ÅKej, vad ger ni mej då för paltbröd med fläsk, potatis och vit sås?Utan lök, utan lingon!!!
Korvkaka är mest korngryn och inälvor, och blodpudding är mest blod och mjöl. Sås är helt onödigt till. Snacka om lyx...
Brunsås i vardagsform består av vatten, salt, soja och eventuellt lite av stekfettet och något mjöl. Soja är lite lyx och kan med fördel skippas. Basmat och det man ska bli mätt av är rotfrukter, bröd och gröt. Resten är gottabed.
Korngryn. Mjöl. Potäter. Ge dig nu karl, du vet tydligen inte vad du talar om!
Jo, att man ska vara sparsam med det som kräver extra arbete och andra resurser.
Kreativiteten är stor, när erfarenheter samlas så här. Jag läser upp svaren för min synskadade hustru, och då berättade hon att hon från flera amerikaner hört att svenskarna blandar en äggula i kaffet.Någon som provat?
Jag delade studentkorridor med en tjej från England och hon brukade äta wienerbröd med smör, majonnäs och ost till frukost. Jag smakade en gång men tyckte det smakade för mycket fett
Jag fick lära mig att man skulle ha mald kardemumma på stuvade makaroner när jag växte upp. Ingen i min omgivning, oavsett vart i landet jag har bott, har någonsin provat den varianten. Och jag som trodde att "alla" åt stuvade makaroner med mald kardemumma!? Detta lilla exempel på annorlunda kryddning kan bero på att min far troligvis tog fel på muskotnöt och kardemumma. Hursomhelst är jag glad att det blev som det blev. Jag njuter av smaken!