Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ved  (läst 23329 gånger)

trassla

• Gäst
ved
« skrivet: 13 maj-12 kl 22:54 »
Jag vet inte om detta är rätt sida, men jag måste ställa frågan ändå. Jag har alltid köpt ved av en bonde, i slutet av sommaren och då har den ju varit torr. Nu i år, så kan jag gå ut i skogen och ta träd som de inte skall ta tillvara. Jag tänkte då dlå två flugor i en smäll, dels städa lite i naturen och dels för värmen till vintern. Nu till min fråga, när jag klyvt veden hur skall jag då göra med den? Grannnen lastar dem på pallar, men det har jag inte. Skall jag låta de ligga ute och torka eller stapla dem inne?

Broberg

• Gäst
SV: ved
« Svar #1 skrivet: 13 maj-12 kl 23:11 »
Under tak och luftigt. Annars får du stapla stack noga, så regnet rinner av så mycket som möjligt, men det är inte optimalt..

Vasa81

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-12 kl 23:29 »
Ved mår bäst om det får torka en hel sommar. (2år inomhus är nästa nivå) :-)

Om du inte kan förvara den luftigt under tak, spänn en presäning över högen så att det inte regnar så mycket på den. (den att högen får en mössa)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 maj-12 kl 23:46 »
Det klassiska är att göra en vedstapel genom att stapla veden i en ring, och sedan kasta in i mitten. Fortsätta upp i höjden. Med lite omsorg lägger du vedbitarna i yttre ringen så att de lutar lite utåt, så att regnvatten rinner ut ur stapeln, inte in. Det blir gärna så med automatik eftersom det staplas runt. Du får se till att vända bitarna så att det inte lutar så mycket att det vill rasa. Två meter diameter blir bra. Svårt om den är för liten. Torkar sakta om den är för stor. Du "armerar" med lite ris här och där. När du kommer upp i höjd minskar du omkretsen och ökar lutningen så att det blir som ett tak. Efterhand som det torkar knackar du in vedbitar som rör sig utåt.

Det understa lagret görs med lite grövre björkbitar som har barken kvar. Lägg barken mot marken och lägg bitarna som strålarna på en sol. Det gör att det kan ventilera ungefär som med pallar. Finlir är att stapla en "skorsten" i mitten så att det kan ventilera genom hela stapeln.

Hellre flera mindre staplar än en stor. Ju högre desto bättre. När en rasar tar du in den veden.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 maj-12 kl 09:57 »
Ju högre desto bättre. När en rasar tar du in den veden.
Gäller att inte stapla för stabilt då, för då får man frysa hela vintern  ;)

kurt

« Svar #5 skrivet: 14 maj-12 kl 11:59 »
Gärna lastpallar eller likande i botten, så att det inte ligger direkt på marken också

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 14 maj-12 kl 21:05 »
Om du inte kan förvara den luftigt under tak, spänn en presäning över högen så att det inte regnar så mycket på den. (den att högen får en mössa)
Näe. När veden ska torka ute under vår och sommar ska det inte vara någon presenning över, då kan inte fukten avdunsta ur veden. Visst kommer det att regna på veden under torktiden, men när den börjat torka kommer den inte lika lätt att ta åt sig vatten igen, så regnet är ingen fara. Vill en prompt täcka veden får en stapla veden rakt och lägga plåt över, med luft emellan.

För optimal torkning läggs veden på pallar eller liknande, som kurt säger, och travas mot en södervägg.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 maj-12 kl 21:18 »
Näe. När veden ska torka ute under vår och sommar ska det inte vara någon presenning över, då kan inte fukten avdunsta ur veden. Visst kommer det att regna på veden under torktiden, men när den börjat torka kommer den inte lika lätt att ta åt sig vatten igen, så regnet är ingen fara. Vill en prompt täcka veden får en stapla veden rakt och lägga plåt över, med luft emellan.

För optimal torkning läggs veden på pallar eller liknande, som kurt säger, och travas mot en södervägg.
Man kan ha lite mellanrum mellan veden och presenningen, så får man det bästa från båda världar

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 14 maj-12 kl 21:24 »
Då får en isf ha en vedtrave som är plan upptill om det ska vara lönt att ha presenning med luftspalt (sicket jobb!), det går inte när det bara är en pyramidhög ihopslängd, då blir det ändå sådär uschligt med avdunstningen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #9 skrivet: 14 maj-12 kl 21:27 »
Man kan ha lite mellanrum mellan veden och presenningen, så får man det bästa från båda världar

Precis!

Bara man inte täcker ner "över/runt sidorna" så funkar pressenning oxå.
Jag kör dock med 1.5 m3´s "häckar",,,,pall i botten/spanter och pannplåt till tak.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 maj-12 kl 21:28 »
Man kan slå ihop en ställning av några slanor och hänga presenningen över

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 maj-12 kl 21:43 »
Man kan slå ihop en ställning av några slanor och hänga presenningen över

Visst!  Och hoppas att det inte regnar på detta!  ;)

Håller nog mest med skräptanten!  Men jag lägger plåt över, och har 15-20 cm luft mellan veden och plåten och 10 cm mellan vedtravarna.
Och när det blir plats i vedboden så kärras den in där. Torr.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 maj-12 kl 22:18 »
Visst!  Och hoppas att det inte regnar på detta!  ;)
Inga problem, det absolut mesta rinner över. Man får förstås forma det som taket på ett hus, högt på mitten och sluttande utåt.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 maj-12 kl 22:29 »
Gott att höra att det finns flera konkurerande ideer om hur man torkar ved optimalt.

Men om frågeställarens ved fortfarande står i skogen. Få ner den snarast, helst igår. :-)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #14 skrivet: 14 maj-12 kl 22:36 »
Luftcirkulationen håller jag nog som det viktigaste!, samt att man inte tillåter regn/fukt i traven,,, varken från "himmel eller jord".
Med vilka medel som man sedan förhindra detta är mera "sekundärt"

JFOT

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 15 maj-12 kl 07:35 »
Engångspallar kan du tigga hos något företag då det anses som skräp och har du något sätt att transportera lastade såna med så blir det väldigt smidigt, även utan transport så är de bra att ha i botten.

Söndra

• Småland
« Svar #16 skrivet: 15 maj-12 kl 09:16 »
Hemma i djupaste småland har vi alltid gått efter en gammal regel kapad och klyvd till påsk och in under tak till midsommar.
Om veden inte är fälld än kan du syrfälla strax innan midsommar när löven kommit på och kvista och kapa upp i aug-sep så har du torr ved till vintern.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

Ankherde

• Får, hund, hästar, höns & ankor ...plus en sambo.
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 maj-12 kl 15:59 »
Hemma i djupaste småland har vi alltid gått efter en gammal regel kapad och klyvd till påsk och in under tak till midsommar.

Om veden inte är fälld än kan du syrfälla strax innan midsommar när löven kommit på och kvista och kapa upp i aug-sep så har du torr ved till vintern.

Det här är en viktig kommentar, som många i tråden inte tänkt på:
Det är en Mycket Vettig Idé att fråga på bygden!
...eller grannarna, om de klyver sin ved själv och bor där sedan minst ett decennium.  ;)

Detta märker man om inte förr så när man flyttar inom Sverige.
Luftfuktighet, blåst och temperatur varierar rejält mellan olika landskap.

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 17 maj-12 kl 16:15 »

Jag använder mig av samma regel :)

Men...björken fälls vid nymåne i augusti och får ligga tills bladen gulnat - sen kvistas & man gör några snitt i barken så att den inte ruttnar sen kapas den i 2-meters stockar (hanterbara). Lägger stocken "omlott" på varann i ena ändan och där ligger den till det är dags att klyva den på våren. Då är den väldigt torr :)

Jag ligger alltid en "årsved" före,då är den torr & fin att elda även om det varit hög luftfuktighet då den borde ha torkat
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

JFOT

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 17 maj-12 kl 16:38 »
Jag använder mig av samma regel :)

Men...björken fälls vid nymåne i augusti och får ligga tills bladen gulnat - sen kvistas & man gör några snitt i barken så att den inte ruttnar sen kapas den i 2-meters stockar (hanterbara). Lägger stocken "omlott" på varann i ena ändan och där ligger den till det är dags att klyva den på våren. Då är den väldigt torr :)

Jag ligger alltid en "årsved" före,då är den torr & fin att elda även om det varit hög luftfuktighet då den borde ha torkat

Jag tycker björk som legat och torkat blir svårkluven så jag skulle hellre klyva den färsk och då torkar den ännu bättre under vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser