Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grishuvud, svans och fötter  (läst 5646 gånger)

drömmer

• Gäst
Grishuvud, svans och fötter
« skrivet: 15 nov-06 kl 13:39 »
Hej
Här i Tyskland finns det ganska mycket att välja på i köttdiskarna i affären. Jag äter inte kött men jag har ändå börjat undra vad man egentligen lagar av en del saker....

Vad skulle ni laga av ett grishuvud, en grissvans eller grisfötter?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Grishuvud, svans och fötter
« Svar #1 skrivet: 15 nov-06 kl 13:46 »
Hej
Här i Tyskland finns det ganska mycket att välja på i köttdiskarna i affären. Jag äter inte kött men jag har ändå börjat undra vad man egentligen lagar av en del saker....

Vad skulle ni laga av ett grishuvud, en grissvans eller grisfötter?
Fötterna skrapas och skrubbas och läggs in i konserveringar.
Skallen brukar jag koka tills köttet släpper från ben och sedan stuva det. Ett grishuvud ger minst tre kilo gott kött.
Svansen tror jag inte att jag någonsin ätit men jag har använt den till buljongkok.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 19 nov-06 kl 00:47 »
av gris huvud gör du tex sylta , pölsa osv...
som sagt mycket kött är det på huvudet...

och gris fötter - de rimmas och kokas... det finns dem som inte klarar en jul utan inkokta grisfötter!!!

liksom tunga... rimmas och kokar... jätte god smörgåsmat...man skalar tungan och skär den sedan i tunna skivor ...

förr fick man lära sig detta att ta tillvara hela djuren i skolköket... min mamma är jätte duktig på detta... hon gör lever pastej, pressylta, kalvsylta- kallas för pruttfink hos oss...
pölsa så klart... osv...

Själv så saknade jag verkligen detta när man gick lantbruks utbildning på 80talet... tänk om de hade haft ett tillval-
- att ta reda på kött och chark från gårdens djur....

Det finns inget så gott som mammas hemgjorda pölsa, leverpastej, tunga och syltor :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 18:45 »
Har du några recept? Jag vet knappt vad pölsa är, sylta minns jag från barndomen som äckligt. Men nu blir nog grisen plötsligt slaktad i helgen och jag vill ta vara på så mycket som möjligt.

Valiant

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-07 kl 11:25 »
Hej

Man kan jöra mycke av huvud från grisen ex. Sylta eller leverkorv eller

Blodkorv och mm mer!

Grisbacken har väldig mycke mager kött som är jätte gott att äta.

Grisfötter eller gris svans kan man kocka och äta mums men prova

först lite i svergie har man en annad smak och kanske du tycker inte

om det.

Tips: Av grishud kan man jöra gelantine.

Mvh Valiant :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser