om det är så att djuren med näringstillskott tvångsmedicineras med jod här i Sverige, så som det sker i Tyskland och England, t.ex.?
Men mineraler bör man ge i allafall...det finns oerhört många olika fabrikat av mineralfoder... så man kan ju kolla vilet som passar...Men för att djuren skall må bra och vara friska så är det nödvändigt med mineraler och salt....
Fast jag håller inte med riktigt, i mitt grovfoder finns det så mycket mineraler att jag inte behöver ge något extra, bortsett från selen. (Till hästarna i och för sig, men principen är ju densamma till alla djurslag.) Tvärtom kan det vara skadligt att tillsätta extra mineralfoder om behovet redan är uppfyllt. Risken är ju också att man äventyrar kvoten mellan tex fosfor och kalcium. För mycket skämmer allt, är det inte så man brukar säga?
Överhuvudtaget bör man ju analysera sitt foder för att veta vad man behöver tillsätta eller ej. Jag har hittills aldrig varit med om att inte behöva ge mineraler (kalcium/fosfor balansen har dessutom varit skev åt olika håll på samma lägdor olika år) men jag har haft flera år då jag klarat mig utan kraftfoder då värdena för grovfodret varit så bra.