Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jod / iod  (läst 2911 gånger)

martinki

• ljuspunkt
Jod / iod
« skrivet: 17 nov-06 kl 19:19 »
Hej,

driven av ren nyfikenhet vill jag gärna veta av Er proffs här om det är så att djuren med näringstillskott tvångsmedicineras med jod här i Sverige, så som det sker i Tyskland och England, t.ex.? Är det någon som vet?

Detta gäller alltså egentligen alla djur, inte bara kor, men jag måste bestämma mig för något här, så blev det kor.

Kan inget om djurhållning och kom inte  hit för att avgöra om jod är bra eller dålig, vill bara höra hur det går till i det officiella Sverige, någon kanske har haft insyn innan han /hon blev alternativ bonde så att säga.

Hej då
Martin

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Jod
« Svar #1 skrivet: 18 nov-06 kl 04:44 »
om det är så att djuren med näringstillskott tvångsmedicineras med jod här i Sverige, så som det sker i Tyskland och England, t.ex.?

??? tvångsmedicineras med Jod...

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

martinki

• ljuspunkt
Re:Jod / iod
« Svar #2 skrivet: 18 nov-06 kl 08:37 »
Hej,

de nämnda länderna har systemsatt att kosttillskott för djuren  (mineraler, osv.) anrikas med jod (kaliumjodid) som på den vägen naturligtvis kommer att finnas i mjölken, köttet, osv.

Jag kallade detta för "tvångsmedicinering" för att jag hade inte ett bättre ord. Jod har stark medicinsk verkan och är därför ett medicinskt ämne som i de andra länderna ges i förebyggande syfte.

Är man jodallergiker får man då t.ex. inte äta nåt som kommer från dessa länder, det sägs att uppskattningsvis 10-16 % av t.ex. alla tyskar lider redan idag av det myckna jodet i deras mat (ofta utan att veta om det). Tyskland som gammal kulturland spred jodsaltet som frälsning för struma stort på 80-talet, sedan försattes även djurfodertillskott med jod. Räkningen är enkel: äter man ett jodberikat ägg med jodsalt på jodhaltigt smör på jodsalthaltigt bröd med jodhaltig korv på, och dricker sitt kaffe med jodhaltig mjölk: då får man för mycket av ämnet redan vid frukosten.

Eftersom jag känner många i min omgivning med massiva sköldkörtelproblem så ville jag gärna veta av Er djurproffs hur det står till med jodet i Sverige: är näringstillskotten berikade här också?  (Mineralblandningar eller dylikt). För jag ser liksom att historien upprepar sig: i Tyskland fick många på sistone äntligen sin diagnos "jodallergi" medans stackarna här fortfarande får lida utan diagnos och bollas mellan läkarna. Jag som lekman får lyssna på samma sorters historia än en gång här i Sverige, det är därför jag är nyfiken och ställer den frågan här!

Tack för hjälpen!
Martin

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 nov-06 kl 09:49 »
Aha.... i Mineralfoder finns ju Jod tillsatt 150 mg per kilo  ;D
Men hur det är (mängmässigt) i förhållande till den Tyska givan har jag inte en aning om) så uppgiften blir ju i sig värdelös...

Dessutom är det ju bra att det är tillsatt, i de områden vi har Tjernobyl foder till djuren finns ju en fördel också  8) Inte kul med djur som får Sköldkörtelfel..

Vi brukar väl vara lite Jodbristiga i många delar av Sverige så....
Men det är väl fisk som är Jodrikast, och det äter inte korna.

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #4 skrivet: 18 nov-06 kl 14:22 »
Hej!

Tack för svaret! Är det så att man ge djuren detta mineralfoder frivilligt eller är det så att säga skrivet någonstans att: har man kor så måste man ge de si och så mycket av det där och det här, osv?

I min fantasi är det frivilligt att man tar till "tillsatser", i min värld liksom är kossan på vift i skogen och småäter på alla blommor och svampar så att den är helmätt när den kommer hem. Men det kanske inte stämmer överens med verkligheten ;)

Tjernobyl, ja. Även Tyskland betraktas officiellt än så länge som jodfattigt, men i och med att allting blir "joderat", så får folk för mycket jod och det får motsatt effekt, då blir de sjuka. Sedan finns det jod och jod: natriumjodid är bra, det är det naturliga jodet vill jag minnas, kaliumjodid är lite mera omstridd (men billigare) och det är det vi alla får serverat.

Hej då!
Martin
« Senast ändrad: 18 nov-06 kl 14:23 av martinki »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 18 nov-06 kl 18:15 »
även djur behöver en del jod...
precis som människor...

Ger man kalnäring tex kalvolack så fick kalvarna förr pälslös nos och andra difusa symtomer...
tillsatte man lite salt med jod så för svann denna symtom...

Själv så ger jag alltid kalvarna komjölk....

Men visst finns det jod i mineral foder och i färdig foder  tex pellets...
Även i vissa salt stenar.. men det finns äve saltstenar utan tillsatser...

Men djuren behöver mineral foder annars får de dåligt imunförsvar och blir känsligar för sjukdomar... och parasiter...
det finns rekomendationer på hur mycket mineralfoder man bör ge...

Men har du tex egen säd och även ger lex löv, gran ris och bark till dina får och getter så får de ju i sig en hel del nyttigt även där...

Men mineraler bör man ge i allafall...

det finns oerhört många olika fabrikat av mineralfoder...
så man kan ju kolla vilet som passar...

Men för att djuren skall må bra och vara friska så är det nödvändigt med mineraler och salt....
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

martinki

• ljuspunkt
« Svar #6 skrivet: 18 nov-06 kl 18:34 »
Hej!

Okej! Då noterar jag att det är frivilligt och att man själv har valet. Tack för Era svar!

Martin

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 18 nov-06 kl 20:15 »
Men mineraler bör man ge i allafall...

det finns oerhört många olika fabrikat av mineralfoder...
så man kan ju kolla vilet som passar...

Men för att djuren skall må bra och vara friska så är det nödvändigt med mineraler och salt....

Fast jag håller inte med riktigt, i mitt grovfoder finns det så mycket mineraler att jag inte behöver ge något extra, bortsett från selen. (Till hästarna i och för sig, men principen är ju densamma till alla djurslag.) Tvärtom kan det vara skadligt att tillsätta extra mineralfoder om behovet redan är uppfyllt. Risken är ju också att man äventyrar kvoten mellan tex fosfor och kalcium. För mycket skämmer allt, är det inte så man brukar säga?  ;)
« Senast ändrad: 18 nov-06 kl 20:16 av Falin »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 19 nov-06 kl 00:30 »
Fast jag håller inte med riktigt, i mitt grovfoder finns det så mycket mineraler att jag inte behöver ge något extra, bortsett från selen. (Till hästarna i och för sig, men principen är ju densamma till alla djurslag.) Tvärtom kan det vara skadligt att tillsätta extra mineralfoder om behovet redan är uppfyllt. Risken är ju också att man äventyrar kvoten mellan tex fosfor och kalcium. För mycket skämmer allt, är det inte så man brukar säga?  ;)

Överhuvudtaget bör man ju analysera sitt foder för att veta vad man behöver tillsätta eller ej. Jag har hittills aldrig varit med om att inte behöva ge mineraler (kalcium/fosfor balansen har dessutom varit skev åt olika håll på samma lägdor olika år) men jag har haft flera år då jag klarat mig utan kraftfoder då värdena för grovfodret varit så bra.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 19 nov-06 kl 00:37 »
beroende på var man bor i landet och vilken typ av djur och ras har ju stor betydelse...'
även hästar är ju olika... tex olika på näringsbehov på russ som bara motioneras i skogen eller ett varmblod i träning..

bor du tex i nord uppland med kalk haltig mark eller i norlands inland med kalk fattigt...

ja för att vara riktigt noga bör man ju analysera fodret...

men tex får är känsliga för mineral brist...

även kor ...

det skall tex vara rätt kalk och fosfor kvot... för djur slaget...
även hästar kan må dåligt av fel Ca/P kvot...

Men man kan tala med sin lant männen - ja granngården heter det väl- fördäljare då brukar de ha ett mineral foder som heter EFFEKT LÅG som man ger till kor som äter mest grovfoder...  låmjölkare o sinkor tex...

men som sagt det finns massor med olika märken...

finns ju tex slick balja... om man inte vill använda vanligt mineral foder på säck...

använd sunt förnuft...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 19 nov-06 kl 03:35 »
Överhuvudtaget bör man ju analysera sitt foder för att veta vad man behöver tillsätta eller ej. Jag har hittills aldrig varit med om att inte behöva ge mineraler (kalcium/fosfor balansen har dessutom varit skev åt olika håll på samma lägdor olika år) men jag har haft flera år då jag klarat mig utan kraftfoder då värdena för grovfodret varit så bra.

Ja, analys är ju en förutsättning, det missade jag att skriva. Där kan man spara in mycket pengar! De senaste åren har faktiskt mitt grovfoder innehållit tillräckligt med mineraler, men precis som du säger har ca/p balansen ibland varit skev.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
Be, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser