Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ved  (läst 23459 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: ved
« Svar #20 skrivet: 17 maj-12 kl 16:41 »

Men...björken fälls vid nymåne i augusti och får ligga tills bladen gulnat -

Varför just i Augusti och vid nymåne?,,,  ;D

Syrafäller gör man inte annat än om man har taskigt med "torktid", och helst då på vår/försommaren för som påpekat bör man ligga ett år "före" med veden.

"Omlottläggning" kallas hos oss för att man gör "Res" (kolveds-res), och "snitt i barken" är att "Randbarka".

Kanske finns det fler benämningar på detta i vårt avlånga land?,,,,, ;D

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #21 skrivet: 17 maj-12 kl 17:20 »
Man kan slå ihop en ställning av några slanor och hänga presenningen över

I så fall rekomenderar jag ordentlig förankring i marken. Annars kan det gå som för mig:
http://marstorp.albinholmgren.se/2012/05/14/icke-hallbar-energiforsorjning/

Här i byn säger folkvisdommen att "det måste regna på veden sju gånger innan den är torr". Jag tror tanken är att genom regnet sväller och krymper veden så att den spricker upp och mitten kan torka ordentligt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 maj-12 kl 17:24 »
I så fall rekomenderar jag ordentlig förankring i marken. Annars kan det gå som för mig:
http://marstorp.albinholmgren.se/2012/05/14/icke-hallbar-energiforsorjning/

Här i byn säger folkvisdommen att "det måste regna på veden sju gånger innan den är torr". Jag tror tanken är att genom regnet sväller och krymper veden så att den spricker upp och mitten kan torka ordentligt.
Men du är en visdom rikare  ;)

anders50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 maj-12 kl 09:37 »
 Om man inte behöver torr ved samma säsong så är min erfarenhet att det kvittar när man hugger och klyver veden. Det viktigaste är bara att man ligger minst 2 år före så att veden får torka ordentligt. Och att man har maskiner till hjälp vid klyvningen.

Förra året och nu i år så har jag huggt nästan bara grov asp, kapar och klyver nån timme då och då, blir nog klar till midsommar!  ;) 
Asp sägs ju vara det sämsta man kan elda med, men får den ligga och torka i minst 2-3 år så närmar den sig björk i bränslevärde.

kbh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 maj-12 kl 09:42 »
Om man inte behöver torr ved samma säsong så är min erfarenhet att det kvittar när man hugger och klyver veden. Det viktigaste är bara att man ligger minst 2 år före så att veden får torka ordentligt. Och att man har maskiner till hjälp vid klyvningen.

Förra året och nu i år så har jag huggt nästan bara grov asp, kapar och klyver nån timme då och då, blir nog klar till midsommar!  ;) 
Asp sägs ju vara det sämsta man kan elda med, men får den ligga och torka i minst 2-3 år så närmar den sig björk i bränslevärde.
Och lätthugget när man är som ja att gilla hugga allt för hand  :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 maj-12 kl 09:55 »
Vi kapar o klyver så tidigt som möjligt på vårvintern, staplar på pallar ute och staplar pallarna på varandra, presenning platt på översta lagret (lite brädor o skivbitor som vilar på pallsidorna under preseeningen innebär liten luftspalt). Kör in pallarna under tak när det varit en riktig torr o varm period t.ex. i juli eller augusti. Sen står dom under tak ytterligare en säsong innan vi eldar veden.

zeina66

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 18 maj-12 kl 10:00 »
Varför just i Augusti och vid nymåne?,,,  ;D

Syrafäller gör man inte annat än om man har taskigt med "torktid", och helst då på vår/försommaren för som påpekat bör man ligga ett år "före" med veden.

"Omlottläggning" kallas hos oss för att man gör "Res" (kolveds-res), och "snitt i barken" är att "Randbarka".

Kanske finns det fler benämningar på detta i vårt avlånga land?,,,,, ;D

Jag vet inte vad det menas med att "syrafälla"

När man fäller björk vid nymåne i augusti och låter trädet ligga - låter man då löven bli gula så torkar "stammen" upp. Den kan ligga där till våren om man vill men den torkar inte mer förrän man kapar/klyver.

Att man fäller björken i augusti har den fördelen att det är då hösten börjar och man utnyttjar naturens krafft att torka den. Man säger att det ska göras vid nymåne då den spelar in på jordens dragningskraft vs vatten. Typ som ebb/flod...det är en hel vetenskap och jag vet inte exakt.

När bönderna här i trakten sa detta till mig trodde jag att dom drev med mig men alla gör så här - -och det fungerar för björken är supertorr när man klyver på våren. Den kan då travas direkt vilket passar mig när barrveden får ligga och torka i pyramid till midsommar.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

kurt

« Svar #27 skrivet: 18 maj-12 kl 14:07 »
Nej någon vetenskap är det inte alls!

trassla

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 maj-12 kl 14:45 »
Tack allaför era svar!! Träden jag tänker ta är , de träd som de fällde förra året. Jag har tillåtelse att ta dem, dels ser det illa ut dels så ligger de över de bästa kantarellställena :o. Så då är det helt okej, att ta dem till gården och såga upp dem, för att sedan elda dem till hösten?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #29 skrivet: 18 maj-12 kl 15:23 »
Jag vet inte vad det menas med att "syrafälla"

Att "Syrafälla" är exakt samma som ni gör nu, bortsett från att man avverkar tidigt på våren istället när björken har "musöron" och en förlängd torkperiod på 2-3 månader.
Tanken med detta är att man tillreder veden färdigt under hösten, för eldning samma/kommande vinter.
Jag har fö varken hört/läst eller varit med om att någon här "syrafällt" i augusti och under speciella månfaser, så det var något nytt för mig trots mina år i skogen.
Ok! att veden kanske är torrare?, men på våren är ju eldningsesongen över för dom allra flesta, så jag förstår inte vitsen riktigt?.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #30 skrivet: 30 maj-12 kl 22:52 »
Och jag som bara tar ner och kapar, klyver och slänger allt i en enda stor hög. Dessutom blir det mest gran... (pga av tillgången). Den får torka bäst den vill, oberoende av väder och tid, tills jag har tid att ta in den och då slänger jag in den i lidret på pallar, och tänk! Vi har alltid varmt inne på vintern. Hinner jag inte med ved från färska träd, blir det torrträd, och de finns också. Hästar och granbarkborre fixar sånt  ;). De är redan torra, men lite väl inkådade för att vara optimala (ryker mer). Och ja, vi eldar bara med ved hela året (ej sommaren förstås). Nåja, lite noga är jag att den är torr och det inte har regnat på ett tag innan jag slänger in den i lidret :).
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 31 maj-12 kl 07:24 »
Ja, baggagranar och andra torrträd kan en kapa och klyva och elda direkt, för träet är redan tillräckligt torrt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anders50

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 31 maj-12 kl 09:47 »
Ja, baggagranar och andra torrträd kan en kapa och klyva och elda direkt, för träet är redan tillräckligt torrt.

Och har vedborren härjat ordentligt så är det mycket hål i veden...blir bra drag!   ;)   ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 31 maj-12 kl 11:48 »
Ja, det är bara fördelar ;D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 31 maj-12 kl 16:02 »
Och har vedborren härjat ordentligt så är det mycket hål i veden...blir bra drag!   ;)   ;D
Frodvuxen gran, död sedan några år och full med luftkanaler, de lär brinna bra men knappast länge  ;D

bo_i_dala

« Svar #35 skrivet: 03 jun-12 kl 20:29 »
Hej!

Ved lagrad i "ej uppvärmda" lokaler (vedskjul, eller ute mm) innehåller ca 18% fukt. Det som tar tid att torka är det vatten som cellerna innehåller, det går fortare ju mer veden är delad och utsätts för ventilation.

Om man vill testa vad man har för fukthalt, gör man så här

Ta en träbit med eller utan bark, väg den så noga man kan, helst i gram.

Torka den, tex i ugnen på 75 grader i minst ett dygn (luckan på glänt) eller i micron på låg effekt tills den nästan kolar.

Väg biten igen, ta skillnaden mellan fuktig och torr vikt och dela med den torra vikten, du får nu fuktkvoten.

EX
Fuktig vikt 120 gram
Torr vikt 100 gram
120- 100=20/100 detta ger 0,2 dvs 20% fukthalt

mvh/ Bosse

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 jun-12 kl 20:39 »
Hej!

Det som tar tid att torka är det vatten som cellerna innehåller, det går fortare ju mer veden är delad och utsätts för ventilation.

mvh/ Bosse

Aha....?    ;)

bo_i_dala

« Svar #37 skrivet: 03 jun-12 kl 20:41 »
Hej!
Ja vare sig det är nymåne eller inte...........

TW

• Finland
« Svar #38 skrivet: 03 jun-12 kl 20:59 »
Månens faser är bara vidskepelse så vitt jag vet.

Vi fäller mest vintertid och kapar till enmeters längder som vi klyver eller randbarkar på våren och travar upp på luftigt underlag och täcker ovanpå med byggplast. Travarna är oftast omkring 1,8 meter höga och naturligtvis en meter breda och så långa som vedtillgång och utrymme medger. Efter 2 somrars torkning är veden klar att kapa och finklyva och använda men metervedtravarna tål att stå i upp till 10 år före användning. Travar med metersved är luftigare än kortvedstravar och torkar därför bättre. Då vi hugger på sommaren fungerar det också bra men veden är råare och torkar sämre och svårare att klyva men den duger bra endå.

Allt som inte är ruttnare än att det håller att hantera går också att elda med......utom tryckimpregnerat virke och gamla minkhusgolv och gamla båtar som är målade tjockt med blymönja........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

anders50

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 jun-12 kl 21:10 »
Månens faser är bara vidskepelse så vitt jag vet.

Vi fäller mest vintertid och kapar till enmeters längder som vi klyver eller randbarkar på våren och travar upp på luftigt underlag och täcker ovanpå med byggplast. Travarna är oftast omkring 1,8 meter höga och naturligtvis en meter breda och så långa som vedtillgång och utrymme medger. Efter 2 somrars torkning är veden klar att kapa och finklyva och använda men metervedtravarna tål att stå i upp till 10 år före användning. Travar med metersved är luftigare än kortvedstravar och torkar därför bättre. Då vi hugger på sommaren fungerar det också bra men veden är råare och torkar sämre och svårare att klyva men den duger bra endå.

Allt som inte är ruttnare än att det håller att hantera går också att elda med......utom tryckimpregnerat virke och gamla minkhusgolv och gamla båtar som är målade tjockt med blymönja........

Hur kan en-meterstravar vara luftigare och torka bättre än t.ex 30 cm eller 50 cm travar????  Du har ju bl.a. dubbelt så många ändytor på 50 cm ved som på en-metersved!

Antar att du har luftutrymme mellan veden och byggplasten? Annars lär det väl bli fuktigt under plasten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare
Be, Stengrim, Gunilla Rech

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser