Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi har en uggla i kattuggleholken  (läst 9667 gånger)

anders50

• Gäst
SV: Vi har en uggla i kattuggleholken
« Svar #20 skrivet: 12 maj-12 kl 14:01 »
Kul "grannar" du har!  Fina bilder!  :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #21 skrivet: 12 maj-12 kl 14:02 »
De lämnar till och med boet före de kan flyga, så den kommer sitta på den där grenen och vänta en vecka. Men det är ganska tidigt, de brukar komma några veckor senare

Hur tusan kom den dit, undrar jag? Holken är i ett annat träd! :D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 maj-12 kl 14:07 »
Den kanske kan flaxa lite och flyga korta sträckor. Annars är den extremt tidig.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 12 maj-12 kl 14:09 »
Den kanske kan flaxa lite och flyga korta sträckor. Annars är den extremt tidig.

Kan det ha hänt något? Att den blivit övergiven, eller så? Eftersom den är så tidig...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 maj-12 kl 14:13 »
Osannolikt, de dör rätt snabbt om föräldrarna försvinner. Den där ser ju frisk ut, om än något sömnig. Häckningen kom säkert igång tidigare än vanligt av den där värmeböljan vi hade i mars.

anders50

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 maj-12 kl 14:14 »
Kan det ha hänt något? Att den blivit övergiven, eller så? Eftersom den är så tidig...
Bara lugn... de brukar bygga bo i mars och sen ruvar de i 28-30 dygn och det är snart mitt i maj! 

Man ska inte oroa sig över "övergivna" djur i naturen!   ;)  Det finna alltid nån som ser till dem.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #26 skrivet: 12 maj-12 kl 14:20 »
Skönt att höra! :)

Ni som verkar kunna det här, har han inga syskon? Är ugglor såna där fåglar där det största syskonet får all mat, som vissa andra rovfåglar?

En annan sak: Från ett par månader sedan fram till för några veckor sedan hörde jag kattugglans distinkta "Hooo.... Ho-ho-hooooo...." en stund varje kväll. Vad var det som hände där, exakt? Var det en hona som (efter att ha hittat holken) försökte locka till sig hanar, och slutade hoa när hon väl blivit parad med?

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 maj-12 kl 14:26 »
Det kanske sitter fler ungar någon annanstans, eller så lyckades de bara med en i år.

Här hoade de också ganska mycket under mars och april, men tystnade sedan. Förmodligen något revirbeteende, de lever i par hela livet så det borde inte vara för att locka till sig någon partner

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #28 skrivet: 19 maj-12 kl 23:50 »
Herrejävvlar vad rädd jag blev, en uggla flög precis förbi utanför fönstret.

fishyerik

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 20 maj-12 kl 00:04 »
Lite avis blir jag...

Jag är tyvärr ingen expert på ugglor, generellt är läten vid häckning till för två saker, dels för att locka till sig en partner, och dels för att markera att reviret är upptaget, det kan vara det ena eller det andra eller både och. Lätena kan vara olika för de olika ändamålen, eller samma beroende på art. Om en fågel svarar med angrepp om man imiterar den är sannolikheten stor att minst en del av ändamålet är revirhävdande. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #30 skrivet: 20 maj-12 kl 00:07 »
Om en fågel svarar med angrepp om man imiterar den är sannolikheten stor att minst en del av ändamålet är revirhävdande.

Nästan så man blir sugen på att prova!

Huggorm

• Gäst

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 20 maj-12 kl 01:42 »

fishyerik

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 21 maj-12 kl 08:23 »
Jo, inte för att jag tror att sannolikheten är jättestor, men det är nog orimligt att rädda ett eller per ögon som kattugglan kört klorna i när den är förbannad. Annars är jag helt inne på din linje att erfarenheten och vanliga hud-ärr vore värt smärtan och kladdet från blodet så länge inga vitala funktioner skadas. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1550 gäster, 2 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser