Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävlingsproblem  (läst 10780 gånger)

olofmelander

• Gäst
Grävlingsproblem
« skrivet: 13 nov-06 kl 23:47 »
Nu är det så att vi nyligen har fått besök av en grävling som har bestämt sig för att bosätta sig under vårat hus.
Frågan är ju såklart: Hur får jag bort grävlingen?
Funderar på att blockera hålet där den smiter in men vill inte göra det när den är där inne.
Bör tilläggas att jag inte har jaktlicens så att skjuta eller liknande är uteslutet.

Tack på förhand
Olof

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Grävlingsproblem
« Svar #1 skrivet: 14 nov-06 kl 01:25 »
Nu är det så att vi nyligen har fått besök av en grävling som har bestämt sig för att bosätta sig under vårat hus.
Frågan är ju såklart: Hur får jag bort grävlingen?
Funderar på att blockera hålet där den smiter in men vill inte göra det när den är där inne.
Bör tilläggas att jag inte har jaktlicens så att skjuta eller liknande är uteslutet.

Tack på förhand
Olof
Kontakta din komunjägare. Han/Hon kan sedan besluta om grävlingen bör fångas i fälla och flyttas eller avlivas och vidta de åtgärder som behövs.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 14 nov-06 kl 16:22 »
Som sagt sätt ut en grävlingsfälla...
Vi fångade 6 grävlingar en höst som försökte bosätta sig under vårt hus... det var en hel familj...
De grävde bort stora stenar under grunden så murstocken höll på att spricka och hela huset satte sig...

kanske ju har någon granne som har en fälla...
och ett gevär att avliva grävlingen med...

Kan även säga att mina höns och kaniner fick det även lugnare när denna grävlingsfamilj försvann...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Skogsrået

• Enstöring.
« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 12:52 »
Läs detta innan du sätter ut fällan, annars kanske du själv hamnar i "fällan"..
http://www.jagareforbundet.se/lan/mittnorr/jaktochviltvard/fallfangst.asp
Jagande ,skogsvandrande svampnörd.

Rödskägg

• Småland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-06 kl 21:35 »
Det är bara fånga och skjut som hjälper, när du nu inte jagar själv be en vän eller granne om hjälp.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Grävlingsproblem
« Svar #5 skrivet: 05 aug-10 kl 12:38 »
tråden är läst över 2500gånger på 4år ...grävlingen skapar tydligen en hel del problem.. mvh/grimbart
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 05 aug-10 kl 16:04 »
Jag har fortfarande grävlings fällor till salu 500 kr st mvh.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 aug-10 kl 16:15 »
Jag har fortfarande grävlings fällor till salu 500 kr st mvh.
det är billigt.. jag har 6fällor för grävling redan annars hade jag köpt dem.. är det tramp eller betesgiller?
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 05 aug-10 kl 23:13 »
Jag byggde både tramp och betes giller ,Bild på fällorna finns på annonser mvh.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 10 aug-10 kl 13:05 »
Vi brukar testa med att pissa i grävlingens hål på natten när den är ute. Många gånger så hjälper det. Ett tips är att spara urin i en hink och hälla i ingångshålet.

Om det inte hjälper så är fällor nästa steg.
Man behöver inte ha jägarexamen för att jaga med fällor.

Grävling under hus är ett otyg. Dom brukar skotta upp jord mot undergolvet så att golvet ruttnar underifrån. Även hussvamp kan få fäste den vägen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 aug-10 kl 13:37 »
Grävling under hus är ett otyg. Dom brukar skotta upp jord mot undergolvet så att golvet ruttnar underifrån. Även hussvamp kan få fäste den vägen.
Den drar också in en enorm massa gräs för att ligga och bolstra sig i, och detta gräs förmultnar sedan till jord som också fördärvar undergolvet

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser