Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVA ber hönsägare kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus! (gulaktig diarre)  (läst 67238 gånger)

Lisen

  • Inlägg: 88
När kan de tänkas få koll på läget tror ni?
Vill så gärna ta in avelsägg men vågar inte förrän de gått ut med hur spritt eländet är..

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland

Vad som vore intressant att veta är hur det hela uppkom. Jag menar, var det en olycksalig "import"?  Eller har det bara dykt upp oförklarligt?
Jag hoppas att det är det första,  för annars kan det betyda att smittan finns varsomhelst och inte upptäckts bara för att ingen letat efter den.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Man håller nog på att utreda vart det kommer ifrån. Troligt är dock att det är hönsägare som inte lämnar in sina höns till obduktion i kombination med personal som fastställer fel dödsorsak  :-\ Reservoaren är hobbyhönsägare men vi få hoppas att det kommit in via importägg/djur det skulle kännas mycket bättre.

Har man någon släkting som vill ha höns över sommaren så kan man ju fråga om de vill ha de nya djuren en tid. Är de friska så kan man ju introducera dem till sin egen besättning. Det är nog många som tycker att det skulle vara roligt med höns under sommaren. Det är klart att det här inte ska förlama hela hönssverige men däremot så kan man ändra sina rutiner  :)

Och hälsar man på så behöver man inte pilla med hönsen utan hålla sig på andra sidan trädgården och byta kläder, skor o duscha när man kommer hem.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Jag har en engelsk bok om sjukdomar på fjäderfä.  Där tycks man inte se så allvarligt på hönstyfus, mer som en sjukdom vilken som helst. Man kan själv ta blodprov om man vill, och något tal om "stamping out" och sanering är det inte. Man avlivar sjuka djur bara.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Ja, sjukdomen i sig är inte den allvarligaste på denna jord och är ju dessutom begränsad till fjäderfä. Men regelverket i Sverige är hårt och problemet här är att man får kroniska smittspridare så risken är stor att man får spridning till alla besättningar vilket i slutända ökar risken att smittan kommer in i produktionsbesättningarna och där blir konsekvenserna mycket allvarliga. Det kan stoppa hela produktionen av ägg och kött vilket, om man har otur aldrig kan återhämta sig. Så för den lilla besättningen skapar det inga stora problem utan är som vilken sjukdom som helst men för de stora besättningarna som är beroende av produktion är det mycket allvarligt. Och här ser regelverket till produktionsdjuren som ska skyddas och därför slår man hårt mot de små besättningarna för att strypa smittan.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Skulle det vara så att alla djur som blev smittade dog skulle det vara ett lättare regelverk eftersom smittspridarna dör, problemet är de kroniska smittospridarna som blir lucköppnare för andra, allvarligare sjukdomar dessutom. Har man en sjukdom i besättningen minskar moståndskraften mot andra sjudomar så långsiktigt skapar spridningen av denna sjukdom stora risker för både människa och djur  :-\

lena70

  • Gäst
Ja, sjukdomen i sig är inte den allvarligaste på denna jord och är ju dessutom begränsad till fjäderfä. Men regelverket i Sverige är hårt och problemet här är att man får kroniska smittspridare så risken är stor att man får spridning till alla besättningar vilket i slutända ökar risken att smittan kommer in i produktionsbesättningarna och där blir konsekvenserna mycket allvarliga. Det kan stoppa hela produktionen av ägg och kött vilket, om man har otur aldrig kan återhämta sig. Så för den lilla besättningen skapar det inga stora problem utan är som vilken sjukdom som helst men för de stora besättningarna som är beroende av produktion är det mycket allvarligt. Och här ser regelverket till produktionsdjuren som ska skyddas och därför slår man hårt mot de små besättningarna för att strypa smittan.
Jag är inte hysterisk, bara realistisk..Precis som Galopp skriver, så kan följderna av hönstyfus  bli katastrofala..

lena70

  • Gäst
Skulle det vara så att alla djur som blev smittade dog skulle det vara ett lättare regelverk eftersom smittspridarna dör, problemet är de kroniska smittospridarna som blir lucköppnare för andra, allvarligare sjukdomar dessutom. Har man en sjukdom i besättningen minskar moståndskraften mot andra sjudomar så långsiktigt skapar spridningen av denna sjukdom stora risker för både människa och djur  :-\
Instämmer!.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Ja, sjukdomen i sig är inte den allvarligaste på denna jord och är ju dessutom begränsad till fjäderfä. Men regelverket i Sverige är hårt och problemet här är att man får kroniska smittspridare så risken är stor att man får spridning till alla besättningar vilket i slutända ökar risken att smittan kommer in i produktionsbesättningarna och där blir konsekvenserna mycket allvarliga. Det kan stoppa hela produktionen av ägg och kött vilket, om man har otur aldrig kan återhämta sig.
Å nej, då skulle man inte kunna knöka in så många djur per kvadratmeter och förda upp dem på det vidriga sätt som görs idag utan hade tvingats återgå till färre djur på större ytor med mindre smittryck som följd. Katastrof för då skulle konsumenten inte kunna köpa salmonellafri kyckling för 19,90kr/kg och ägg för 2kr/st  :P

Shit  :o :o :o  man kanske rentutav skulle tvingas att lära sig hygien i köket igen och koka långkok....

Ärligt talat hade hönshållningen med tanke på djurtäthet sett annorlunda ut så hade behovet för de befintliga smitskyddsreglerna inte funnits....  Det är alltid trångboddhet och dåligt vatten som är det största problemet vid risk för epidemier, oavsett om det gäller folk eller fä. Dåligt vatten är sällan ett problem i Sverige....

(Sorry men jag kunde inte låta bli  8) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Å nej, då skulle man inte kunna knöka in så många djur per kvadratmeter och förda upp dem på det vidriga sätt som görs idag utan hade tvingats återgå till färre djur på större ytor med mindre smittryck som följd. Katastrof för då skulle konsumenten inte kunna köpa salmonellafri kyckling för 19,90kr/kg och ägg för 2kr/st  :P

Shit  :o :o :o  man kanske rentutav skulle tvingas att lära sig hygien i köket igen och koka långkok....

Ärligt talat hade hönshållningen med tanke på djurtäthet sett annorlunda ut så hade behovet för de befintliga smitskyddsreglerna inte funnits....  Det är alltid trångboddhet och dåligt vatten som är det största problemet vid risk för epidemier, oavsett om det gäller folk eller fä. Dåligt vatten är sällan ett problem i Sverige....

(Sorry men jag kunde inte låta bli  8) )

Och du har helt rätt. Det är därför jag skaffade höns. För att slippa beblanda mig med eländet. Och jag tycker som du, att man kunde lära sig mathygien istället. Men tyvärr är inte fallet så  :-\ Och därför måste man passa sig som hobbyhönsägare. Jag gick ju hönskursen nu som då har hela fokus på produktionsdjuren och hobbybesättningarna anses mest vara smittospridare.......

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Ja, precis. Det är ju inget farligt, bara man värmer maten ordentligt, och tänk var mycket mer näring och smak det skulle bli på både äggen och köttet om djurhållningen blev bättre.. Tråkigt att alla som försöker hålla djur på ett naturligt sätt skall drabbas så hårt pga industrin.. och så pratar de om att värna om de små och miljön, och jobba för ekologisk produktion ::).

Därför jag skaffade höns också - för att få RIKTIGT kött och RIKTIGA ägg. Inte bara vattenblask och protein, utan smak, vitaminer och mineraler också, samt lyckliga djur.
« Senast ändrad: 07 jun-12 kl 14:43 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

lena70

  • Gäst
 Myndigheter värnar om de STORA producenterna, och INTE om de små.. Gillar inte alls, alla dessa "djurfabriker"!. Men det är så verkligheten är, och de lär väl bli kvar, och bli större och tillslut utrota de mindre djurbesättningarna..
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 06:35 av Fru solvända »

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
Å nej, då skulle man inte kunna knöka in så många djur per kvadratmeter och förda upp dem på det vidriga sätt som görs idag utan hade tvingats återgå till färre djur på större ytor med mindre smittryck som följd. Katastrof för då skulle konsumenten inte kunna köpa salmonellafri kyckling för 19,90kr/kg och ägg för 2kr/st  :P

Shit  :o :o :o  man kanske rentutav skulle tvingas att lära sig hygien i köket igen och koka långkok....

Ärligt talat hade hönshållningen med tanke på djurtäthet sett annorlunda ut så hade behovet för de befintliga smitskyddsreglerna inte funnits....  Det är alltid trångboddhet och dåligt vatten som är det största problemet vid risk för epidemier, oavsett om det gäller folk eller fä. Dåligt vatten är sällan ett problem i Sverige....

(Sorry men jag kunde inte låta bli  8) )

*applåderar*  :-*
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Skogsnatt

  • Gäst
Å nej, då skulle man inte kunna knöka in så många djur per kvadratmeter och förda upp dem på det vidriga sätt som görs idag utan hade tvingats återgå till färre djur på större ytor med mindre smittryck som följd. Katastrof för då skulle konsumenten inte kunna köpa salmonellafri kyckling för 19,90kr/kg och ägg för 2kr/st  :P

Shit  :o :o :o  man kanske rentutav skulle tvingas att lära sig hygien i köket igen och koka långkok....

Ärligt talat hade hönshållningen med tanke på djurtäthet sett annorlunda ut så hade behovet för de befintliga smittskyddsreglerna inte funnits....  Det är alltid trångboddhet och dåligt vatten som är det största problemet vid risk för epidemier, oavsett om det gäller folk eller fä. Dåligt vatten är sällan ett problem i Sverige....

(Sorry men jag kunde inte låta bli  8) )

Klart att den som hade velat kunde köpa för samma pris ändå. Det är ju bara att importera! Ingen ska slå i mig att saken och ting egentligen förändras för att lilla Sverige hittar på något nytt. Världen är full av det gamla ändå. Varför tror ni tex att importerad kyckling är billigare än svensk? Fler per ytenhet och lägre avgifter så klart.

lena70

  • Gäst
Klart att den som hade velat kunde köpa för samma pris ändå. Det är ju bara att importera! Ingen ska slå i mig att saken och ting egentligen förändras för att lilla Sverige hittar på något nytt. Världen är full av det gamla ändå. Varför tror ni tex att importerad kyckling är billigare än svensk? Fler per ytenhet och lägre avgifter så klart.
..och sämre djurskydd..Om svensken får välja , tar han/hon oftast det billigaste i butiken..Det billigaste är som du skriver, oftast ( alltid?) ifrån utlandet..Här i sverige värnas om djuren, vi har ibland det hårdaste djurskyddet i världen (och det ska vi vara glada över) men tillföljd av det, blir maten dyrare..

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Klart att den som hade velat kunde köpa för samma pris ändå. Det är ju bara att importera! Ingen ska slå i mig att saken och ting egentligen förändras för att lilla Sverige hittar på något nytt. Världen är full av det gamla ändå. Varför tror ni tex att importerad kyckling är billigare än svensk? Fler per ytenhet och lägre avgifter så klart.
Helt rätt, men salmonellafritt är inte en garanti på importerat kycklingkött  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Och det är ju skillnad på djur och djur uppenbarligen. Orsaken är att fjäderfä över lag har fler sjukdomar som även smittar männsikor men i allafall.

http://www.sva.se/sv/Mer-om-SVA1/Pressrum/Nyheter-fran-SVA/Lag-folkhalsorisk-med-vanlig-farsalmonella-/

Skogsnatt

  • Gäst
Helt rätt, men salmonellafritt är inte en garanti på importerat kycklingkött  ;)

Det är helt sant, det görs bara stickprov

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Har alla som tagit prover fått svar?  Var det bara de 2 som det står på hemsidan som gett positiva svar?     Vore ju könt om det stannade vid det ... :-\

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Kollade med Jordbruksverket och provtagning pågår för fullt. Hon poängterade vikten att lämna in sjuka djur så ni som har oförklarliga dödsfall, lämna in era djur omgående. Better be safe than sorry  :-\


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
sayerbýr, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser