minskat risken  :)

Tror inte det hjälper, har man det på gården avlivas nog alla vare sig dom haft direktkontakt eller ej.

TuppenRut

• Västergötland
Smittas alla fåglar (gäss, ankor, gojor, finkar??) eller bara höns? (HÖNStyfus)

Spridning:
Bakterierna S. Pullorum och S. Gallinarum är speciellt anpassade till fjäderfän. De orsakar två sjukdomar som kallas pullorumsjuka (S. Pullorum) respektive hönstyfus (S. Gallinarum). Dessa sjukdomar drabbar främst tamhöns men även fåglar av andra arter till exempel kalkoner, fasaner, pärlhöns och ankor kan smittas och insjukna. Enstaka rapporter om fynd av S. Pullorum och S. Gallinarum finns rapporterat från människor. Vid både pullorumsjuka och hönstyfus kan fåglarna smittas horisontellt (framförallt genom kontakt med träck) eller vertikalt (från hönan via ägget till kycklingfostret). http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Bakteriesjukdomar/Salmonella/

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Tror inte det hjälper, har man det på gården avlivas nog alla vare sig dom haft direktkontakt eller ej.

Jag försöker lobba för allmänt smittskydd  ;) Det gäller att passa på, men du har naturligtvis rätt.

Paradisgården

• Västergötland

Ja, det är ju detta som är så synd... Att man inte kan ha nya djur för sig och testa dem innan man flyttar in dem till de andra - att det är så extremt hårt... Tycker man borde få behålla sina osmittade djur om man sätter dem någonstans där man inte haft de smittade djuren, och sedan kolla dem längre fram och istället få förbud på att sälja djur och ägg ett tag, tills det är konstaterat att allt gått bra. Känns hemskt att även osmittade, frisk djur skall drabbas och att man skall behöva förlora allt om bara något eller några djur bär på smittan.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Jag blir lite orolig för vilda fåglar. Smittar det till dom kan det bli problem :P Jag vet att många låter sina höns utfodras ute så andra fåglar kan äta och sånt. Börjas det spridas med vilda fåglar blir det extra jobbigt :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TuppenRut

• Västergötland
Jag försöker lobba för allmänt smittskydd  ;) Det gäller att passa på, men du har naturligtvis rätt.

Ett gott initiativ!  :)

kbh

• Gäst
Haha ;D, ja det är nog bäst. Nä, men skämt och sido - det är ju i alla fall bra att vara extra försiktig nu när man inte vet hur stor spridningen är ännu.

Det värsta med detta är ju att det kan få så stora konsekvenser. Man förlorar hela sin flock och kan inte kan starta om förrän efter lång tid. Även om bara ett enda djur är smittat så får man inte behålla några och inte ens flytta friska djur till något annat ställe på gården. Det är ett hårt slag. Inget jag vill vara med om i alla fall.
Va ja försökte skämta om var att somliga är ju helt maniska i sitt tänk  klart man ska va försiktig det är väll ingen som i fråga sätter men när det går till över drift då får det vara nog tycker ja . Ps ja blir faktiskt rädd hur maniska en del tänker och vadet kan få för följder
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 17:01 av Dbs »

Paradisgården

• Västergötland
Jaha :). Sant, mani är onödigt.
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 18:45 av Paradisgården »

Ulric Eriksson

• Gäst
Jag tycker det Galopp m fl skrivit i tråden är utmärkt. Det är väl bara bra om man kan få tips på hur man undvika att ha ihjäl sina djur?

kbh

• Gäst
Jag tycker det Galopp m fl skrivit i tråden är utmärkt. Det är väl bara bra om man kan få tips på hur man undvika att ha ihjäl sina djur?
Jo vist är många saker  men det slutar ju med att man inget kan handla av någon av rädsla för smitta  vare sig enskilt eller på höns marknader så till slut blir det väll så att inga fåglar får säljas fören dom blivit testade och transporterade i en kliniskt transport bil  med följde sanering efter leverans  med stora kostnader som följd  mm man kan bli hur rabiat som hälls i diskussion hur lågt man ska gå . så till slut har ingen vanlig liten alternativare råd att ha höns Om man nu ska måla fan på väggen riktigt .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Absolut och medvetenhet om smittspridning är bra.

Samtidigt bör man inte bli hysteriskt till överdrift. Vid normala salmonellautbrott sätter SJV upp karantänszoner runt drabbade besättningar och stoppar all handel med djur i området. SJV har mandat att göra samma sak även med denna Salmonellaform. Det är inte gjort i dagsläget. Jag tolkar det som att SJV  inte bedömer spridningen och spridningsrisken som så stor.
På sin hemsida skriver man i texten om Hönstyfus bla "undvik om möjligt att köpa in levande fåglar..." Hade man bedömt detta som ett stort och allvarligt problem tror jag personligen att formuleringen hade varit skarpare.

Det gör det förvisso inte mindre tragiskt för drabbade besättningar och jag lider verkligen med er som har fått slakta ut eller går i ovisshet.  Men inte desto mindre... Om man skulle isolera sig och sluta umgås med hönsfolk och sluta byta avelsägg varje gång en smittsam sjukdom påvisas i någon besättning i Sverige så skulle hönhobbyn snabbt dö ut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kbh

• Gäst
Absolut och medvetenhet om smittspridning är bra.

Samtidigt bör man inte bli hysteriskt till överdrift. Vid normala salmonellautbrott sätter SJV upp karantänszoner runt drabbade besättningar och stoppar all handel med djur i området. SJV har mandat att göra samma sak även med denna Salmonellaform. Det är inte gjort i dagsläget. Jag tolkar det som att SJV  inte bedömer spridningen och spridningsrisken som så stor.
På sin hemsida skriver man i texten om Hönstyfus bla "undvik om möjligt att köpa in levande fåglar..." Hade man bedömt detta som ett stort och allvarligt problem tror jag personligen att formuleringen hade varit skarpare.

Det gör det förvisso inte mindre tragiskt för drabbade besättningar och jag lider verkligen med er som har fått slakta ut eller går i ovisshet.  Men inte desto mindre... Om man skulle isolera sig och sluta umgås med hönsfolk och sluta byta avelsägg varje gång en smittsam sjukdom påvisas i någon besättning i Sverige så skulle hönhobbyn snabbt dö ut.
Tack för dom orden .

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Orsaken till att SJV inte bryr sig så mycket är för att det är hobbyhöns som drabbas, inte produktionsdjur eller människor. Ärligt talat skiter de i hobbyhöns eftersom det finns alltid höns kvar någonstans. De riktiga hönsveterinärerna bara skakar på huvudet åt hobbybesättningarna. Arbetar man med produktionshöns (rådgivare, veterinär etc.) får man inte ha egna höns och man måste ha minst två dagar mellan besök i olika besättningar utöver de mycket strikta hygienkrav som finns (och som vi inte ska gå in på  ;D) Så att ha SJV som säkerhet fungerar inte.

Sen vill jag bara understryka att det är upp till var och en. Jag vill bara informera dels om riskerna och vad man kan göra. För min del är det definitivt upp till var och en men jag kan känna att man kanske kan stoppa upp ett par veckor tills man sett om man kan härleda smittan till fler besättningar. Det är extrema konsekvenser just med den här sjukdomen för med sig då man inte får ha höns på flera år efter. Men jag förespråkar inte hysteri utan eftertänksamhet. Det kan kännas överdrivet men jag vet att det jag säger är befogat. Har jag informerat er här kan jag sova gott om natten. Men sen är det helt upp till var och en vad man vill göra med informationen. Själv skulle jag gärna skaffa fler höns och jag tycker att hönsbytardagar är fantastiska tillställningar men som jag har sagt så vågar inte jag riskera mina gullepluttar i dagsläget. Hittar jag en besättning som jag uppfattar som säker kan även jag (trots att jag är hysterisk  ;) ) tänka mig att ta in avelsägg men i dagsläget väljer jag att ligga lågt.

Jag hoppas att det bara är ett mycket begränsat antal besättningar som drabbats och att det inte uppkommer några fler fall och som sagt, gör som ni vill, det är helt upp till var och en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser