Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smakkombinationer med hög märklighet  (läst 31019 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Smakkombinationer med hög märklighet
« Svar #140 skrivet: 18 jul-12 kl 16:39 »
Ja nu äter man ju inga mängder grillkrydda iofs. Men jag brukar göra min egen grillkrydda faktiskt. Ska man akta sig för glutamat tror jag det finns mer att hämta i andra livsmedel än grillkrydda. All färdigmat tex och asiatiskt, buljonger, mixer etc.
Det räcker med små mängder. Själv är jag allergisk mot glutamat, får smällande huvudvärk av det. Och färdigmat har jag aldrig ätit i hela mitt liv, det är inte människovärdig föda. Mat från grunden, rena kryddor som jag stöter själv, är det som gäller här. Även om man är besvärlig i andras ögon, som inte kan äta på snabbmatsställen, ofta inte på vanliga restauranger heller, och som inte äter en hel del av maten som bjuds på kalas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LimJans

• Dalarna
« Svar #141 skrivet: 18 jul-12 kl 18:51 »
Råkakor eller kokta rotsaker med philadelphiaost

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #142 skrivet: 01 sep-12 kl 22:13 »
Efter plommonmarmeladskoket idag ställde jag fram en liten skål till dottern, så hon skulle få en uppfattning om resultatet.
Hon vill inte äta marmelad med sked. Hon ville doppa sin wienerkorv i det.
Och det var tydligen smaskens.  ;D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #143 skrivet: 01 sep-12 kl 22:57 »
Efter plommonmarmeladskoket idag ställde jag fram en liten skål till dottern, så hon skulle få en uppfattning om resultatet.
Hon vill inte äta marmelad med sked. Hon ville doppa sin wienerkorv i det.
Och det var tydligen smaskens.  ;D

Det kanske inte är så dumt? Smakkombinationen borde väl inte ligga alltför långt ifrån leverpastej (eller någon slags sylta/paté) med cumberlandsås?

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #144 skrivet: 02 sep-12 kl 17:18 »
kyckling med vinbärsgele, porterstek med inlagd pumpa, ädelostar med fikonmarmelad.
Näe.. Hon fattar grejen och är utan de fördomsfulla ramarna.  ;D

TheoA

• Södermanland
« Svar #145 skrivet: 27 sep-12 kl 19:02 »
Jag tycker också mjukglass och pommes, det är hur gott som helst. Och choklad tycker jag passar till pommes oxå.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Varg-älva

• Finland
« Svar #146 skrivet: 27 sep-12 kl 19:10 »
Knäckebröd med smör, nektarinsylt och inlagd gurka.

Och nej, det var inte gott.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #147 skrivet: 28 sep-12 kl 10:05 »
onsala korv i skivor med ett lager fläderbärsylt på. :)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #148 skrivet: 28 sep-12 kl 10:56 »
...läst igenom en hel del spännande kombinationer... en barndoms favorit för mej va . limp macka med smör,tjocka skivor falukorv och en väldans massa majonäs på det :-) och så ett glas Oboy...smaskens!!!
Sen sockrade jag på blodpuddingen, och ville ha ketchup på gröten.. men det fick jag inte :-/ mamma åt däremot messmör på plättar.... och apelsin marmelad till mannagrynsgröt.... konstiga kombinationer för mej :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #149 skrivet: 28 sep-12 kl 18:22 »
Vi har fått våfflor med mesost och även våfflor med något gräddfilaktigt.  Det var i Norge och gott.

Min älskade hustru trodde att osötade våfflor skulle passa bra med sill, det blir nog prov framöver.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #150 skrivet: 28 sep-12 kl 19:49 »
Apelsinmarmelad på mannagrynsgröt åt vi när jag var liten, nu faller det mest på att jag inte kan göra mannagrynsgröt utan att bränna sönder en gryta varje gång...

Filmjölk med ingefära är också väldigt gott, det brukade vi också äta när jag var liten, antingen bara ingefära och lite socker, eller ibland kanel. Cornflakes och sånt hade vi sällan.

Ost och  marmelad på smörgås tycker jag är jätteäckligt, men många gillar det har jag förstått.

Och saffranslussekatt med kaviar på låter också riktigt vidrigt, jag har bara sett en kille äta det, aldrig smakat själv.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #151 skrivet: 28 sep-12 kl 20:42 »
Jag åt ofta mackor med gurkskivor och mycket socker på som barn. Mamma sockrade frikostigt mycket vi barn åt, tomater, gröt, pannkakor etc. Gott ;D Blev smått chockad när jag upptäckte att folk hade salt på tomaterna och gurkan. Äter fortfarande med socker :-[
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #152 skrivet: 09 nov-12 kl 17:01 »
Tidigare i tråden har det skrivits om ost och kaviar som smörgåspålägg. En av deltagarna i gruppen jag leder kröner sina smörgåsar (med ost och kaviar) med skivad rödlök. 

Vitis

• Skåne
« Svar #153 skrivet: 10 nov-12 kl 10:15 »
Sonen, 2,5år, vill alltid ha ost på sin kaviarmacka. För att inte bli kladdig på fingrarna, säger han.

Jag har smakat, ingen höjdare enl. mig.  :P

Däremot så äter jag nästan varje dag mackor med kaviar och majonnäs. 

Fast majonnäs kan man ju ha till allt... :-[

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #154 skrivet: 10 nov-12 kl 10:36 »
Edgar: pannkaksrulle med ansjovis, dill o lök funkar ju, så varför inte våfflor?  :)

Socker är ju en smakförhöjare, en slags naturlig glutamat sas, så att man använder det ser jag inte som ngn konstighet. Att strö lite sött på ngt mkt salt brukar ju också funka o förhöja smaken, se på asiaterna som är väldigt noga med att balansera sött, surt o salt. Men man ska kanske tänka sig för lite med tanke på hur onyttigt det är!

Själv får jag alltid höjda ögonbryn när jag förespråkar en god bit brieost tillsammans med hemkokad kolasås, gärna med ett par jordgubbar till! Ja, jordgubbar funkar mkt bra till ost. En njalla med smör, getost (helst en hyfsat lagrad caprin ed) o jordgubbar är *smaskens* ute i trädgården en sommarmorgon!  :P
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

valleomia

• Västerbotten
« Svar #155 skrivet: 03 dec-12 kl 11:18 »
Min morfar va lite speciell.. Han tyckte att pannkakor me grädde behövde lite mer salt så han la alltid upp ett par Saltsillar på tallriken också.. Har inte prövat själv och kommer inte göra det heller.. Kan nog tänka mig att den kombon inte tilltalar många..

/Mia
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #156 skrivet: 27 dec-12 kl 19:33 »
Jag gjorde mitt egna julgodis i år och det var rischoklad med rökt lax och russin. Smaken blev lite udda men godare än vad man kan tro. 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #157 skrivet: 30 dec-12 kl 22:34 »
Känner en som jobbar på ålderdomshem. Och en av gubbarna där har verkligen underliga kombinationer. När han får en tallrik gröt så vill han att man ska blanda ner "gammal" mat som står i kylskåpet eller så. Tex en halv bit ostkaka, en bit köttfärslimpa och sånt. Kan vara uppåt 10 olika saker i gröten/filen..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser