Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräslök, vad använder man det till?  (läst 21729 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Gräslök, vad använder man det till?
« skrivet: 11 maj-12 kl 11:25 »
Jag har en stor tuva fin gräslök men vi använder aldrig gräslök i vårt kök, tänkte ändra på det nu! Behöver lite tips på vad jag kan använda den till! ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

4-ever

• Skåne
SV: Gräslök, vad använder man det till?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 11:27 »
Jag kan inte ha gräslök, bara äter upp den hela tiden  o:)
Men i sallader, i gratänger, i typ creme fraiche eller gräddfil som kall sås.
Gräslök kan jag ha till ALLT
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 maj-12 kl 11:29 »
Ja, verkligen. Undviker den dock i sånt som kokar själv, vill hellre ha purjo, rödlök eller vanlig gul då.

Som krydda i sallad. I kalla såser. Klippa lite över mackan. Eller över potatisen.

Kabo

« Svar #3 skrivet: 11 maj-12 kl 12:53 »
God i varm sås också men man bör ha i den på slutet så att den behåller färg och konsistens. Gräslökssås till kokt fisk är mums.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 13:05 »
I hummus, i bröd, kalla såser, i soppor (på slutet, inte koka med), i allt...!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 maj-12 kl 13:32 »
I gräddfilen till sillen och potatisen till midsommar måste ma ju ha gräslök o så ett par Op Andersson till det  :)

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 maj-12 kl 13:37 »
Hemma hos oss äter vi för tillfällete gräslök till allt. Den är ju otrolligt mild och fin i år! Jag klipper av hela nävar med gräslök som jag klipper ner i en djup tallrik, mycket små - fin -klippt. Detta använder vi till allt.
En favvo är stekt äggröra med egna äggen (som är riktigt gula) skivade röda tomater och mängder med kraftigt grön finklippt grässlök! Det är en fest för både gom och öga. 
Strö över smörgåsen, urgott med ost eller leverpastej under. Strössla över sallader, smaksätt varma rätter precis innan serveringen, vanlig potatis blir fantastisk. 
Smaklig spis

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 11 maj-12 kl 20:12 »
Tack för alla tips ;D Jag finklippte en bunt idag och började med en långfranska-macka med kaviar och gräslök, det fungerade fint ;D Till middag stekte vi kött och pommes, gott där också med finklippt gräslök!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 maj-12 kl 20:16 »
Tärnat fläsk och gräslök på mackan är en riktig höjdare,.
Gräddfil och gräslök är sommar för mig ihop me färsk potatis och matjesill..
Fjäderfän och kaniner

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 maj-12 kl 21:53 »
Blanda ner i potatismoset!! Riktigt gott, och snyggt.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 22:06 »
Gräslökspesto med rapsolja, västerbottenost, vitlök, pumpakärnor, en smaka av med salt och peppar.

mig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 22:22 »
Gräslökspesto med rapsolja, västerbottenost, vitlök, pumpakärnor, en smaka av med salt och peppar.
Det låter gott!!!

Jag kan ha det i potatissallad med potatis, matolja, salt, gräslök och vad man nu har t.ex. korv, bönor, ost, ägg, annat bladgrönt, tomat, gurka............ perfekt picknickmat :)

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 22:38 »

Det måste jag prova!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Gullregn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 22:49 »
Alla slags soppor med en klick gräddfil och klippt gräslök..
klarar mej inte utan gräslök

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 22:57 »
Har köpt gräslök i fröpåse som jag tänkte så imorgon , men hur klipper man av "stråna" och om man klipper av dem , kommer dem upp igen? år efter år?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #15 skrivet: 12 maj-12 kl 23:36 »
Ja, AnGu, det är bara att grabba tag i en bunt och klippa av. De fortsätter att växa. Men ta inte hela plantan på en gång, det kan bli för jobbigt för den.
Jag som getter och gör ost, blandar torkad gräslök i mjukosten. Mums!
Du kan också klippa ner i små burkar och frysa så har du hela vintern!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 maj-12 kl 23:41 »
Går att krukodla inne oxå, så man får det där vårkrispet till vintermaten.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 maj-12 kl 23:58 »
Hej!
Brukade ha gräslök till matjesillen, men tyckte det var litet svagt, så jag bytte ut den mot gul lök.
Ett misslyckat försök med gräslök i ärtsoppan noterades : Löken flöt upp överst i soppan, men eftersom ALL färdig mat är god, så gick det bra! (visst, det är flera än jag som har lök i ärtsoppan)

Hälsning!  W H

vicky-g

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 14 maj-12 kl 07:59 »
Gräslökssalt - ca 100 g gräslök mixas med 1-2 msk salt och torkas och sen finfördelas. Ljuvligt till färskpotatis bl.a.

Ugnspannkaka med äpple och bacon har jag alltid ca 1 dl gräslök i till en långpanna.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #19 skrivet: 26 maj-12 kl 22:04 »
Tack för fina förslag!! Nu har jag tagit in en nypa gräslök och använt till lite allt möjligt och det är ju bara slänga i en nypa här och där, passar ju till det mesta!! Bra, då har jag lite använding för den fina tuvan jag har odlat ;D
 Men en liten fråga som kanske är felplacerad här men ändå, vad/hur gör jag när det blir frö-knoppar längst upp på gräslöken?

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 4 användare
Lycanthropy, ärt, Nataks, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser